Kuljetusala

Toimitusketjut pysyivät kunnossa pandemian aikana – Kuljetuksen osuus logistiikkakustannuksista tulee nousemaan

Ari-Matti Ruuska

Turun kauppakorkeakoulun ja liikennehallinnon teettämän Logistiikkaselvityksen perusteella suurin osa yrityksistä on pärjännyt kohtuullisesti koronapandemian aikana.

Logistiikkaselvitys 2020 -raportti perustuu noin 2 000 teollisuuden, kaupan ja logistiikka-alan yrityksen kyselyvastauksiin mm. logistiikan tilasta, kehitystarpeista ja kustannuksista vuosien 2019–2020 osalta.

Parhaiten alueensa infrastruktuuria arvioivat Uudellamaalla toimivat yritykset, kun taas Varsinais-Suomessa toimivat yritykset arvioivat kulkuyhteydet alueelta parhaimmiksi.

Koko maan tasolla hieman yli puolet yrityksistä arvioi, että pandemia on vähentänyt liikevaihtoa, mutta viidennes kasvatti liikevaihtoaan, erityisesti kaupan alalla.

Yli 80 prosenttia vastanneista yrityksistä arvioi pystyneensä pitämään yllä yrityksensä ja toimitusketjunsa suorituskykyä pandemiasta huolimatta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Yritysten logistiikkakustannukset olivat vuonna 2019 keskimäärin 13,5 prosenttia liikevaihdosta, mikä on hieman vähemmän kuin kahta vuotta aiemmin. Kuljetuskustannusten osuus liikevaihdosta on sen sijaan kohonnut yhdellä prosenttiyksiköllä viiteen prosenttiin.

Suurimmat kustannuspaineet ovat selvityksen mukaan kuljetuksissa ja tuotevarastoissa.

– Kuljetussektori on merkittävä kasvihuonekaasupäästöjen lähde, jolle on esitetty merkittäviä kansallisia ja kansainvälisiä päästövähennystavoitteita. Suomen syrjäinen sijainti ja pitkät kuljetusetäisyydet suhteessa päämarkkinoihin tarkoittavat sitä, että liikenteen päästövähennystoimenpiteet tulevat vaikuttamaan Suomen ulkomaankaupan kilpailukykyyn enemmän kuin kilpailijamaihin. Näin on erityisesti merikuljetusten osalta, sillä sen osuus ulkomaankaupan kuljetuksista ja myös ns. lähimerenkulusta on yksi EU-maiden korkeimpia, Turun kauppakorkeakoulun apulaisprofessori Tomi Solakivi kuvailee tiedotteessa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.