Jäänmurtaja voidaan rakentaa ulkomailla

Valtion omistaman Arctia Shippingin Voima-jäänmurtaja Helsingin edustalla. Lehtikuva/ Seppo Samuli
Valtion omistaman Arctia Shippingin Voima-jäänmurtaja Helsingin edustalla. Lehtikuva/ Seppo Samuli

STX Finlandin Turun telakka ja Arctech Helsinki Shipyard ovat saamassa ulkomaisia kilpailijoita Suomen seuraavan jäänmurtajan rakentamiseen.

Arktisia aluksia rakennetaan Norjassa ja Saksassa, joten kiinnostusta liikenneviraston hankkeeseen näiden maiden telakoilta pidetään todennäköisenä.

Liikennevirasto kilpailuttaa parhaillaan Suomen seuraavan jäänmurtajan rakentajiksi tarjoutuneita telakoita. Esikarsinnan virasto on jo tehnyt. Virastosta ei haluta lausua mitään telakoiden määrästä tai kotimaasta

Kilpailussa voivat alan arvioiden mukaan olla saksalainen Nordic Yards ja Norjassa toimiva Vard-telakkayhtiö, joka koostuu Fincantierin STX OSV:ltä viime talvena ostamista telakoista. Sekä saksalainen että norjalainen telakka ovat perehtyneet arktiseen ja offshore-alan laivanrakennukseen.

LUE LISÄÄ KESKIVIIKON TURUN SANOMISTA

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Valmet Rauman telakka
Nyt pikaisesti eilen Metson yhtiökokouksessa siunattu Valmet mukaan laivanrakennukseen Raumalle jotta saadaan rakennettua jäänmurtaja kotisuomessa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Valmet Rauman telakka
Ei kuulu strategiaan. Ja muutenkin paperkoneteollisuus on ongelmia. Helingin telakka on tehnyt tappiota kaksi vuotta peräkkäin ja omat pääomat on negatiivinen. Taasko tukiaisii?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Juuri näin
Taitaa liikennevirasto tietenkin miettiä, että kuinka paljon tuollainen tilaus merkitsisi suomalaiselle laivanrakennusalalle! Jos Suomi tilaa jäänmurtajan, ja suomessa on mahdollisuus sellainen rakentaa, miksi ihmeessä se muualla rakennettaisiin!!!!!!!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Juuri näin
Kuten kaikki tietänevät, EU:ssa kaikki isot hankinnat pitää kilpailuttaa. Kilpailijoita ei saa suosia esim. kotimaisuuden perusteella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Juuri näin
Vastaus on EU. Ei vaan suomalaisten tyhmyys
ja naivius. Muualla osataan asia hoitaa niin, että jää kotimaahan.
Kun yksityinen tekee hankintoja, on se jokaisen oma asia mistä tavaransa ostaa, mutta kun valtio tai valtionlaitokset syytää veroina kerättyjä varoja ulkomaille, jonkun EU:n sisämarkkiinalausekkeen vuoksi, kertoo se vain päättäjien lyhytnäköisyydestä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Juuri näin
Tässähän ei ole muuta ihmeellistä, kuin julistetaan hankinta strategiseksi hankinnaksi ja saadaa mutinoitta tehdä se suomessa, jos näin halutaan, siihen ei EU:lla ole nokkansa koputtamista. Kokonaan toinen asia on sitten, haluavatko päättäjät ja toisaalta me veronmaksajat maksaa tämä hinta(ero?)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
loistavaa Suomi
Loistavaa - "säästetään" ja viedään tämäkin erikoisosaaminen sekä työn liittyvät työpaikat ulkomaille.

