Puolet tavaraa, puolet ideaa

TS/Jori Liimatainen<br />Viime vuosi oli Mastermarkille ennätyksellisen hyvä vuosi. Toimitusjohtaja Lauri Honka uskoo, että liikelahjoja halutaan antaa myös taloudellisesti vaikeina aikoina.
TS/Jori Liimatainen
Viime vuosi oli Mastermarkille ennätyksellisen hyvä vuosi. Toimitusjohtaja Lauri Honka uskoo, että liikelahjoja halutaan antaa myös taloudellisesti vaikeina aikoina.

Turun Sanomat

Puolet siitä on tavaraa, puolet ajatusta.

Siinä Mastermarkin toimitusjohtajan Lauri Hongan tiivistetty kuvaus hyvän liikelahjan olemuksesta.

- Hyvä liikelahja on muutakin kuin pelkkä tuote logolla. Tuotteiden tulisi sopia yrityksen arvoihin ja tavoitteisiin sekä markkinoinnin tavoitteisiin. Se on lähtökohta, että näistä panostuksista on myös hyötyä, Honka kuvailee.

Viime aikojen trendejä ovat liikelahjoissakin olleet muun muassa terveellisyys, turvallisuus, eettisyys ja ympäristöystävällisyys.

- Eettisyys ja ympäristöystävällisyys voidaan huomioida tuotteilla, jotka on tuotettu sertifioidusti ja jotka eivät tue kertakäyttöä, Honka havainnollistaa.

Turvallisuuden yhdistymisestä käytännöllisyyteen hän nostaa esimerkiksi Mastermarkin itse kehittämän sporttirepun, jonka pinta-alasta iso osa on heijastimena toimivaa materiaalia.

Liikelahjan käyttämiseen Honka näkee kolme merkittävää syytä.

- Se voi parantaa ja luoda asiakassuhteita, motivoida henkilöstöä ja toimia osana markkinointia myynnin edistämisessä ja brändin rakentamisessa.

Honka on työskennellyt liikelahjabisneksessä puolet elämästään. Raumalla ja Turussa opiskellut Honka aloitti talossa vuonna 1984 ja siirtyi yhtiön toimitusjohtajaksi vuonna 1995.

- Ala on mielenkiintoinen ja luovuutta vaativa, Honka sanoo.

Hänen mukaansa viime vuosi oli yhtiölle ennätysvuosi. Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta toimitusjohtaja uskoo liikelahjoja tarvittavan kaikkina aikoina.

- Yritysten on entistäkin huolellisemmin katsottava, mihin markkinointirahat laitetaan. Tilanne varmasti pistää meidät palvelemaan asiakkaita vieläkin paremmin, hän arvioi.

Mastermark on liikelahjojen ja myynninedistämistuotteiden toimittajana yksi Pohjoismaiden johtavista yrityksistä. Puolet yhtiön noin 11 miljoonan euron liikevaihdosta kertyy yrityksille räätälöidyistä uniikkituotteista ja puolet varastotuotteiden myynnistä. Varastossa on noin 700 tuotenimikettä.

Lisäksi Turussa toimii oma paino ja brodeeraamo.

Mastermark työllistää 72 ihmistä ja tytäryhtiö, tukkukauppaa harjoittava Nexet 15. Puolet väestä on pääkonttorissa Turussa. Myyntikonttoreita on Espoossa, Turussa, Tampereella, Porvoossa, Lahdessa ja Oulussa.

Parhaillaan Orikedolla kolmessa eri rakennuksessa toimivan konsernin tiloja uudistetaan. Rakennusoikeuttakin tontilla riittää, jos tarvetta lisätiloille tulee.

Lauri Hongan syntymäpäivävastaanotto on perjantaina 30.1. Mastermarkin tiloissa Piiskakatu 7:ssä kello 13-16.

JENNI KIMPIMÄKI

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.