Viihde

Festarit tai jopa häät höyryvoimalla

TS/Eeva Suojanen<br />Varikkomestari-veturinkuljettaja Juha-Pekka Viitanen pistää hiiltä pesään.
TS/Eeva Suojanen
Varikkomestari-veturinkuljettaja Juha-Pekka Viitanen pistää hiiltä pesään.

EEVA SUOJANEN

Miltä tuntuisi hääjuhla höyryjunalla tai hääyö kiskoilla postivaunun kapoisilla penkeillä?

On sellaistakin koettu Jokioisten museorautatiellä, sillä Suomen ainoalla aidolla kapearaiteisella museorautatiellä. Museorautatiellä on 40 vuoden aikana tapahtunut monenlaista - parikymmentä elokuvaa ja tv-sarjaakin on höyryn tuoksussa filmattu. Tätä nykyä museorautatiellä liikennöidään aikataulun mukaisesti kesäsunnuntaisin ja parina lauantaina lisäksi. Tilausvuoroja ja muuta happeningiä on enemmän.

"Sitä muuta" on ajelujen lisäksi tarjolla viikonvaihteessa Minkiön asemalla, kun neljännet Minkiön höyryfestivaalit järjestetään. Pihalla käy mahtava säksätys ja puksutus, kun höyrykäyttöiset lokomobiilit pyörittävät puimakonetta ja sirkkeliä, ja äänimaisemaa täyttävät maamoottorit, maahöyrykoneet, höyrytraktori ja höyryjyrä.

Ensimmäistä kertaa esillä on Forssa-yhtiön tekstiilitehtaan höyrykäyttöinen paloruisku.

- Hienossa kunnossa, mutta vähän liian tehokas - paikat kastuu liikaa, virnuilee Suomen höyrykoneyhdistyksen sihteeri Timo Lehmonen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Festivaali-idean isiin kuuluu myös museorautatien varikkomestari Juha-Pekka Viitanen . Hän lupaa ensi vuoden festareille kunnostaa kartanon Kullervo-höyrykoneen, joka on laajan kierroksen jälkeen raatona palautunut Jokioisiin.

Pikkuvaunu Kaukaalta

Myös junapuolella on tarjolla uutta nähtävää. Uutta on UPM:n Kaukaan tehtaalta lahjoituksena saatu pikkuvaunu.

- Joka veturiin ja vaunuun liittyy mielenkiintoista historiaa, Museorautatieyhdistyksen varapuheenjohtaja Jussi Tepponen sanoo.

- Pikkuvaunu on ensimmäinen Hietalahden telakalla rakennettu matkustajavaunu, rakennusvuosi 1901. Jossain vaiheessa sen osti Suomen kuuluisin seikkailija Aleko Lilius , joka möi sen Kaukaan tehtaalle. Siellä se ei kuitenkaan päässyt liikennekäyttöön, vaan seisoi puolen vuosisataa Lauritsalan kartanon mutterimakasiinissa. Tepposen mukaan se on kymmenen hengen vaununa liian pieni museorautatienkin liikennekäyttöön.

- Voisihan sitä täälläkin käyttää piknikvaununa.

Raiteilla Jokioisten, Minkiön ja Humppilan väliä höyryää festaripäivinä kaksi halko- ja hiilivoimalla kulkevaa höyryveturia. Kyytiä saa myös vanhimman, villin lännen veturia muistuttavan HK Porterin vetämänä. Porter tosin liikennöi vain varikkoalueella, sillä sen märkähöyrykone veisi Humppilaan tai Jokioisiin mennessä aivan liikaa halkoja ja vettä.

Pituutta lisää

Jokioisten rautatie aloitti 110 vuotta sitten Forssan ja Humppilan välillä. Rata on purettu Forssasta Jokioisten seisakkeelle. Ensi vuodeksi museorautatieyhdistyksen puheenjohtaja puheenjohtaja Markku Nikander kaavailee kiskojen pidennystä seisakkeelta Loimijoen varteen. Kiskotkin ovat jo olemassa, Ratahallintokeskukselta lainaksi saadut.

Museorautatieyhdistyksen rahatilanne ratkaisee, päästäänkö kiskotusta laittamaan jo tämän vuoden aikana.

Minkiön höyryfestivaali Jokioisten museorautatien Minkiön asemalla 26.-27.7. kello 11-17. Festivaalijunat lähtevät molempina päivinä Humppilasta 11.05 ja Jokioisilta 11.00. Lisätietoja tapahtumasta www.hoyryfestivaali.fi