Herra Tupperin ihmeellinen keksintö

TS/Riitta Salmi<br />Ihmekulho on edelleen voimissaan ja tuotannossa. Sari Kotipelto on viihtynyt ihmeellisten muoviastioiden maailmassa jo 19 vuotta. Taustalla Jarmo Kotipelto.
TS/Riitta Salmi
Ihmekulho on edelleen voimissaan ja tuotannossa. Sari Kotipelto on viihtynyt ihmeellisten muoviastioiden maailmassa jo 19 vuotta. Taustalla Jarmo Kotipelto.

LIISA AALTO

Maailman tunnetuimman muovisen säilytysastian tarina sai alkunsa yli 60 vuotta sitten Yhdysvalloissa.

Tuolloin nuori kemian insinööri Earl S. Tupper alkoi tehdä kokeiluja, joiden tuloksena hän vuonna 1945 keksi tiettävästi maailman ensimmäisen joustavasta materiaalista valmistetun muoviastian ilmatiiviine kansineen. Se sai nimekseen ihmekulho ja löytyy edelleen Tupperwaren valikoimasta sesonkituotteena.

Moottorina herra Tupperin kokeiluille toimivat 1930-luvun lopulla markkinoille tulleet sähköllä tai kaasulla toimivat jääkaapit. Tupper halusi kehittää astioita, joissa elintarvikkeet säilyisivät pidempään. Ilmatiiviin kannen hän kuuleman mukaan kehitti tutkimalla maalipurkkien kansia.

Pohjoismaiden Tupper-verkostolla on kuluvana vuonna ollut parikin juhlan aihetta. Herra Tupperin syntymästä on tullut kuluneeksi sata vuotta ja sen kunniaksi ihmekulhon kannessa on juhlateksti. Lisäksi muoviset astiat rantautuivat Pohjoismaihin 45 vuotta sitten. Tosin ne kulkeutuivat Suomeen vasta muutamaa vuotta myöhemmin rouva Elisabeth Rehnin matkalaukussa.

Kotikutsuissa sen salaisuus

Suomessa toimii yhdeksän tukkumyyjää. Turun seudulla, joka alueellisesti ulottuu Forssaan, Saloon, Poriin ja Huittisiin saakka, tavaroiden jakelusta vastaavat Sari ja Jarmo Kotipelto.

- Meidän asiakkaitamme ovat konsulentit, jotka pitävät kotiesittelyjä ja tilaavat meiltä tavarat, joita tarvitaan. Emme myy mitään suoraan yksittäisille asiakkaille. Belgian tehtaalta tulee viikottain täydennystä perusvarastoon, kertoo Sari Kotipelto, jonka aika on kulunut maailman tunnetuimpien muovikulhojen parissa jo 19 vuotta.

- Alussa Tupperware-tuotteita yritettiin myydä vähittäismyymälöissä, mutta se ei onnistunut. Tupper-astioissa on niin paljon erikoisominaisuuksia, että ne vaativat asiantuntevaa ohjausta.1950-luvun alussa jälleenmyyjä Brownie Wise keksi, että kotikutsuissa oli Tupperwaren tulevaisuus. Siitä menestystarina alkoi.

Tällä hetkellä lähes yksinomaan kotimyyntiketjun kautta leviävä tuote kuuluu maailman kymmenen tunnetuimman brändin joukkoon. Maailmanlaajuisesti pidetään vuosittain noin 15 miljoonaa kotiesittelyä, joissa käy yhteensä noin sata miljoonaa vierasta.

Kestosuosikkeja ja uutuuksia

- Joskus järjestetään lyhytaikaisia myyntitempauksia myös vähittäismyymälöissä, mutta silloinkin mukana on aina esittelijä, Sari Kotipelto muistuttaa.

Tupperwaren tiedottajan Heidi Helanteen mukaan Suomessa kaikkien aikojen suosituin tuote on ollut kannettava kakkukupu.

- Muita kestosuosikkeja ovat kannelliset mehukannut, leivinalusta, mittamari sekä leipälaatikko.

Tupperwarelta löytyy yli sata erilaista tuotenimikettä. Osa vanhoista jää pois ja uusia kehitetään tilalle. Tuotekehittelyn tuloksena asiakkaalle annetaan kaikista tuotteista ostajan elinikäinen takuu.

- Tupperwarelta löytyy myös muitakin kuin muovituotteita, esimerkiksi silikonivuokia ja veitsiä. Uusimmista muovituotteista suosituin on ollut haitarimaisesti kasaan painuva minimax-kulho, Kotipelto sanoo.

Turun seudulla konsulentteja on tällä hetkellä reilut 500 ja koko maassa noin 3 500.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.