Viihde

Kolmevuotiaana rattiin tarttunut
ei irrota otettaan Farmalista

TS/Erja Hyytiäinen<br />Vanha John Deeren aura saa Rekolalta kiitosta kauniista aurausjäljestä.
TS/Erja Hyytiäinen
Vanha John Deeren aura saa Rekolalta kiitosta kauniista aurausjäljestä.

ERJA HYYTIÄINEN

Punaisena hohtava Farmal on laitettu viimeistä piirtoa myöten kuntoon. Rautapyöriin liimautuneet kuivat mutakökkäreet paljastavat, ettei traktori ole silti vain koriste. 1930-luvulla rakennettu maanviljelijän työkaveri kyntää yhä maata huittislaisella pellolla.

- Pakko se on ajaa ainakin kerran viikossa ulos, jotta moottori pysyy kunnossa. Ja syksyisin lähdetään kyntämään, jotta moottori joutuu koville, Simo Rekola sanoo ja silmäilee aarrettaan.

Rekolan isä ostin sukutilalle samanlaisen vuonna 1939, ja poika pääsi punaisen työkoneen päälle isän mukaan kyntötöihin.

- Minä seisoin tässä isän edessä ja odotin malttamattomana, milloin isä panee tupakaksi. Kun niin kävi, minä pääsin ohjaamaan, Rekola sanoo.

Kipinä maatöihin syttyi niin palavaksi, että mies tekee peltotöitä edelleen. Ensimmäinen Farmal vaihdettiin jo vuosikymmeniä sitten, mutta se ei vienyt Rekolan innostusta vanhoihin konneisiin, kuten hän huittislaisittain sanoo.

- Aikanaan se oli häppee, jos talossa ei ollut kumipyöräistä traktoria. Vanhat pantiin vaihtoon tai romuttamolle. Meiltä lähti tuo punainen vuonna 1951. Onneksi löysin vastaavan, Rekola sanoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Hän on koonnut tilan suojiin kaikki sellaiset vanhat koneet, joilla on pikkupoikana ja nuorena miehenä opetellut maatöihin. Harmaalla vuoden 1956 Fergusonilla Rekola ajaa työtä ja lystiä. Vieläkin komeampaa on ajaa amerikkalaisella 1954 juhlavuoden mallin Fordilla, joita tuotiin aikanaan Suomeen vain 120 kappaletta. Pihalla on myös John Deeren perässä vedettävä aura, joka kiinnitetään joka syksy Farmalin perään.

- Aurausjälki on todella kaunista. Paljon enemmän nautin tämän kanssa kyntämisestä kuin uudenaikaisilla koneilla, Rekola tunnustaa. Näin siitäkin huolimatta, että Farmalissa on vain 14 hevosen voimat, kun vierellä seisova Ford 6810 on satahevosvoimainen.

Hytittömät urheilukentälle

Rekola ei ole ainoa vanhoihin koneisiin hurahtanut. Lähiseudulla vanhat koneet ovat koonneet väkeä tapahtumiin Rämsöössä, Putajalla, Nakkilassa ja Loimaalla, vuosi sitten Huittinen liittyi vanhojen koneiden esittelijöiden joukkoon. Rekolan pellolle kerääntyi viime syksynä pari tuhatta vanhoista koneista innostunutta, tänä vuonna koneet ovat esille vanhalla urheilukentällä.

- Meidän oli valittava säiden takia varmempi paikka. Jos sateita on paljon, pellolle ei päästäisi, Huittisten Wanhat Konneet -yhdistyksen puheenjohtaja Erkki Jokinen sanoo.

Teemana on tänä vuonna Valmet. Esillä on kaikki hytittömät Valmetin traktorit.

- Vuosina 1968-1969 tuli hyttipakko, ja siinä on meidän rajamme. Siinä menee vanhuuden viehätys, Jokinen sanoo.

Jokaista traktoria esittelee sen omistaja, ja monet vieraat lisäävät tietoa omilla kommenteillaan.

- Viime vuonna meillä tapahtumassa kävi mies, joka kertoi, että aikanaan mies käveli 40 kilometriä hevosen perässä kyntäessään hehtaarin verran peltoa. Ajattelepa, kun sen saman sai istua, Voitto Haavisto sanoo.

Valmetien lisäksi urheilukentälle ajetaan parikymmentä muuta traktoria, ja jokaisen perään on kiinnitetty erilainen toimiva työkone.

- Hinattavia auroja, äkeitä, niittokoneita, leikkuupuimureita, oja-auroja, multapohdin, heinänniittokone, Jokinen luettelee.

Ja jotta se lystinpitokin tulisi esille, hurauttaa kentälle kolmisenkymmentä vanhaa autoa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Huittisten Wanhat Konneet -perinnetapahtuma la 2.8. kello 10-16 (Huittisten vanha urheilukenttä Veteraanitien varressa). Vapaa pääsy.

TS/Erja Hyytiäinen<br />Dieselillä käyvä Ferguson pääsee liikenteeseen yhä.
TS/Erja Hyytiäinen
Dieselillä käyvä Ferguson pääsee liikenteeseen yhä.
TS/Erja Hyytiäinen<br />Fordin vuoden 1954 juhlamallitraktori on kaunis. Amerikasta niitä laivattiin Suomeen aikanaan 120 kappaletta. Rekolan Ford on yhä ajokunnossa.
TS/Erja Hyytiäinen
Fordin vuoden 1954 juhlamallitraktori on kaunis. Amerikasta niitä laivattiin Suomeen aikanaan 120 kappaletta. Rekolan Ford on yhä ajokunnossa.
TS/Erja Hyytiäinen<br />Simo Rekola on vanhojen koneidensa kanssa tarkka. Ne eivät ole vain silmänkaunistus, niillä tehdään myös työtä. Rekola ajaa rautapyöräisen Farmallin joka syksy kyntötöihin.
TS/Erja Hyytiäinen
Simo Rekola on vanhojen koneidensa kanssa tarkka. Ne eivät ole vain silmänkaunistus, niillä tehdään myös työtä. Rekola ajaa rautapyöräisen Farmallin joka syksy kyntötöihin.