Teijon Tehtaat teki vaikka mitä

TS/Ulla Mattsson<br />Mathildedalin makasiinien omistaja Tuula Gustafsson on kiivennyt näyttelyssä olevan Teijo-kuorma-auton kyytiin. Auto ehti palvella myös Teijon matkailubisnestä.
TS/Ulla Mattsson
Mathildedalin makasiinien omistaja Tuula Gustafsson on kiivennyt näyttelyssä olevan Teijo-kuorma-auton kyytiin. Auto ehti palvella myös Teijon matkailubisnestä.

ULLA MATTSSON

Meri-Teijo Makasiinit -kuttuuriyhdistys kokoaa Mathildedalin vanhalle tehdasalueelle pysyvää näyttelyä Teijon tehtaissa aikanaan valmistetuista esineistä. Ensimmäiset löydöt ovat esillä tänä kesänä.

Vaikka kokoelma vielä on suhteellisen pieni, se näyttää jo valikoiman valtavuuden. Esillä ovat rinta rinnan kuorma-auto ja puimakone, ruohonleikkuri ja kangaspuut.

Lisätietoja antavat valokuvat ja vanhoista lehti-ilmoituksista tehdyt suurennokset. Ne kertovat aikansa huipputuotteista kuten Kullervo-apilanhakkaajasta, Korsi-Karhusta, Martta-yleishöyrykeittimestä, Pomo-puimakoneesta ja Mainio-käsipuimakoneesta.

- Keräämme myös veteraanien muisteluksia, jotta saisimme säilymään todellista tietoa tehtaiden elämästä, kertoo rakennusten nykyinen omistaja Tuula Gustafsson . Jo yli 90-vuotias Alvar Merikanto oli näyttelyn avaajana ja kertoi tarinoita omia muistojaan elämästä tehdasyhteisössä.

Ruukki jo 1600-luvulla

Mathildedalin ruukin historia alkaa vuodesta 1686, jolloin Loretz Creutz sai oikeuden perustaa vasaralaitoksen Hummeldaliin eli nykyisen Mathildedaliin. Tehtaiden kukoistus alkoi malmilöydöstä 1800-luvun alkupuolella: Teijon, Kirjakkalan ja Hummeldalin tehtaat olivat toiminnassa yhtä aikaa. Uusi tehdas sai nimensä, Mathildedal, omistajan vaimon mukaan.

Mathildedalin rukki siirtyi Carpelan-suvulle 1858. Mathildedalissa valmistettiin silloin muun muassa heinäharavia, silppureita, nastapuimakoneita ja höyrykoneita. Parhaaseen aikaan valimossa työskenteli 200 miestä.

Konkurssin ja omistajan vaihdoksen jälkeen perustettiin 1889 Teijon Tehtaat Oy. 1920 Teijon patruunaksi tuli vapaaherra C.G.Wrede . Merenkulkuneuvos Antti Wihuri osti Teijon Tehtaat 1958. Konepajatuotannon ohessa toimi myös autojen kokoonpanotehdas, valimo tuotti raidevaihteita ja -risteyksiä. Teollinen toiminta loppui alueella 1978.

Näyttely on avoinna koko kesän klo 11-16.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.