Laivateollisuus

ESL Shipping rakennuttaa Intiassa kuusi sähköhybridilaivaa

Joel Maisalmi
ESL Shippingillä on myös maakaasulla kulkeva M/s Viikki, joka on maailman ympäristöystävällisin irtolastilaiva.
ESL Shippingillä on myös maakaasulla kulkeva M/s Viikki, joka on maailman ympäristöystävällisin irtolastilaiva.

Monialakonserni Aspon tytäryhtiö ESL Shipping rakennuttaa sarjan energiatehokkaita ja ympäristöystävällisiä uuden sukupolven sähköhybridilaivoja vastatakseen kasvavaan kysyntään.

Kuuden laivan investoinnin kokonaisarvo on noin 70 miljoonaa euroa ja investoinnin rahavirta jakautuu pääosin vuosille 2023–2024.

Uudet alukset rakennetaan Chowgule and Company Private Limitedin telakalla Intiassa ja ne tulevat liikenteeseen vuoden 2023 kolmannelta neljännekseltä alkaen.

Alukset rakennuttaa ESL Shippingin ruotsalainen tytäryhtiö AtoB@C Shipping AB. Erittäin energiatehokkaiden sähköhybridialusten jääluokka on 1A ja alukset ovat lastikapasiteetiltaan, tekniikaltaan ja innovaatioiltaan huippuluokkaa. Aspon mukaan AtoB@C Shippingillä on mahdollisuus laajentaa tilausta useilla optiolaivoilla.

– Uusien alusten kasvihuonekaasupäästöt, mukaan lukien CO2, kuljetettua rahtiyksikköä kohden tulevat pienenemään lähes 50 prosenttia nykyisiin aluksiin verrattuna, mikä tekee laivoista kokoluokassaan maailman tehokkaimmat. Laivojen akustot, maasähköratkaisut ja sähköhybridikäyttö mahdollistavat täysin päästöttömät ja meluttomat satamakäynnit. Alukset voivat myös saapua satamaan ja lähteä satamasta pelkällä sähkövoimalla, Aspo kuvailee tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Laivojen suunnittelutyö ja kattavat mallikokeet on tehty yhdessä hollantilaisen SMB Naval Architects -suunnittelutoimiston kanssa. Aspon mukaan varustamo on osallistunut läheisesti alusten suunnittelutyöhön ja räätälöinyt alukset asiakastarpeisiin soveltuvasti. Erityishuomiota on kiinnitetty lastitilojen järjestelyihin ja energiatehokkuuteen.

Aspo kertoo, että alustilauksen yhteydessä tutkitaan uudenlaisia mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvun vauhdittamiseen ja palvelutarjooman laajentamiseen. Kyseeseen voivat tulla esimerkiksi kansainvälisessä varustamoliiketoiminnassa yleisesti käytössä olevat alusten omistuksen ja rahoituksen ratkaisut, joita ESL Shipping ei ole aiemmin käyttänyt.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
SaunaSivari
Vai mitä
Miksei tehdä Suomessa🤭
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ajattelija
Vast: Vai mitä
Olisko hinta ja toimitus aika? Eli laiva liikenne lisääntyy koko ajan (ei päästöt jostain kumman syystä koska näitä ei seurata) näin ollen rahti laivoja tilataan lisää lyhimmät jonot on ilmeisesti tällä hetkellä 1,5 vuotta.
Laiva rahtien suuntaan halutaan koko ajan siirtyäkin mikä sinän on hyvä juttu jos pitää jotain rahdata mutta on osittain päästöjen ulkoistamista eli tuotetun tavaran päästöt jäävät tuottavaan maahan ei kuluttavaan maahan. Kiinan päästöt kasvavat Indonesian päästöt kasvavat ja suurin päästöjen kasvun syy on aurinko/sähkö teknologia mutta eihän se haittaa kun ne päästöt jää sinne....
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julle
Vast: Vai mitä
Laivat ovat jo kölin laskusta alkaen meluttomia ja täysin saasteettomia. Suomen ilma ei pillaannu kun ne valmistetaan Intiassa. Se on hyvä asia. Tuleehan meille täysin puhdasta sähköä idän suunnasta. Sähkö muuttuu puhtaaksi ylitettyään Suomen rajan. Toki sähkö on tuotettu turpeella ja hiilellä taivaanportin vartijan nimen kaupungissa. 🤣
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jarkko Meriläinen
Vast: Vai mitä
Kaikilla kolemella taelakalla kirjat täynnä, siksi ei suomes. Missä ny ne itkupotkuraivarityypit viipyy, jotka nyt kieltäyty ostamasta tavaraa mitä nuo "ei suomes" rakennttavat laivat tuo? Vrt mekkala koskien Viking Glory...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.