Mainos voi olla blogissa monessa muodossa

Bloggaajan ja yritysten yhteistyö voi saada monenlaisia muotoja. Koska ilmiö on uusi, osa niistä voi hämmentää lukijaa.

Bloggaajan on tärkeää tuoda selvästi esiin, minkälaisesta yhteistyöstä on kyse.

Kierrätysmuodista bloggaava Outi Pyy on jaotellut yhteistyön kuuteen tyyppiin. Listaan voi lisätä vielä seitsemänneksi mainonnan ilmeisimmän muodon.

1. Lainatuotteet

Yritys lainaa bloggaajalle esimerkiksi kameran kuukaudeksi.

2. Tuotenäytteet

Yritys lähettää bloggaajalle kokeiltavaksi esimerkiksi ripsivärin tai farkut.

3. Vanhat tuotenäytteet

Bloggaajan kauan sitten saamat tuotenäytteet näkyvät blogissa. Esimerkiksi viimevuotiset farkut ovat esillä kuvassa, jossa esitellään uutta jakkua.

4. Sponsoroitu postaus

Yritys maksaa bloggaajalle palkkaa siitä, että tämä kirjoittaa yrityksen tarjoamasta aiheesta. Bloggaaja ei silti sitoudu kirjoittamaan aiheesta positiivisesti.

5. Mainospostaus

Laajempaa yhteistyötä yrityksen ja yhden tai useamman bloggaajan välillä. Yritys esimerkiksi tarjoaa palkinnot yritykseen liittyvään kilpailuun, johon osallistutaan blogin kautta.

6. Kumppanuusmarkkinointi

Blogissa on linkki yrityksen nettisivuille ja bloggaaja saa pienen korvauksen joko jokaisesta klikkauksesta tai joka kerta, kun klikkaaja ostaa tuotteen yrityksen sivuilta.

7. Mainosbanneri

Yritys ostaa mainostilaa blogin sivulta. Tällainen mainos on helppo tunnistaa mainokseksi.

TS–STT

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.