Talous

Saksan Meyer Werft tutkii nyt Turun telakkaa

STX Finland Oy Turun telakka 8.5.2014. TS/Jonny Holmén
STX Finland Oy Turun telakka 8.5.2014. TS/Jonny Holmén

Saksalainen telakkayhtiö Meyer Werft on aloittanut STX:n Turun telakan taloudellisen ja teknisen tilanteen selvittämisen Turussa. Korealaisyhtiö on antanut saksalaisyhtiölle luvan selvitystyön tekoon.

Selvitys tehdään, jotta Meyer ja valtio voivat tehdä ostotarjouksen korealaiselle STX:lle.

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok) arvioi, että lähimpien viikkojen aikana on otettava merkittäviä askeleita kaupan toteuttamiseksi. Meyer Werft ja valtio ovat jo tehneet alustavan, sitomattoman tarjouksen Turun telakasta.

Vapaavuori sanoo korealaisten olevan nyt hyvin sitoutuneesti mukana telakkakaupan toteuttamisessa. Vapaavuoren tiedossa ei ole muita ostotarjouksia Turun telakasta, mutta nekin ovat mahdollisia. Ilman uutta omistusjärjestelyä Turun telakan vaihtoehtona on arvioitu olevan konkurssi.

TS–KIRSI TURKKI

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vastaa
Mayfair
Kenelle kellot soivat ?
Saksalainen omistus ja johtajuus Turun telakassa olisi onnenpotku Turun talouselueelle, mutta ei ehkä Turun telakkalaisille. Saksalaiset tuskin suostuisivat hyväksymään kovinkaan pitkään ajastaan jälkeenjääneitä turkulaisia rakennustapoja, pienten piirien sisäisiä "junailuja", saati muuta yleistä tehottomuutta ja ajastaan jälkeenjääneisyyttä varsinkin telakkalaisten asenteiden ja toimintatapojen suhteen.

Projektinjohto Saksassa ja Ranskassa on tulosvastuullista jokaisen toimihenkilön osalla. Tulos tai ulos.

Jos Turun telakkaa ja Meyer Werftiä vertaa keskenään, on se suunnilleen sama kuin vertaisi 1980-luvun Ladaa ja vuoden 2014 Porschea. Ero on päätä huimaava kaikilla eri osa-alueilla. Raaka reaaliteetti on se, että Turun telakka ja telakkalaiset elävät asenteissa ja arvoissa jotka ovat jääneet 1970-luvulle tilanteessa, jossa keskisen euroopan telakkalaiset elävät tätä vuosituhatta. Jokainen muilla telakoilla työskennellyt tietää tämän, ja toivoa sopii, että ennen mahdollista kauppaa myös Meyer Werftillä kuultaisiin tästä.

Meyer Werft ja Ranskan STX ovat kuin huippuunsa viritettyjä kisakoneita, jotka ovat pitäneet itsellään kaiken sen perusosaamisen mikä Turun telakalta puuttuu ja jota turkulaiset eivät itselleen halua. Saksassa ja Ranskassa telakan oma suunnittelutoiminta on ratkaisevassa asemassa, projektinjohdolta vaaditaan plusmerkkistä tulosta alueiden suhteen, ostolta vaaditaan analyyttisyyttä ja jatkuvan vertailun lisäksi myös jatkuvasti uusien urakoitsijoiden etsimistä ja löytämistä.

Toivoa toki sopii, että telakkakauppa toteutuisi. Tosin, aniharva nykytelakkalainen selviytyy siitä kaupasta työpaikkansa säilyttäneenä, ellei sitten opi tosi nopeasti uusille tavoille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mayfair
Kuin kaksi eri planeettaa.
Saksalainen rakennustapa on kokonaan erilainen kuin Turun on.

Meyerillä yksikään KT-toimittaja ei heiluta telakkaa, vaan tahdin määrää Meyer. Ketään toimittajaa tai alihankkijaa ei päästetä asemaan, jossa hän voisi yksipuolisesti sanella hintojaan tai ehtojaan.

Meyerillä ei osteta KT-kokonaisuuksina kuten meillä, vaan telakka itse on se KT-urakoitsija joka jakaa alueet pien- ja aliurakoihin. Telakan oma projektinjohto valvoo telakan etua ja vastaa omalla työpaikallaan plusmerkkisestä tuloksesta.

Meyerillä hankinta, tuotanto ja suunnittelu pelaavat jatkuvasti yhteen: hankinta tuottaa hintatietoa suunnittelun ja tuotannon ohjaamiselle, jotka edelleen yhdessä tuottavat tarkan dokumentoinnin kilpailutusta varten.

