Ilmatyynyalus vie mökille joka kelissä

TS/Timo Jerkku<br />Ilmatyynyalus AirJet 3000 starttaa Raision venesatamasta. Taustalla vertailukohteena Pernon telakan jättiristeilijä. AirJetissä on ylöspäin aukeavat lokinsiipiovet.
TS/Timo Jerkku
Ilmatyynyalus AirJet 3000 starttaa Raision venesatamasta. Taustalla vertailukohteena Pernon telakan jättiristeilijä. AirJetissä on ylöspäin aukeavat lokinsiipiovet.

JAMIE NIEMINEN

Laivaväylän rikkinäiset jäälohkareet kolahtelevat ilkeäntuntuisesti kovaan pohjaan, mutta alus ylittää avonaisen railon yhdellä pyyhkäisyllä. Tasaisella lumen peittämällä jäällä vauhti nousee lähelle100 km/h. Sisällä hytissä on lämmin, eikä suuren potkurin äänikään halkaise korvia.

Talvinen ajelu merellä uudenkarhealla ilmatyynyalus AirJet 3000:lla vakuuttaa kehityksen edenneen melkoisesti; ainakin jos verrataan paraislaisiin hydrokoptereihin, jotka lähinnä viranomaiskäytössä ovat huolehtineet saariston kelirikkoliikenteestä usean vuosikymmenen ajan. Kumpikin kulkee jäällä ja vedessä suuren potkurin työntämänä, mutta hydrokopterissa on pyörät ilmatyynyn tilalla.

Raisionlahdella ja Ruissalon edustalla pitkin jäätä lentänyt ilmatyyny on syntynyt venäläis-suomalaisen yhteistyön tuloksena. Ohjauspyörän takana istuu laitteen kehittäjä ja valmistuksesta vastaava Pavel Plevna , joka kahdeksan vuotta sitten ryhtyi suunnittelemaan mallia.

- Viimeiset viisi vuotta kehitimme ilmatyynyalusta yhteistyössä. Nyt niitä on valmistettu jo yli puolensataa Nishni-Novgorodissa, joka sijaitsee Volgan rannalla muutama sata kilometriä Moskovasta etelään, kertoo maskulaisen Tassam Oy:n edustaja Anton Nojonen.

Kulkuneuvoa maahan tuovan Astra-Marinen Petteri Lehtovaaran mukaan kyseinen ilmatyynyalus on ensimmäinen Suomessa, mikä on hyvä syy esitellä alusta Meri Kutsuu -näyttelyssä - tosin vain sisätiloissa.

- Viranomaisille erityisesti etsintään ja pelastustehtäviin heikoilla jäillä soveltuvaa alusta tilattiin viimeksi Tshekin tasavallan hätätilahallituksen käyttöön muutama kymmenen kappaletta, Lehtovaara tietää.

Vedessä ja pellolla

Ilmatyynyalusta esitellään suomalaisille lähinnä siksi, että täällä on satoja tuhansia kesämökkejä vesiteiden takana ja vielä enemmän heitä, jotka haluaisivat päästä mökeilleen myös silloin, kun luonto tekee sekä veneilyn että jäällä kulkemisen turvattomaksi.

Runsaan viiden metrin pituinen AirJet 3000 kantaa 500 kiloa. Se on mitoitettu neljälle istuvalle tai kahdelle nukkuvalle. Laite painaa noin 500 kiloa ja on kuljetettavissa myös peräkärryllä, josta se lähellä rantaa ampaisee omin voimin jäälle. Vasta yli 30 sentin korkuinen este onnistuu haittaamaan menoa.

Ilmatyynyaluksen runko on käsinlaminoitua lasikuitua ja tekniikka kotoisin eri puolilta Eurooppaa. Moottoriksi kelpuutettiin ultrakeveissä ilma-aluksissa luottamusta hankkinut Rotax, joka tässä itävaltalaisversiossa on 4-tahtisena ja 4-sylinterisenä huomattavasti kaksitahtisia hiljaisempi ja ympäristöystävällisempi.

Moottorimelua vaimentaa tehokkaasti kuusilapainen tasapainotettu potkuri.

llmatyyny joutuu erityisesti ahtojäissä koville.

- Tyynyrakenteen uloin kerros on kuituvahvistettua PVC:tä, joka on Ranskassa erittäin vaativaan käyttöön kehitettyä materiaalia. Ehdimme kokeilla kolmeatoista laatua ja tähän olemme vihdoin tyytyväisiä, Nojonen selvittää.

- Ulommaisten, ennen starttia ilmalla täyttyvien tyynyjen sisällä on toiset varmistustyynyt, jotka ovat aina täynnä ilmaa. Näin on eliminoitu uppoamisvaara, jos uloin tyyny jostain syystä rikkoutuisi.

Ilmatyynyalus on parhaimmillaan jäällä, jossa se helposti saavuttaa huippunopeuden. Avovedellä nopeutta kehittyy 80 km/h ja esimerkiksi avopellolla 70 km/h. Polttoainetta kuluu 18 - 20 l/h.

Meri Kutsuu -näyttely Turun Messukeskuksessa 10.3. - 12. 3. 2006.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.