Talous

Valtio neuvottelee Meyer Werftin kanssa Turun telakkatoiminnan ostamisesta

Video: STX:n pääluottamusmiehen Jari Aallon kommentti
Video: STX:n pääluottamusmiehen Jari Aallon kommentti

Suomen valtio on löytänyt teolliseksi partnerikseen Meyer Werftin, jonka kanssa harkitaan vakavasti STX Finland Oy:n Turun toimintojen hankkimista.

– Työ- ja elinkeinoministeriö on ilmoittanut STX Finlandin korealaisille omistajille, että valtiolla on yhdessä teollisen kumppanin kanssa halukkuus ryhtyä neuvottelemaan Turun telakan mahdollisesta ostamisesta. Olen jo viime vuoden puolella ilmaissut tämän valtion tahtotilan korealaisille, toteaa elinkeinoministeri Jan Vapaavuori.

– Valtio on jo pitkään viestinyt tekevänsä kaiken laillisen ja järjellisen Turun telakan toimintaedellytysten parantamiseksi. Samassa yhteydessä on todettu, että valtio ei sulje pois mahdollisuutta olla osana tähän pyrkivää rakenteellista järjestelyä. Tämän välttämättömänä ehtona on kuitenkin uskottavan teollisen partnerin löytäminen. Laaja-alaisen kartoituksen jälkeen valtio on löytänyt vakavan yksityisen teollisen kumppanin, Meyer Werftin, jolla on laajaa ja korkeatasoista osaamista laivanrakennustoiminnasta.

– Sekä valtio että Meyer Werft ovat sitoutuneet käynnissä oleviin neuvotteluihin. Neuvottelut ovat kuitenkin alkuvaiheessa, joten asiaa ei voi tässä vaiheessa kommentoida yksityiskohtaisemmin, Vapaavuori sanoo.

Meyer Werft on johtava risteilyaluksiin erikoistunut laivanrakennustelakka, joka operoi kahta telakkaa Pohjois-Saksassa, Papenburgissa ja Rostockissa. Meyer Werft on perheomisteinen yhtiö, jolla on yli 200 vuoden kokemus laivanrakennustoiminnasta. Meyer-konsernin vuoden 2013 liikevaihto oli noin 1,3 miljardia euroa.

TS

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (30)

Vanhimmat ensin
Vastaa
maakrapu
näyttöä on
Uppoaa niinkuin Estonia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Turkkulaine
Vaikuttaiskos puheenjohtajavaali
Vähän vois eppäillä josko tuo sdp:n puheenjohtajakilpa on valtion tämmöseen kiinnostukseen yhtäkkii vaikuttanu, meinaan jos vähä kyynine olis..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Potkuri
Kiertokulkua
Valtio pelastaa taas ja sitten myydään muutaman vuoden päästä pois ja sitten taas takas valtiolle!! Onko järkee?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Wuori
Ei huippuosaamista saksalaisille
Valtion pitää ostaa telakka yksinään, jotta saksalaiset eivät pääse varastamaan suomalaista korkean teknologian huippuosaamista.

Rahakysymys se ei voi olla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Shipsissi
Vast: Ei huippuosaamista saksalaisille
Mikä ihmeen huippuosaaminen? Juuri siksi telakka on siinä tilanteessa missä on, kun se huippuosaaminen on kadonnut! Jäljellä ovat papereita pyörittelevät byrokraatit, jotka eivät tiedä laivanrakentamisesta tuon taivaallista, aikataulujen seuramisesta sitäkin enemmän. Toki seitsemän vuoden tappioidenkin tekeminen vaatii jonkinlaista osaamista sekin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Opittu on
Vast: Ei huippuosaamista saksalaisille
Suomen valtionkobinaattien toiminta telakkateollisuudessa on koettu jo moneen kertaan. Paras ratkaisu tällä kertaa olisi, että telakalla olisi enemmistönä yksi vahva isäntä, joka osaa hommat, eikä se ole Suomen valtio, vaan valtio olisi vähemmistöomistajana. Kun poliitikot pääsevät sotkeutumaan asioihin, menee lopulta kaikki pieleen, joka on telakkateollisuudessa jo kokeiltu.
Toivottavasti löytyy omistajakombinaatio, joka toimii kannattavasti ilman Suomen veronmaksajien rahoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HH
Vast: Ei huippuosaamista saksalaisille
Seuraa Wuori vähän teknologiaa, niin huomaat, että Mayer olisi kyllä siinä tapauksessa tuomassa teknologiaa Suomeen, eikä päinvastoin. Etää silleen jänishousut!!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Arto
Vast: Ei huippuosaamista saksalaisille
Mitä tulee yleensä osaamiseen,niin Saksalaiset ovat valovuoden
edellä Suomalaisia.On tietenkin hyvä että ollaan ylpeitä
Suomalaisesta telakkateollisuudesta ja varsinkin risteilijöistä,mutta eikös ne työpaikat kuitenkin ole tärkeitä.
Emmekä me elä enää missään Sosialistisessa neuvostotasavallassa
jossa huudetaan aina valtiota apuun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Been there, seen that
Hardcorea Saksasta
Turun telakkalaisten henkinen asenne on 40 vuotta ajastaan jäljessä, tuotantotavat 30 vuotta ajastaan jäljessä ja tilannekuva 20 vuotta ajastaan jäljessä.-Kun tällainen porukka saa ajassaan elävän saksalaisen päällysmiehen, jossa toiminta- ja tuotantotavat ovat virtaviivaiset, tehokkaat, ja tuottavat voittoa, eikä suinkaan pelkkää pahaa mieltä ja tappioita kuten Turun telakka, kulttuurien yhteentörmäys tulee olemaan suuri, eikä kyyneliltä ja potkuilta vältytä.

Saksalaiset eivät osta suuria KT-kokonaisuuksia, vaan projektijohtavat itse alueensa. Urakat palastellaan pieniksi, että telakalle jäisi se liikevoitto, jonka Suomessa ottaa KT-urakoitsija. Kaikki lasketaan ja analysoidaan hyvin tarkkaan etukäteen. Hinnoittelu tehdään tuotekohtaisesti osaluetteloissa, eikä telakka suostu ostoon pelkän loppuhinnan perusteella.

Oma suunnittelu yhdistettynä hintatietoon, joka edelleen on yhdistettynä kovaan omaan projektinjohtoon alueilla, aikaansaa tuloksen johon turkulaiset eivät ole kyenneet omin voimin milloinkaan.

Jos joku telakkalainen Turussa kuvittalee voivansa jatkaa työssään sitä roolia jota hän on jatkanut tähänkin saakka, hän erehtyy. Saksalaiset vaativat tulosta ja valvovat myös saatavansa. Aluevetäjä tai projektipäällikkö, joka ei tuota tulosta, saa tuntea takapuolessaan mitä tarkoittaa "tulos tai ulos".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää