Isän esimerkki kannusti
töihin mainosmaailmaan

TS/Compic/Petri Puromies<br />Ritva Hanski-Pitkäkoski kuvailee itseään työkeskeiseksi ja sinnikkääksi. Johtajan pitää hänen mielestään ennen kaikkea kuunnella.
TS/Compic/Petri Puromies
Ritva Hanski-Pitkäkoski kuvailee itseään työkeskeiseksi ja sinnikkääksi. Johtajan pitää hänen mielestään ennen kaikkea kuunnella.

Ritva Hanski-Pitkäkoski ei päässyt koskaan lapsuutensa unelma-ammattiin mainostoimiston lakimieheksi. Reipas pieni partiolainen ei aikoinaan tiennyt, ettei mainostoimistossa edes ahkeroi lakimiehiä.

Tiistaina 50 vuotta täyttävä Hanski-Pitkäkoski on kuitenkin kirinyt lähelle haavettaan, koska työssään Mainostajien liiton toimitusjohtajana hän tarkkailee mainosmaailmaa aitiopaikalta. Koulutuskin vastaa unelmaa, sillä hänellä on ekonomin ja juristin tutkinto.

- Oma isäni Pentti Hanski on myös vaikuttanut valintoihini. Hän oli tämän liiton vetäjä kaksi vuotta 1950-luvulla, ja liiton nimi oli tuolloin Ilmoittajat ry, kertoi Hanski-Pitkäkoski.

Työhuoneestaan Hanski-Pitkäkoski voi vilkuilla syntymäkaupunkinsa Helsingin vilinää. Liiton avarista ikkunoista aukeaa näkymä Mannerheimintielle ja Stockmannin edustalle. Kun Hanski-Pitkäkoski lähti 1970-luvulla opiskelemaan Lundiin Ruotsiin, tuntui Helsinki kaiken keskukselta.

- Nyt Helsinki tuntuu Euroopassa kylältä. Se on kuitenkin kylä, jossa haluan olla. Täällä on ilmaa ja tilaa.

Ruotsin vuosien aikana Hanki-Pitkäkoski innostui markkinoinnista. Tuolloin ala haki vielä linjaansa, koska kuluttajan näkökulmaa ei huomioitu lainkaan. Nykyään markkinointiviestintä on varsin laadukasta, mutta suomalaisissa yrityksissä ei täysin ymmärretä sen merkitystä.

- Tällä hetkellä yritysten investoinnit markkinointiviestintään kasvavat Ruotsissa, mutta eivät meillä. Firmojen kannalta kuitenkin yksi tärkeimmistä asioista on se, että hallitaan markkinointiviestintä.

Hanski-Pitkäkosken mielestä mainontaan yritetään vaikuttaa turhan paljon. Esimerkiksi kuluttaja-asiamies laatii liian pitkiä ja vaikeasti hallittavia ohjeistuksia. Alalla on ollut jo 30 vuotta hyvin toiminut itsesäätely, ja myös EU:n tasoiset säännökset pitävät alan aisoissa.

- Ennen kuluttaja-asiamiehen ohjeet olivat noin viiden sivun pituisia, nyt ne ovat jopa 20 sivua. Mielestäni viranomaisten pitäisi keskittyä valistukseen ja kasvatukseen. Esimerkiksi koululaisille pitäisi kertoa mainonnasta, valinnoista ja ostamisesta. Hanski-Pitkäkoski on itse ollut aikoinaan töissä esittelijänä Kuluttaja-asiamiehen toimistossa.

Parhaillaan Mainostajien liitto peräänkuuluttaa yhdessä lukuisten tahojen kanssa tekijäoikeusasioiden siirtämistä opetusministeriöstä kauppa- ja teollisuusministeriöön.

Tekijänoikeuksien kehittymisessä korostuvat yhä enemmän elinkeino- ja teknologiapoliittiset ja kuluttajapoliittiset näkökulmat.

- Tekijänoikeuksien ala on todella hankala. Pitäisi saada enemmän ymmärrystä siihen, minkälaisia tuotteita tekijänoikeudet tänä päivänä ovat.

Arjen kiireitä Hanski-Pitkäkoski pakenee kesämökin hiljaisuuteen Jaalaan, missä aika kuluu lekotellen, maalaten tai nikkaroiden. Rakkaimmaksi paikakseen hän mainitsee kesämökin parvekkeen.

- Pyysin juuri joululahjaksi hiomakoneen, koska mökillä pitäisi laittaa ikkunanpieliä.

Hanski-Pitkäkoski kertoo unelmoivansa kaukomatkasta miehensä kanssa, koska pitkiä työpäiviä paiskivalle parille se olisi luksusta. Parhaillaan varsin merkityksellinen asia hänelle on kuitenkin se, mihin hänen 18-vuotias poikansa suuntaa lukion jälkeen.

ANU VAALAMA

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.