Kielellä saa leikkiä

TS/Jane Iltanen<br />Ono, mato poeettinen on osoitus kaarinalaisen Pette Rissasen rakkaudesta suomen kieleen. Esikoiskirjailija vääntelee ja kääntelee sanoja huvikseen koko ajan.
TS/Jane Iltanen
Ono, mato poeettinen on osoitus kaarinalaisen Pette Rissasen rakkaudesta suomen kieleen. Esikoiskirjailija vääntelee ja kääntelee sanoja huvikseen koko ajan.

JUTTA HÖGMANDER

Sanoja pyörittelemällä syntyy vaikka mitä. Kaarinalaisen Pette Rissasen sanavalmiissa mielessä sana onomatopoeettinen taipui ideaksi Ono-nimisestä runoilevasta madosta.

- Ihastuin siihen tyyppiin niin, että madosta tuli lopulta vähän niin kuin minä, Rissanen kertoo.

Yksi oivallus johti lopulta kokonaiseen kirjaan runollisia sanaleikkejä tai sanallisia runoleikkejä: osa tekijän mukaan melko tyhjänpäiväisiä, osa syvällisiä. Kaikkien taustalla on riemu suomen kielen vivahteikkuudesta ja elävyydestä.

- Olen aina ollut sanojen vääntelijä, pilkkoja ja kääntelijä. Kielellä leikkiminen on hauskaa, Rissanen innostuu.

Rissanen kertoo turvaavansa selustaansa välttämällä tekeleittensä kutsumista runoudeksi. Hän haluaa tarjota lukijoille ennen kaikkea ahaa-elämyksiä ja hauskuutta - samoja tunteita, joita itse kokee lauseita keksiessään.

Rissasen riimeissä leikitellään sanojen eri merkityksillä niin, ettei lyhyenkään tekstin kuoriminen kaikista kerroksistaan onnistu välttämättä ensimmäisellä yrittämällä.

- Järki tarttuu koukkuun. Ajatus on vapaa. Särki syö kuin siimaa, kohottaen tapaa haaveilla, lausuu Rissanen ja kertoo yrittäneensä ympätä lauseisiin kaikki mahdolliset ongen osat ja vielä haavinkin.

Toisessa tuotoksessa taas on käytetty lauseiden rakentamiseen sanoma- ja aikakauslehtien nimiä.

- Vähän kuin sanaristikon tekemistä, kuvaa Rissanen sanojen oikeiden paikkojen etsimistä.

Sanallisia älynvälähdyksiä komppaavat Juha Varhin oivaltavat piirroskuvat.

Riimittely ja sanoilla leikittely on tuttua lastenloruista. Toisaalta osa Ono, mato poeettisen sisällöstä viittaa enemmänkin aforismien suuntaan.

- Olen itse muotoillut asian niin, että kirja sopii lapsellisille, miksei lapsettomillekin aikuisille. Olen itse hyvin lapsellinen mies, vaikka olenkin lapseton.

Ono, mato poeettinen on Teatteri Satakielen tuottajana ja lauluyhtye Mumbo Jumbon bassolaulajana leipänsä ansaitsevan Rissasen esikoisteos. Uutta materiaalia syntyy koko ajan, joten omakustanteelle saattaa olla luvassa jatkoa, jos kirja vain onnistuu tavoittamaan lukijat.

- Nyt, kun olen tämän oven itselleni avannut, ei sitä saa enää kiinni. Aina, kun näen sanan, alan miettiä miten sitä voisi pyöritellä. Joku kriitikko voisi sanoa, että sana vie miestä, ei mies sanaa, Rissanen naurahtaa.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.