60 vuotta huomenna: Merilinna on nelipyöräisten
ja kaksibittisten asialla

TS/<br />Martti Merilinna uskoo, että Tekniikan Maailma pärjää monipuolisuudellaan, vaikka kilpailu kovenisikin.
TS/
Martti Merilinna uskoo, että Tekniikan Maailma pärjää monipuolisuudellaan, vaikka kilpailu kovenisikin.

Päätoimittaja Martti Merilinna ei ole voinut tyytyä seuraamaan sivusta uuden tekniikan mullistuksia - hänen on täytynyt olla valmis reagoimaan innovaatioihin jo ennen kuin ne ovat kunnolla syntyneetkään. Merilinnan neljännesvuosisadan uraan Tekniikan Maailmassa ovat mahtuneet niin VHS-nauhureiden yleistyminen 1980-luvun alussa, lyijyttömän bensan tulo, kännyköiden läpimurto, supernopeat pc:t kuin taulutelevisiotkin.

Autot - tai pikemminkin renkaat - toivat Merilinnan lehtialalle, tosin kilpailijan oven kautta.

- Kuten niin moni muukin, tarvitsin opiskeluaikana rahaa. Harrastin autosuunnistusta eli silloista ST-ajoa, ja sain myytyä juttuja Tuulilasille. Hyvin pian sen jälkeen siirryin kuitenkin TM:ään ja pääsin tekemään rengastestejä, Merilinna kertoo.

Ura jatkui 1970-luvulla autoalan freelancetoimittajana. Samalla Merilinna työskenteli mm. TVH:lla liikenneturvallisuusinsinöörinä. Vuonna 1979 hänet valittiin TM:ään auto- ja liikenneasioista vastaavaksi toimituspäälliköksi ja 1999 lehden johtoon.

Tekniikan Maailman testit ovat lähes kaikille tuttuja. Testivoittoja ja tähtiä käytetään ahkerasti apuna myynnin edistämisessä, ja ostopäätöstä miettivät lukevat mittaustuloksia pedanttisen tarkasti.

- Testit ovat meidän selkärankamme. Ei kai ole juuri mitään miehille tarkoitettua konetta tai liikkuvaa laitetta, jota emme olisi testanneet tai esitelleet, Merilinna sanoo.

Merilinna painottaa miehille tarkoitettuja vempeleitä, sillä tilaajista yli 95 prosenttia on miehiä. Hän nimittääkin Tekniikan Maailmaa Suomen suurimmaksi miestenlehdeksi. - Jutut tehdään tavallisille kuluttajille, ei jälleenmyyjille.

Autohullun kansan palaute voi olla todella jäätävää.

- Esimerkiksi jos oma, vasta ostettu auto on hävinnyt testin, soittaja kokee, että häntä syytetään huonosta valinnasta.

Merilinna myöntää, että jälleenmyyjät saavat reipasta vetoapua vertailun ykkössijasta.

- Voi sanoa, että mikään ei paranna myyntiä niin kuin testivoitto. Näin on varsinkin rengastesteissä. Renkaista ei tiedetä mitään ja tietoa saa vain myyjältä tai puolueettomista testeistä.

Autoinnostuksen jo teekkariaikanaan saanut Merilinna vaihtaa ajokkinsa kolmen vuoden välein. Merkkiuskollisuuteen hänellä ei asemansa vuoksi ole varaa.

- Joka kerta olen vaihtanut merkkiä, ettei päästä syyttämään. Autovalintaani ei liity pätkääkään tunnetta, vaan teen valinnan ominaisuuksien perusteella. Katson esimerkiksi, miten huoltopisteet osuvat kodin ja työpaikan välille, tunnetulla ranskalaisella ja ruotsalaisella kaasutteleva kahden auton omistaja kertoo.

Nelipyöräisten asiantuntija suostuu käyttämään välillä julkisiakin.

- Asun Oulunkylässä ja työpaikka on täällä Pasilassa, joten on niin helppoa mennä tästä pari asemanväliä.

Vapaa-aikanaan päätoimittaja golfailee ja talvisin hiihtää ja laskettelee - tai voi joutua kuuntelemaan heavyrockia. Elämykseen syynä oli Merilinnan pojan, Mikko Merilinnan ja hänen April-bändinsä keikka.

TUOMO TARVAS

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.