Nakamuran työtä ohjaa puun arvostus

TS/Jonny Holmén<br />"Shakki-Matti" valmistui viime talvena loimuvaahterasta, pähkinäpuusta ja afrikkalaisista puulajeista.
TS/Jonny Holmén
"Shakki-Matti" valmistui viime talvena loimuvaahterasta, pähkinäpuusta ja afrikkalaisista puulajeista.

MERVI LUOTONEN

Jos japanilainen Yoshinobu Nakamura , 59, ei vuonna 1993 olisi avioitunut suomalaisen, Turun yliopistossa italian ja historian tutkijana työskentelevän Taina Syrjämaan kanssa, hän saattaisi edelleen tehdä puutaidettaan Roomassa, jossa tapasi vaimonsa.

Italia on parin yhteinen kieli, mutta Nakamura pärjää jo suomellakin. Yhteinen koti on rakennettu Ruskolle.

Nakamura ei ole koskaan työskennellyt ekonomina, joksi hän valmistui Tokiossa vuonna 1969. Isällä oli puualan yritys, joka imi pojankin mukaansa.

Kun isä kuoli, firma siirtyi Nakamuralle.

- Toimin Japanissa parikymmentä vuotta intarsian parissa keskittyen erityisesti uniikkihuonekaluihin, hän kertoo.

Hän tarkentaa, mitä on intarsia:

- Sillä tarkoitetaan yleensä erivärisistä puuviiluista tehtyä visuaalista kokonaisuutta. Suomeksi sanan vakiintunein muoto on puu-upotus, vaikka se ei tarkasti vastaakaan koko tekniikkaa. Viilut joko kiinnitetään koko pinnan peittäviksi tai ne upotetaan taustapuuhun.

Rungossa rikkaus

Italialainen intarsia houkutteli Nakamuran Eurooppaan 1980-luvun lopulla. Turussa hänellä on ollut intarsia-ateljee vuodesta 1998.

- Ilmaisulleni ja tekniikalleni on ominaista japanilaisuuden ja eurooppalaisuuden yhdistäminen. Olen saanut vaikutteita suomalaisen perinteisen puukulttuurin lisäksi urushi-lakkatekniikasta ja renessanssiajan italialaisesta intarsiasta.

Nakamura aistii, miten puun runko kätkee sisäänsä värien ja kuvioiden rikkauden. Mielellään hän töissään turvautuu rinnakkain sekä suomalaiseen vaaleaan haapaan ja koivuun että värikkäisiin eksoottisiin puulajeihin, jotka saa Italiasta.

Koska hän tahtoo kunnioittaa puun luonnollisuutta, hän käyttää vain värjäämättömiä viiluja ja viimeistelee työnsä lakan sijasta öljyllä.

- Eräät puulaadut tummenevat ajan mittaan. Se on arvokas ominaisuus, joka ei suinkaan tuhoa työtä vaan vähitellen muuttaa sitä tasaisesti ja rauhallisesti. Se on ominaisuus, joka pitää hyväksyä ja jota pitää arvostaa: kaikki ei ole ihmisen määrättävissä ja muutettavissa, puutaiteilija tähdentää.

Parhaillaan Yoshinobu Nakamura viimeistelee Turussa pidettävää viidettä intarsiatöittensä yksityisnäyttelyä.

- Tällä kertaa haluan korostaa puun omia ajatuksia ja näkemyksiä. Japanilaisessa kulttuurissa on tärkeätä hiljentyä katsomaan ja kuuntelemaan luonnon viestejä. Siinä on täysin vierasta länsimainen tapa mieltää luonto materiaaliksi, jota muokataan ihmisen ajatuksen mukaiseksi.

Yoshinobu Nakamuran intarsiatöitä Galleria Reginassa Turussa 26.5. saakka (Linnankatu 1).

TS/Jonny Holmén<br />Yoshinobu Nakamura työskentelee ateljeessaan hyvin keskittyneesti aamukahdeksasta iltaviiteen. Puu on luonnonläheinen ja lämmin materiaali, joka kiehtoo häntä.
TS/Jonny Holmén
Yoshinobu Nakamura työskentelee ateljeessaan hyvin keskittyneesti aamukahdeksasta iltaviiteen. Puu on luonnonläheinen ja lämmin materiaali, joka kiehtoo häntä.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.