Kun venttiili vuotaa, tieto tiivistää

TS/Eeva Suojanen<br />Tatu Niemi aloittaa polttimon vaihtamisen irroittamalla etupaneelin.
TS/Eeva Suojanen
Tatu Niemi aloittaa polttimon vaihtamisen irroittamalla etupaneelin.

EEVA SUOJANEN

Ismo Immonen purkaa moottoripyörän kaasutinta ja neljä nuorta miestä seuraa toimitusta hiljaa, melkein henkeään pidättäen. Immosen patologipuuhan seurauksena tarjottimelle irtoaa monenlaista osaa: jousta, vaijeria, luistia, venttiiliä, seosputkea, kohoa, suutinta ja ruuvia.

Purkaminen pitää kerhon opettajan mukaan tehdä rauhallisesti ja ajatuksella. - Joskus kannattaa piirtää kuvakin, että osaa koota osat takaisin.

- Kaasari on vähän kuin ruokatorvi, syöttää polttoainetta, hän havainnollistaa mopedin anatomiaa ja kertoo, miten asia hoidetaan, jos venttiili vuotaa tai kanavat ovat tukossa.

Pekka Eskolalle , Juho Kraamalle ja Niko Luomalle mopo on omakohtaisen tuttu ja tärkeä juttu, vaikka sen sisuskaluihin ei vielä syvällisemmin ole perehdytty. Ajaminen ja tekniikka kiinnostavat poikia.

Automaatioasentajana toimiva Ismo Immonen aloitti itsekin reeraamiset moposta. - Se oli Solifer -74, ja sillä ajoimme vuorotellen kaikki kolme veljestä. Ammattikouluaikana purin sen tutkimusmielessä ihan palasiksi. Pyörä on vielä tallessa ja hengissä, vaikka ei käytössä.

Immosen autotallissa on syksystä alkaen kokoontunut 4H-yhdistyksen mopokerho, jossa tarkoituksena on kasvattaa teknistä tietämystä ja osaamista. Tiedoista ja taidoista on huvin lisäksi hyötyä. Huolto- ja korjaustaidot lisäävät menopelin kestoa ja toimivuutta ja kustannuksissa säästyy. Kerholaiset ovat mopo-opin lisäksi myös saaneet seurata mikroauton rakentamista.

Kettingit kireälle ja hanskat käteen

Kauhanojalainen Tatu Niemi on käynyt mopokursseilla alusta asti. - Olen oppinut kaikenlaista. Ketjujen kiristämisen ainakin. Jos ketjut ovat löysällä, se kuluttaa rattaita ja vaikuttaa nopeuteen.

Tatu sai mopokortin viime vuonna ja tekee nyt koulumatkat Opintielle mopolla. Pakkaset ja rapakelit eivät ole hyydyttäneet ajointoa. - Toistatuhatta kilometriä olen jo ajanut.

Tatu on tällä kertaa tuonut kerhoon sisarensa mopedin, josta pitäisi vaihtaa polttimo. Polttimon vaihto on monessa mopossa ja autossakin hankala toimi; joskus siihen pitää olla notkea niska ja sormet kuin mustekalan lonkerot. Tatun tuomassa pyörässä on irrotettava etupaneli, ennenkuin lampun paikka saadaan esiin - eikä valo syty vaihtamisestakaan. - Pitää rapsuttaa näitä kupareita. Niissä voi olla likaa, joka aiheuttaa kytkentähäiriöitä ja valon pätkimistä.

Lampun vaihto ei ole mitään rasvanäppien puuhaa, vaan kannattaa käyttää puhtaita käsineitä tai ainakin pyyhkiä polttimosta tahrat pois. - Rasva kärähtää kiinni ja eikä lamppu näytä yhtä hyvin, Immonen neuvoo.

Hän kannustaa poikia hankkimaan tietoa, sillä sitä on helposti saatavilla. - Kannattaa käydä kirjastossa. Sieltä löytyy alan kirjallisuutta ja selkeitä ohjeita.

Yhdestä asiasta Immosen tallissa ei tingitä: mopoja ei viritetä, vaikka moni poika mielisi kovempaa kuin laki sallii. - Pääasia on oppia tuntemaan ajopelinsä ja huoltamaan sitä hyvin, Immonen painottaa.

TS/Eeva Suojanen<br />Tarjottimella kaasutin. Opettaja Ismo Immonen tenttaa Juha Kraamalta, Niko Luomalta ja Pekka Eskolalta osien merkitystä.
TS/Eeva Suojanen
Tarjottimella kaasutin. Opettaja Ismo Immonen tenttaa Juha Kraamalta, Niko Luomalta ja Pekka Eskolalta osien merkitystä.