Kampiföri vie verkkaan yli joen

Kampiföri kuljetti kampea kääntävän Kari Laihian, Leena Granholmin ja karttaa tutkivan Tomi Letonsaaren jouheasti yli Aurajoen.
Kampiföri kuljetti kampea kääntävän Kari Laihian, Leena Granholmin ja karttaa tutkivan Tomi Letonsaaren jouheasti yli Aurajoen.

Turun Sanomat

SINIKKA ESKOLA

Aurinkoinen ja lämmin heinäkuinen tiistai Suomen Turussa vähän ennen puoltapäivää. Kampiföri seisoo Halisten puolella. Kuralan laiturista ei kyytiin halua juuri nyt kukaan, eikä liioin Halisista ole tulijoita.

Hiljalleen virtaavan Aurajoen rannassa kukkivat keltaiset ulpukat, ympärillä levittäytyy kaunis maalaismaisema.

Sitten hiekkatie rahisee ja paikalle kurvaa kypäräpäinen Seppo Salonen. Turkulainen Salonen on pyöräretkellä ja hän on suunnitellut ylittävänsä joen Kampiförillä.

Ensimmäiseksi miehen mieleen kuitenkin hiipii epäilys.

– Sehän on vastarannalla kuin surullisen hahmon ritari. Mitä minä nyt teen?

– Eikun kampeen kiinni ja kiertämään, opastamme.

Epäuskoisen näköinen Salonen tekee työtä käskettyä ja Kampiföri alkaa hitaan taivalluksensa joen yli.

– Ensimmäinen kerta. Kokemus tämäkin. Kyllä tulee ikävä vanhanajan kapulalossia, sanailee Salonen.

Kampiföri kolahtaa laituriin, mutta Salonen epäilee, ettei enää jaksa veivata sitä vastapuolelle vaan palaa samaa reittiä takaisin kuin tulikin.

Tarjoudumme auttamaan, sillä vastarannalle Halisiin on ilmestynyt kolme pyöräilijää odottamaan kuljetusta.

Totta on, että moneen kertaan korjattu Kampiföri on nyt keveämpi käsitellä kuin edelliskerroilla.

Pariskunta Turun Kaerlasta on tutustumassa kotiseutuunsa pyöräillen ja matkalla Liedon Vanhalinnaan. Ensimmäinen kerta heilläkin.

– Tämä taitaa olla turkulaisten päättäjien huumoria, epäilee kampeen tarttuva Kari Laihia. Hän saa puolessa välissä vetoapua Kaarinaan matkaavalta Tomi Letonsaarelta, jolta veivaaminen käy sutjakkaasti.

Leena Granholm arvelee, että he palaavat tällä kertaa kotiin toista reittiä.

– Kaikkia lauttamatkoja täytyy Turussa kokeilla, kertoo innokas Förillä matkaaja.

Kun pyöräilijät ovat porhaltaneet tiehensä, Kampiföri jää odottamaan satunnaisia kulkijoita ylhäisessä yksinäisyydessään.

Kuusi metriä pitkä ja neljä metriä leveä Kampiföri laskettiin vesille toukokuussa 2005. Vuosien saatossa käsikäyttöinen lautta on kärsinyt useista ongelmista.

– Mutta se toimii sittenkin, iloitsee vastaava rakennuttaja Anna-Kaisa Kaukola Turun kaupungilta.

– Pitäisi varmaan koputtaa puuta, mutta tänä kesänä ei vaikeuksia ole ollut. Ylläpidosta vastaava Turun kaupungin viherliikelaitos tarkastaa Kampiförin säännöllisesti. Kulunut vaijeri on vaihdettu ja ilkivallan jälkiä siivottu.

Kaukola lohduttaa, että Kampiföriä on keveämpi pyörittää itse lautalta. Vastarannalta sen hinaaminen kysyy lihasvoimaa, jota taas lenkkiporukat monesti haluavat juoksun tai kävelyn vastapainoksi.

Kampiföri on käytössä jäiden lähdöstä syksyn ensimmäisiin pakkasiin.

Seppo Salonen joutui ensin veivaamaan Kampiförin vastarannalta, jotta matka pääsi jatkumaan.
Seppo Salonen joutui ensin veivaamaan Kampiförin vastarannalta, jotta matka pääsi jatkumaan.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.