Kyllä kilpailuttaminen aina kannattaa!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tarjouspyyntö
Eikö oman maan politikot tai ketkä ikinä näitä tarjouskilpailuja järjestää niin osaa tehdä niitä sellaisiksi että muiden maiden telakoilla ei olisi mahdollisuutta edes pärjätä siinä kilpailussa? Tuskin tämä laitonta olisi, näinhän noi muut maat tekeekin jo. Ihmettelen vaan että onko todellista halua säilyttää laivanrakennusta suomessa vai siirtyykö kaikki hoiva-alalle?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tarjouspyyntö
Aika paljolti tästä on kysymys. Nyt rupeaa jo kuntasektori myöntelemään, että ei osaa tehdä tarjouskyselyitä niin, että jokin muukin seikka ratkaisee kuin hinta. Valtiolle tämä pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta niin vaan ei ole. Muistettakoon tässä vaikkapa armeijan kuorma-autojen tilaus; kysehän oli siitä, miten niitä nimitettiin...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yllätyskö
Taisi monelle tulla yllätyksenä, ettei se Helsingin telakka olekaan niin ainutlaatuinen kuin sitä ovat varsinkin poliittisen päättäjät hehkuttaneet ja samalla taas kerran höynäyttäneet kansaa. Nyt sitten nähdään, mikä tämän alan telakoista on kilpailukykyisin. On todella valitettavaa, jos Helsinki häviää kilpailun. Siinä tapauksessa on päättäjillä kaiken kehuskelun jälkeen lirit housuissa. Mutta ei hätää, kyllä ministereiltä selitykset löytyvät.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Yllätyskö
Helsingin telakka pitäisi siirtää Turkuun.
Tilalle tulisi rakentaa asuntoja 8.000 €/m2
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mitä me odotamme?
Jos päättävät elimet heiluu ulkomaita kohti tässä taloudellisessa kurjimuksessa niin mielestäni Suomen kansan tehtävä on vaihtaa tuo porukka, keinolla millä hyvänsä, sellaiseen ainekseen mikä ajaa Suomen kansan etuja. Sitä minä odotan eduskunnalta ja istuvalta hallitukselta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mitä me odotamme?
Suomen kansa ei tee asialle mitään. Valitusta kuuluu aina ja hammasta purren kärsitään, sitten kun kansanedustajat ja ministerit valehtelee lisää ja tarjoaa pullaa ja kahvia torilla niin Suomalaiset hurraa ja politiikot on taas parasta porukkaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kotimainen JUU, saksasta
No pitäähän rahalle saada myöskin laadullista vastinetta. Ja Saksahan on osa Eu:ta joten kotimaissta sieltäkin tulee. Toivottavasti Nordic Yards saa sen tilauksen, sakemanni tekee laatua, ei sutta ja sekundaa kuten eu-kehitysmaalainen Suomipoika
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tiedetäänkö mitä asiakas (Venäjä) haluaa?
Suomalaisten pitäisi miettiä mitä Venäläiset haluavat (tuntea asiakkaat) Haluaako venäjä maailman suurimman ja mahtavimman jäänmurtajan vai täynnä hienouksia olevan pienen ja näppärän jäänmurtajan vai molemma? Uskoisin että Venäjän itsetuntoa hivelisi maailman suurin jäänmurtaja jonka jäänmurto kapasiteetti olisi vaikka 4 metriä tai enemmä esimerkiksi erikoisvalmisteisen keula murskaimen avulla joka heittäisi murretun jään sivuille? Näin he voisivat osoittaa olevansa suurvalta jäisillä merialueilla ja kykenevänsä toimimaan maailman parhaiten esimerkiksi Barentsinmeren jää oloissa.

Jään murtaja joka olisi maailman ylivoimaisesti tehokkain voisi maksaa vaikka 2 miljardia koska Venäjä saisi tästä jäänmurtokyvystä mainetta ja kilpailuedun pohjoisilla merialueilla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tiedetäänkö mitä asiakas (Venäjä) haluaa?
Suomalaisten kannattaa aina tietää mitä Venäjä haluaa.
Mutta tässä tapauksessa sillä ei ole merkitystä koska Venäjä ei ole asiakas vaan Suomi kuten uutisessa sanotaan:
"Liikennevirasto kilpailuttaa parhaillaan Suomen seuraavan jäänmurtajan rakentajiksi tarjoutuneita telakoita."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kilpailutusta
Tuntuu vallitsevan selllainenmieliala että suomalaiset aina häviävät kilpailutuksen eivätkä osaa kilpailutuksia hoitaa.

Ruotsi halusi armeijalleen yli 200 uutta miehistönkuljetusvaunua ja se tietysti meni kansainväliseen kilpailutukseen.
Ruotsalainen Hägglunds hävisi, suomalainen Patria voitti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pari faktaa
Tässä pari faktaa kansalle joka pimeässä vaeltaa ja kommentoi:
1. Saksalaiset saivat yrittää scandlinesin lauttoja mutta jäivät rantaan kun tuli liian painavia. Telakka pelastettiin julkisella rahoituksella ja nyt venäläiset ovat sitä ostamassa koska valtion tuki.
2. Helsingin telakalla ei ole omaa terästuotanto.
3. Venäläisillä sattuu olemaan nuo maailman suurimmat jäänmurtajat jo vuosikymmeniä käytössä jotka tuon 4m jään murtavat ja maailman suurin arktinen laivasto.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.