Meyerin ja Turun toimintatavat ovat yhtä kaukana toisistaan kuin ovat planeetat Maa ja Mars toisistaan. Meyer on koko ajan toiminut tavoilla miten Turun telakan olisi pitänyt toimia. Meyerin mukaantulo olisi valtava kulttuurishokki Turun telakkalaisille.

Tässä tilanteessa jokaisen turkulaisen telakkalaisen toivoisi ymmärtävän oman etunsa olevan sen, että osaa taipua saksalaisiin työ- ja toimintatapoihin huolimatta siitä, että se ei ehkä aina olisi yhtä kivaa kuin nykyinen on.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Laivanrakentaja
Kulttuurimuutoksesta selvitään
Olen työskennellyt pitkään sekä Turun telakkalla että Meyer Werftillä Papenpurisa. Kokemukseni perusteella voin vahvistaa ainakin osittain nimimerkki Mayfairin esittämät ajatukset "Kenelle kellot soivat" ja "kuin kaksi eri planeettaa" kommenteissa.

Haluan kuitenkin olla optimisti ja olen varma että Turun telakkalaiset havaitsevat nopeasti saksalaisen järjestelmällisyyden edut.

Turun telakkalaiset osaavat kyllä tiukan paikan tullen käyttää luovaa mielikuvistusta erittäin hyvin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Shipsissi
Vast: Kulttuurimuutoksesta selvitään
Olen myöskin samaa mieltä nimimerkin Mayfairin esittämistä ajatuksista "Kenelle kellot soivat" ja "kuin kaksi eri planeettaa" kommenteissa.

"Turun telakkalaiset osaavat kyllä tiukan paikan tullen käyttää luovaa mielikuvistusta erittäin hyvin. " Tiukka paikka on ollut viimeiset seitsemisen vuotta. Mikseivät sitten ole käyttäneet sitä kuuluisaa luovaa mielikuvitustaan? Olisikohan yksi vastaus johdon kyvyttömyys vastata tämän päivän vaatimuksiin ja aivan surkea strateginen osaaminen? Lisäksi telakalla on vallassa byrokraattinen hallintokoneisto, joka suojelee asemaansa " hyvä veli "-verkostoitumisella kynsin hampain. Tehoton ja vain aikataulujen seuraamiseen keskittynyt ylin ja keskijohto on aika suurelta osin syypää telakan nykytilanteeseen. Ongelmana on myös se, että em. johtotaso on se, joka antaa seliyksiä huonosta tilanteesta ulos eli kenenkään telakan ulkopuolisen on melkein mahdotonta saada totuudenmukaista kuvaa tilanteesta.

Eräs hyvä tapa saada jonkinlainen kuva telakan nykytilanteen johtaneista syistä on tutkia vuosien mittaan tehtyjä organisaatiomuutoksia. Mitkä nimet ovat vuodesta toiseen esiintyneet telakan organisaatioissa, tosin eri tehtävissä? Tästä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
puhut omistajan kieltä
Vast: Kulttuurimuutoksesta selvitään
En yhtään epäile johdon kykyjä ja mahdollisuutta rytmimuutokseen. Kun ajattelee telakan jo kauan jatkunutta matalasuhdannetta (valmiutta konkurssiin), se rampauttaa johtamisen. Kun puuttuvat resurssit lähes yksinkertaistenkin asioitten toimittamiseen. Kun korealainen omistaja kertoo mitä tehdään ja milloin, kuinka paljon on varallisuutta käytettävissä mihinkin, kuinka paljon omistaja haluaa kassavirtaa itselleen mistäkin tuotantovaiheesta. Ei kaikki ole sitä, miltä näyttää. Mutta jos mahdollisuuksia tulee, sen rytmimuutoksen pitää tapahtua. Turku on on-off -tilassa. Yksittäisinä henkilöinä ja kokonaistoimijana.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
LEXA
Kaffetauko
Telakalla 30 vuotta olleena olen huomannut tunnin kaffepaussit! Ei tule saksalaisen komennuksessa muuten jatkumaan:
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alihankkijasankari
Vast: Kaffetauko
Saman olen minäkin huomannut n. 20 vuotta telakalla olleena. Aamupäivällä on tunnin kahvipaussi, päivällä on tunnin puolentoista ruokatauko ja lopuksi iltapäivällä tunnin kahvipaussi eli yhteensä kolme neljä tuntia päivässä taukoja. Lisäksi tulee tupakkatauot min. 10 minuuttia kerta. Kova tupakkamies / -nainen käy tupakalla vähintään kerran pari tunnissa. Tehokas työaika toimihenkilöillä on siis jotain kolmisen tuntia päivässä.

Ps. En juo kahvia enkä polta tupakkaa. Lounaaksi syön eväät, varsinaisen lounaan syön kotonani. Urakat on niin tiukkoja, ettei ehdi työaikana paljon pitää taukoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää