Henkilöstömäärä nousee jo sataan

Rymättyläläinen Terhi Oy ostaa Silver-Veneet

Silver on tunnettu AluFibre-rakenteestaan, jossa runko on alumiinia ja sisusta lujitemuovia. Kuvassa etualalla Silver Condor kuvattuna Helsingin uivassa venenäyttelyssä.
Silver on tunnettu AluFibre-rakenteestaan, jossa runko on alumiinia ja sisusta lujitemuovia. Kuvassa etualalla Silver Condor kuvattuna Helsingin uivassa venenäyttelyssä.

Turun Sanomat

Jukka Vehmanen

Naantalin Rymättylässä toimiva Terhi Oy sekä Ähtärissä toimiva Silver-Veneet Oy yhdistävät voimansa. Yhdistyminen tapahtuu niin, että Otto Brandt -konserniin kuuluva Terhi Oy ostaa koko Silver-Veneet Oy:n liiketoiminnan.

Liiketoimintasiirron jälkeen Terhi Oy omistaa Silver-malliston sekä brändi- ja valmistusoikeudet. Silverin 70 työntekijää siirtyvät Terhi Oy:n palvelukseen, minkä jälkeen Terhin henkilöstömäärä nousee sataan.

Myös Ähtärissä olevat toimitilat ja tehdaskiinteistöt siirtyvät kaupan yhteydessä Terhi Oy:n omistukseen.

– Tällä liiketoimintakaupalla seuraamme strategiaamme olla johtava suomalainen venevalmistaja, selvittää Terhi Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Sundin, joka nyt johtaa myös Silverin toimintaa.

Terhi Oy valmistaa ennestään Terhi- ja Sea Star -veneitä. Kappalemääriltään Terhi Oy vahvistaa asemaansa yhtenä Euroopan johtavana venevalmistajana. Yhteensä suunnitelma on valmistaa noin 6 000 venettä, joista puolet menee vientiin.

Sekä Terhi että Silver pyörittivät tänä vuonna noin viiden miljoonan euron liikevaihtoa.

– Ensi vuonna tavoittelemme yhteensä 15 miljoonan euron liikevaihtoa, kertoo Sundin.

Sundin uskoo, että Silverin liikevaihtoa pystytään kasvattamaan roimasti, kun veneiden tuotanto saadaan käytiin ensi vuoden alussa uudelleen. Silver ei ole tehnyt viimeisen puolen vuoden aikana uusia veneitä lainkaan vaan on myynyt vanhoja varastoja pois.

Terhin tuotanto on jo palautunut aiemmin normaaliin muottiin syksyllä päättyneiden lomautusten jälkeen.

Silverin vuosi
tappiollinen

Silver-Veneistä piti tulla osa vapaa-ajan kulkuneuvoihin keskittyvää Solifer Groupia, joka kuitenkin kuopattiin tänä vuonna ennen kuin se ehti kunnolla syntyäkään. Samaan konserniin oltiin liittämässä Finn-Marinin Finnmaster ja Grandezza-veneitä.

Juuri yrityssaneeraukseen hakeutuneen Soliferin takana on samaa omistajakuntaa kuin Silver-Veneissäkin, jonka suurimmat taustavoimat olivat sijoittajat Ilkka Brotherus, Mikael Engström ja Curt Lindbom.

– Tämä vuosi on ollut venealalle hyvin vaikea ja Silver-Veneet tulee tekemään tappiollisen vuoden monen hyvän vuoden jälkeen, kertoo Silver-Veneiden toimitusjohtaja Patrik Anckar, joka mukaan Silver-Veneet Oy todennäköisesti kuopataan liiketoiminnan myynnin myötä.

Taantuma ehti muokata jo heinäkuussa kovalla kädellä suomalaista venealaa, kun perinteikäs venetalo Vator hakeutui konkurssiin.

Terhillä tarjota nyt
kolmea materiaalia

Silver kuuluu Suomen suosituimpiin veneisiin. Niitä on maistraatin tilastojen mukaan rekisterissä yhteensä noin 7 300 kappaletta. Selvästi edessä ovat kuitenkin Fiskarsin Buster-veneet, joita on rekisterissä 26 000 sekä Keskon Yamarinit, joita on rekisteröity 15 600. Terhin mallistossa monet veneet ovat niin pieniä, että niitä ei tarvitse rekisteröidä. Terhejäkin on silti rekisteröitynä noin 10 500.

Tämän vuoden ensirekisteröinneissä kärjessä on Buster, toisena Yamarin, kolmantena Silver, neljäntenä Faster ja viidentenä Terhi.

Terhi Oy:llä on nyt ainutlaatuinen valmistusosaaminen: uusi yhtiö pystyy ainoana Euroopan venevalmistajana tarjoamaan kolmesta materialista tehtyjä veneitä; ABS-muoviset Terhit, lasikuidusta tehdyt Sea Starit sekä alumiinirunkoiset Silver AluFibre -veneet.

Silver-veneiden Alufibre -mallisto kattaa yhteensä 16 venemallia. Malliston pienimmässä päässä on 4,05 metriä pitkä Colibri ja yläpäässä on 7,3 metriä pitkä Condor.

Silverien jakelun on hoitanut maailman johtava venealan yhtiö Brunswick.
– Neuvottelemme heidän kanssaan ja toivomme, että he jatkavat, Sundin kertoo.

Terhi-mallistoon kuuluu tällä hetkellä 22 venemallia 2,35 metristä 4,75 metriin.

Tämän lisäksi Terhi Oy tarjoaa Sea Star -hyttiveneistä kolme mallia, jotka ovat 6,60 - 8,00 metriä pitkiä.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.