Raision kaupunki sai
modernin visuaalisen ilmeen
HEIDI PYHÄLAHTI
Oranssi on ilon, peräänantamattomuuden ja rohkeuden väri; sininen taas tiedon, terveyden, rehellisyyden ja luotettavuuden väri. Nämä kaksi yhdistyvät Mainostoimisto Hurraan A.D. Tuire Laineen suunnittelemassa Raision kaupungin uudessa graafisessa ilmeessä. Raision kaupungin tiedotuspäällikkö Mari Koivunen kertoo, että suunnittelukilpailussa oli mukana 9 suunnittelijan ehdotukset. Teksti "Raision kaupunki" ja vaakunalogo eivät suunnittelijalle kovin huimasti vaihtoehtoja tarjoa; siksikin Laineen selkeän vaakuna-teksti -yhdistelmän lisäksi syntynyt sinisenä tai oranssina käytettävä vektoripiirros vaakuna-aiheesta nousi selvästi esiin raikkaana, mutkattomana ja modernina.
- Työt esiteltiin nimettömänä. Voittajan selvittyä oli mukava huomata, että suunnittelija oli itse raisiolainen, sanoo työryhmän puheenjohtajana toiminut nykyinen Raision kaupunginhallituksen puheenjohtaja Eeva-Johanna Eloranta .
- Oli aivan ihanaa suunnitella jotain omalle kotikaupungille. Lähdin siitä, että Raisio on jotenkin reilu ja nuorekas, arkisen hyvä paikka asua. Halusin siksikin selkeitä linjoja ja värejä, Laine jatkaa.
Raision kaupungin tiedotuspäällikkö Mari Koivunen muistelee, miten vielä neljä vuotta sitten kaupunki oli pelkkiä harmaita betonisiltoja. Koska kaupungin ulkoasu on muuttunut siltojen purkamisen ja uusien asuinalueiden myötä radikaalisti, haluttiin myös ensimmäisen kerran kaupungin historiassa saada yhtenäinen, kaupungin nuorekkuutta ilmentävä graafinen materiaali käytettäväksi kaupungin eri virastoihin ja laitoksiin.
Raision kaupungin lipussa ja viirissä on yhä pelkkä vaakuna. Koulut ja muut oppilaitokset, kirjasto, museo ja kulttuurikeskus Harkko, Krookilan kotiseutukeskus, Friisilän verstaat ja Uintikeskus Ulpukka voivat myös käyttää omia tunnuksiaan ja logojaan, mutta esimerkiksi monet koulut ovat ilmoittaneet ottavansa käyttöön uuden materiaalin.
Jatkossa uusi ilme alkanee näkyä myös jonkin verran katukuvassa.
- Emme me sini-oranssia Pyhää Marttia sentään valoverkkoon nosta, mutta mahdollisesti tervetuloa kaupunkiin -kyltin ilme muuttuu ja kaikessa kaupungin viestinnässä värit ja logo ovat esillä viimeistään vuoden alussa, Koivunen kertoo.
Raisio on kokenut aika muodonmuutoksen siitä betonisiltojen risteyksestä, mikä se joskus oli.