Verdiä vanhoille puuveneille

TS/SHIÅA<br />Kuormitustesti Linnanaukolla.
TS/SHIÅA
Kuormitustesti Linnanaukolla.

ESKO KÄRKKÄINEN

Toistakymmentä vanhaa puuvenettä kiinnittyy Turun vierasvenesataman laituriin samana päivänä kuin Suomen Joutsenella järjestetään Turun juhlavuoden musiikillinen kohokohta.

Venekunnat on kutsuttu kuuntelemaan Turun filharmonisen orkesterin konserttia, jossa MattiSalminen , Camilla Nylynd , Malgorzata Walewska ja Mika Pohjonen esittävät VerdinRequiemin . Lisäksi konsertissa on mukana Chorus Cathedralis Aboensis.

Veneiden kokoontuminen järjestetään merikeskuksessa esillä olevan Mahonkia ja messinkiä, Turun Veneveistämö 1889-1954 -näyttelyn kunniaksi.

- Tapaamisen yhteydessä keräämme tietoa sekä Turun Veneveistämöllä valmistuneista että muista mukana olevista vanhoista puuveneistä, Mikko Meronen kertoo.

Venekulttuurin Verdiä

Jos Verdi on musiikin eliittiä, venekulttuurin eliittiä oli Suomen Suuriruhtinaskunnan aikana vuonna 1889 toimintansa aloittanut Turun Veneveistämö-Åbo Båtvarf.

Satamaa vastapäätä Ruissalossa sijainneella veistämöllä oli asiakkaina niin varakkaita yksityishenkilöitä kuin valtion laitoksia. Sen tuotteita vietiin Venäjälle, Baltian maihin, Ranskaan, Englantiin, Yhdysvaltoihin, Argentiinaan.

Veistämö oli aikanaan Pohjoismaiden kuuluisin pienveneveistämö ja 65-vuotisen toimintansa aikana se rakensi 5 000 venettä. Keisarillisen Venäjän laivastolle se teki miinanraivaajia ja torpedoveneitä, Suomen merivartiostolle vartiomoottoriveneitä ja tullille risteilijöitä.

Tunnetuksi sen tekivät kilpapurjeveneet, joihin mm. nyt museoitu haivene Ginger kuuluu. Pientuotantoon kuuluivat jollat, kanootit, jääpurret, perämoottori- ja soutuveneet.

- Veneet toimitettiin avaimet käteen-periaatteella. Kaikki varustus oli valmiina paikallaan. Soutuveneissäkin oli mukana äyskäri, airot ja pelastusliivit. Suuremmissa veneissä asiaan saattoi kuulua, että ne varustettiin Arabian posliiniastiastoilla, Meronen kertoo.

Veneitä takaisin Ruotsista

Tutkija Meronen on ilokseen onnistunut pongaamaan Turun Veneveistämön veneitä Turun vierasvenesatamassa.

- Aika montakin olen havainnut. Välillä niiden määrä oli vähenemään päin, mutta nyt niitä on alettu pelastaa ja kunnostaa. Viime vuosina niitä on hankittu takaisin mm. Ruotsista.

Veistämän perusti vuonna 1889 insinööri Alexander Crichton . Taustalla oli tarve siirtää huviveneiden ja pienalusten tuotanto pois William Crichton & Co:n laivatelakalta. Vuonna 1892 veistämön osti varakonsuli G.A. Lindblom ja siitä alettiin käyttää nimeä Åbo Båtvarf.

Veistämön toiminta päättyi vuonna 1954. Tänään sen tilalla toimii Turun kaupungin telakka.

Puuveneet kokoontuvat Turun vierasvenesatamaan aamupäivällä 20.8. Klo 17-19 yleisö pääsee tutustumaan veneisiin, joissa miehistö on valmiina vastaamaan kysymyksiin. Tapaaminen päättyy klo 21.30 alkavan Turun filharmonisen orkesterin juhlakonsertin jälkeen.

TS/Aada Niilola<br />Mikko Meronen ja Ginger odottavat vanhojen tuttujen tapaamista.
TS/Aada Niilola
Mikko Meronen ja Ginger odottavat vanhojen tuttujen tapaamista.
TS/SHIÅA<br />Waisalan Johanna odottaa vesille pääsyä Turun Veneveistämön rannassa.
TS/SHIÅA
Waisalan Johanna odottaa vesille pääsyä Turun Veneveistämön rannassa.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.