Kapteeni ja laivanrakentaja

TS/Marttiina Sairanen<br />Esa Mäkelä pitää Turun Forum Marinumia Suomen hienoimpana merimuseona. Forum Marinumiin on sijoitettu myös pienoismalli Bore Star -aluksesta, jossa Mäkelä on työskennellyt pisimpään ja jonka rakentamiseen hän myös osallistui.
TS/Marttiina Sairanen
Esa Mäkelä pitää Turun Forum Marinumia Suomen hienoimpana merimuseona. Forum Marinumiin on sijoitettu myös pienoismalli Bore Star -aluksesta, jossa Mäkelä on työskennellyt pisimpään ja jonka rakentamiseen hän myös osallistui.

Merenkulun ja laivanrakennuksen parissa koko uransa tehnyt merikapteeni Esa Mäkelä listaa mieleenpainuvimmiksi tapahtumiksi johtotehtävät Estonian pelastusoperaatiossa merellä, Wärtsilä Marinen konkurssin ja monilla tavoin teknisesti edistyksellisen Silja Serenade-aluksen rakennustyön.

Siljan laivoilta tutun merikapteeni Mäkelän työtehtävät varustamoiden palveluksessa ovat olleet paljon monipuolisemmat kuin automatkustajalauttojen päällikkyys Suomen ja Ruotsin välillä.

Mäkelä on päässyt osallistumaan laajasti ensin Boren ja sittemmin Siljan uusien laivojen rakennusprojekteihin.

Mäkelän ensimmäinen valvontatehtävä oli Bore Star -autolautan rakentaminen Ranskassa vuonna 1975.

Tuona aikana hän myös tutustui amerikkalaisen risteilyvarustamon RCCL:n johtajistoon nykyisin kuuluvaan Harri Kulovaaraan , jonka kanssa luottamuksellinen yhteistyö on jatkunut ensin Siljalla ja nyt Mäkelän nykyisen työnantajan Royal Caribbean-varustamon palveluksessa.

Mieleenpainuvin laivojen rakennusprojekteista on ollut Silja Serenade, koska aluksessa oli monia uusia teknisiä ratkaisuja sekä nykyisin risteilijöissä suosituksi tullut Promenade-kävelykatu. Haastavin rakennusprojekteista oli Vikingilta Siljalle siirtynyt Europa-alus, joka piti saada liikenteeseen pikaisesti.

Sekä matkustajalaivojen rakentamisessa että laivan päällikön tehtävissä Mäkelä kokee mielekkääksi töiden organisoimisen ja ihmisten johtamisen, jotka kuuluvat hänen vahvuuksiinsa.

Matkustajalaivan kapteenin tehtävään usein liitetyn hohdon hän sanoo lähinnä olevan vain ihmisten mielikuvissa, joita julkisuus ja viihdemaailma ovat muokanneet.

- Aurinkoisia päiviä kapteenin uran aikana toki oli paljon, mutta myös painavaa vastuuta ja ajoittain rankkaa valvomista, Mäkelä kuvaa kapteenin työtä.

Merikapteeni Punkalaitumella syntyneestä pojasta tuli ehkä sattumalta. Tie ei ensi yrittämällä auennut laivanrakennuksen diplomi-insinöörikoulutukseen ja ylioppilaspoika päätti lähteä merille. Gustaf Erikssonin laivastoon kuuluvan ms Saggön jungmannin ensimmäinen matka oli Göteborgista Espanjan kautta Angolaan.

Bore-varustamon höyrylaiva ss Boren yliperämiehenä Mäkelän mieleen on piirtynyt laivan torvien töräyttely Pikisaaren kohdalla. Se oli merkki varustamon omistajalle Hans von Rettigille oma laivan saapumisesta Turun satamaan.

Unohtumattomin merellä koetuista tapahtumista on kuitenkin syksy-yö, jolloin Estonia upposi. Vajaan tuhannen ihmisen kuolemaan johtaneesta laivan uppoamisesta Mäkelä ei koskaan pääse eroon.

Tehtävät uppoamispaikalla tulevat aina mieleen, kun uusia teorioita ja muistopäiviä pulpahtaa tiedotusvälineistä esiin.

Kun Esa Mäkelä vuonna 2001 siirtyi pois Siljan palveluksesta, hän osasi jo unissaankin laivan reitin Turusta Tukholmaan. Laivalla herätessään hän tiesi aina missä kohdin oltiin menossa. Näin oli aika ottaa vielä uusi haaste vastaan ja siirtyä risteilyvarustamo RCCL:n palvelukseen maailman suurimpien risteilijöiden rakentamisen valvojaksi.

- Tällä hetkellä Turun telakalla on edessään suuret haasteet. Tilauskirja on paksu, joten on oltava valpas, jotta kaikki tulee tehtyä ajallaan. Aivan uuteen kokoluokkaan nouseva Genesis-risteilijä lisää vielä paineita, Mäkelä muistuttaa.

Vapaa-aikanaan mökkeilyä ja kalastusta harrastava Esa Mäkelä on merkkipäivänään matkoilla.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.