Voimaantuminen on ajan sana

TS/Eeva Suojanen<br />Mielen ja kehon rentouttaminen oli tuttu juttu Nina Pajanti-Raudukselle urheilija-ajoilta.
TS/Eeva Suojanen
Mielen ja kehon rentouttaminen oli tuttu juttu Nina Pajanti-Raudukselle urheilija-ajoilta.

Eeva Suojanen

Kuntoa ja oloa voi parantaa myös hengittämällä eikä vain hengästymällä. Forssalainen Nina Pajanti-Raudus on ottanut elämäntehtäväkseen auttaa ihmisiä kiireen ja suorittamisen keskellä rentoutumaan ja voimaantumaan.

Perusasiat ovat yksinkertaisia: pitää pysähtyä, opetella kuuntelemaan itseään.

Pajanti-Raudus on valmistumassa rentoutusterapeutiksi. Hänellä on takanaan mielenterveyshoitajan ammatti ja huippu-urheilijan ura. Valmentautumiskeinona rentoutus tuli hänelle itselleen tutuksi jo liigakoripallon aikoina.

Menossa on rentoutusterapian ryhmätunti Forssan kutomolla.

- Silmät kiinni. Ei tarvitse tehdä mitään, ei ajatella mitään, ei edes yrittää rentoutua, ohjaaja sanoo helpottavasti aluksi.

Intiaanimusiikin tahtiin

Intiaanimusiikki tahdittaa liikkeitä, tasapainoa tunnustellaan, hengitetään. Ylösnostetuista käsistä alkaa hauska korkkiruuviliike, joka laajenee lantioon asti. Ja toisessa liikesarjassa käsien liike kasvaa istuma-asennosta pienestä lepatuksesta isojen siipien lennoksi. Siitä tulee ihan joutsenolo!

Lopussa rentoutetaan kehoa lihas lihakselta. Tunnin päätyttyä olo on virkeä.

- Onko tämä nyt sitä voimaantumista?

- Voimaantuminen on hyvää oloa, vahvistaa rentoutusterapian opettaja Ulla Ollikkala.

- Rentoutusterapiassa opetellaan uudelleen itsensä kuulemisen taito. Se on ihmislajille olennainen, mutta unohdettu taito. Harjoittelemalla se palautuu. Tavoitteena on kehon autonomisen hermoston toiminnan sopusoinnin palauttaminen, Ollikkala selostaa.

Koulutettuja SRT-rentoutusterapeutteja on tällä hetkellä viitisenkymmentä ja terapiaa on tarjolla sekä ryhmille että yksilöllisesti. Rentoutusterapia auttaa hallitsemaan työn, opiskelun tai ihmissuhteiden paineita. Apu ei tosin tule ulkoa, vaan lähtee itsestä ja löytämisestä.

Istu ja huokaa

Ulla Ollikkala antaa muutaman ilmaisen ja helpon vinkin kiireen vaivaamille ihmisille, vaikka joulustressin hoitoon:

- Kiireelle pitää antaa vaihtoehtoinen nimi. Ja sitten pitää huokailla paljon.

Hän neuvoo pysähtymään, vetämään syvään henkeä niin että vatsa pullistuu, ja sitten huoahtamaan ilman ulos.

- Nautinnollisesti, äänen kanssa. Se on kirjoitettuna "aaahhhhhh".

Huokailu sinänsä auttaa, mutta parhaassa tapauksessa lähellä olijat ymmärtävät tarjoutua avuksi.

Ollikkala tietää, että sanan vaihtaminenkin auttaa vähän.

- Korvaa kiire-sana "ahkeruudella, tehokkuudella tai vilkkaudella". Tuntuu paljon positiivisemmalta, kun sanoo olevansa ahkera.

Huokailulla ja uusilla sanoilla eivät työt tietenkään tule tehdyiksi eivätkä ongelmat poistu. Mutta jos kiire on kehossa ja aiheuttaa fyysisiä oireita, kuten kohonnutta verenpainetta tai unihäiriöitä, se voi äityä todella vaaralliseksi. Pysähtyminen on tie ymmärtämiseen, kehon ja mielen tasapainoon.

- Ehkä joulustressistä kärsivä voi pysähtyessään löytää uuden asenteen ja olennaisen. Ei elämä saa olla pelkkää suorittamista.

TS/Eeva Suojanen<br />Paula Silvola ja Piia Jokinen voimaantumassa. Kosketus antaa voimaa.
TS/Eeva Suojanen
Paula Silvola ja Piia Jokinen voimaantumassa. Kosketus antaa voimaa.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.