Muoti

Koronapandemia iski lujasti muotikauppaan – paluu normaaliin vasta 2023

Ari-Matti Ruuska
Muotikaupan alamäkeä vauhditti se, että erilaisia juhlia ja tapahtumia ei koronan aikaan ole juuri järjestetty.
Muotikaupan alamäkeä vauhditti se, että erilaisia juhlia ja tapahtumia ei koronan aikaan ole juuri järjestetty.

Muoti- ja urheilukauppa ry:n tuoreet tilastot viestivät kuluttajien kiinnostuksen heränneen, mutta muotikauppa on yhä kaukana koronapandemiaa edeltävästä myynnistä. Alan sisällä poikkeus on urheilukauppa, joka on jo ylittänyt pandemiaa edeltävän liikevaihdon.

Muotikaupan alamäkeä vauhditti se, että erilaisia juhlia ja tapahtumia ei koronan aikaan ole juuri järjestetty. Lisäksi etätöiden yleistyminen vähensi alan kysyntää.

Nyt kun kysyntä alkaa pikku hiljaa palautua, hidastaa tuotanto- ja kuljetuskapeikot tavaran saantia. Pandemian aikana tehtaita oli kiinni ja korona vaikutti myös kuljetuksiin.

– Tehtaita on edelleen koronan vuoksi suljettuna ja tuotteiden valmistus ja tilaukset kasautuvat niin, ettei kaikkia tilauksia saada syksyn sesonkina kauppoihin. Rahtihinnat maailmalta ovat nousseet ennätyksellisen paljon ja näyttää siltä, ettei tilanne ole paranemassa pariin vuoteen, tiivistää toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää Muoti ja urheilukauppa ry:n tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Koronapandemia lisäsi urheilu- ja vapaa-ajantuotteiden kysyntää. Urheilukauppa kasvoi tammi-syyskuussa reilut 20 prosenttia. Korona-aika nosti myyntivolyymit uudelle tasolle urheilukaupan napattua markkinaosuuksia muotikaupalta. Ilmiö oli tuloillaan, mutta pandemia nopeutti muutosta, jonka uskotaan olevan osittain ainakin pysyvää.

Korona vaikutti myös ihmisten ostoskäyttäytymiseen. Varsinkin nuoret naiset ovat innostuneet shoppailemaan älypuhelimella. Kaupan liiton tutkimuksen mukaan mobiiliostaminen yleistyi viimeisen vuoden aikana Suomessa reippaasti. Suurin osa muodin kaikista mobiiliostajista on naisia ja neljäsosa on alle 35-vuotiaita naisia. Tänä vuonna jo lähes joka kolmas muotikaupan asiakkaista on tehnyt ostoksia myös mobiilisti.

Verkkokaupan kasvusta huolimatta marketit ovat säilyttäneet asemansa vaatteiden ja jalkineiden ostopaikkoina. Korona onkin koetellut kovimmin kivijalkaliikkeitä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.