Viihde

Muotokuvissa merten menopelit

TS/Arto Takala<br />Amanuenssi Thomas Wilman Åbo Akademin merihistorian laitokselta tuntee laivamaalaukset ja niiden historian. Seinällä ranskalaisen Pellegrinin töitä 1800-luvun alkupuolelta.
TS/Arto Takala
Amanuenssi Thomas Wilman Åbo Akademin merihistorian laitokselta tuntee laivamaalaukset ja niiden historian. Seinällä ranskalaisen Pellegrinin töitä 1800-luvun alkupuolelta.

PIRJO VISMANEN

Satakunta laivaa seilaa loppuvuoden Forum Marinumin seinillä Turussa.

  Kuvat eivät ole mitä tahansa merimaalauksia, vaan laivapotretteja ja kapteenintauluja - tarkkoihin alustutkielmiin perustuvia muotokuvia maailman meriä kulkeneista aluksista.

- Laivojen omistajat halusivat saada aluksistaan kuvia, hehän eivät juuri nähneet niitä niiden ollessa merellä, Forum Marinumin intendentti Ulla Kallberg selvittää maalausperinteen syntyvaiheita 1700-luvun lopun Italiassa.

Kapteeneille laivatauluja

Myös alusten kapteenit tilasivat kuvia kipparoimistaan laivoista.

  Syntyivät kapteenintaulut, joissa taiteilija on kirjoittanut maalauksen alle laivan ja kapteenin nimet sekä laivan kotipaikan.

  Teksti osoittaa, että tilaaja on hyväksynyt maalauksen.

Ensimmäisinä laivatauluja ryhtyivät maalaamaan kirkkomaalarit. 1800-luvun loppupuolella satamiin kaikkialla Euroopassa tuli uusia maalareita, joista monet olivat entisiä merimiehiä. Italiassa jopa kokonaiset perheet ryhtyivät laivamaalareiksi; potrettien tekoon osallistuivat niin lapset kuin aikuisetkin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Suomessa kapteenintaulujen kulta-aikaa oli 1800-luku, jolloin merenkulkumme eli taloudellisesti parasta aikaansa: tonnisto oli lisääntynyt, aluskoko kasvanut ja suurin osa laivoista purjehti Itämeren ulkopuolella.

Viimeksi vuonna 1971

Forum Marinumissa nyt nähtävät laivataulut ovat olleet edellisen kerran esillä yli 30 vuotta sitten, vuonna 1971 Turun Taidemuseossa.

  Ne kuuluvat Åbo Akademin merihistorian laitoksen kokoelmaan, jota voidaan pitää näillä leveysasteilla ainutlaatuisena.

- Kokoelmaan kuuluu noin 210 purje- tai höyrylaivaa esittävää teosta, jotka on tehty vuosien 1775 ja 2001 välillä, kertoo amanuenssi Thomas Wilman ÅA:n merihistorian laitokselta.

Laivapotrettien kerääminen aloitettiin vuonna 1936, jolloin perustettiin Abo Akademin merihistoriallinen museo. Vuonna 1985 maalaukset talletettiin Turun merenkulkumuseoon ja sieltä Forum Marinumiin.

Näyttely on myös alku kokoelman konservointityölle.

- Se on todellinen haaste. Tupakansavu, hiilipöly, kärpäsenlika ja kosteus ovat tehneet tehtävänsä, sanoo öljymaalausten kunnostuksesta vastaava taidekonservaattori Karin Appelgren.

Läiskiä, repeämiä ja hometta

Ajan hampaan ja huolettoman kohtelun jäljet voi näyttelyssä todeta omin silmin: esille on nostettu muutama vasta osin puhdistettu teos. Ero käsitellyn ja käsittelemättömän pinnan kohdalla on huima.

Öljymaalauksia huonommassa kunnossa ovat paperipohjalle maalatut työt, akvarellit ja guassit. Niissä on läiskiä, repeämiä ja hometta.

Useista puuttuu lasi ja kehykset ovat pirstaleina. Maalaus on saatettu kiristää liian tiukkaan kehyksiinsä tai liimata pahville, joka kupruilee ja "paistaa läpi" tuhoten kuvaa.

Kevään aikana kokoelmasta on saatu konservoitua toistakymmentä taulua.

Lisäksi kymmenkunta on puhdistettu.

Kapteenintauluja ja laivapotretteja -näyttely Forum Marinumissa (Linnankatu 72, Turku) 27.5.-31.12.2005. Avoinna kesäkaudella päivittäin klo 11-19.