Kauppakeskukset

Kauppakeskukset palailevat koronaa edeltävälle tasolle – Myllyssä myynti nousi taas keskimääräistä enemmän

Timo Jakonen
Kauppakeskus Myllyn kävijämäärät eivät ole palanneet koronaviruspandemiaa edeltävälle tasolle, mutta harvemmat kävijät ostavat kerralla enemmän, mikä on nostanut keskiostoksen tasoa niin Myllyssä kuin monissa muissakin keskuksissa.
Kauppakeskus Myllyn kävijämäärät eivät ole palanneet koronaviruspandemiaa edeltävälle tasolle, mutta harvemmat kävijät ostavat kerralla enemmän, mikä on nostanut keskiostoksen tasoa niin Myllyssä kuin monissa muissakin keskuksissa.

Kauppakeskukset ovat alkaneet vähitellen toipua koronapandemiasta. Ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli kauppakeskuksissa nelisen prosenttia edellisvuotta korkeampi.

Koko maan tasolla elpyminen alkoi huhti-toukokuussa, jolloin kauppakeskusten kävijämäärät nousivat 24 prosenttia ja kokonaismyynti 20 prosenttia vuotta aiemmasta.

Suomen Kauppakeskusyhdistyksen mukaan myynti piristyi kaikilla toimialoilla.

Pahiten pandemiasta on kärsinyt ravintoloiden lisäksi jo ennestään vaikeuksissa ollut muotikauppa. Vaatteiden ja asusteiden myynnissä nousuprosentit ovat ollut tänä vuonna suurta, sillä niiden myynti kohosi huhti-toukokuussa 53 prosenttia vuodentakaisesta.

Ravintoloissa myynti on noussut vielä enemmän, 88 prosenttia vuodentakaisesta.

Päivittäistavarakaupan myynti on pysynyt vireänä koko pandemian ajan, joten siinä myös nousuprosentit ovat nyt matalammat.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kauppakeskusten keskimääräinen käyttöaste on palannut samalle tasolle kuin ennen koronapandemiaa.

Kesäkuun lopussa koko maan keskusten liiketiloista oli käytössä noin 94 prosenttia. Luku vastaa sitä tasoa, jolla keskukset olivat ennen pandemian alkamista.

Turun seudun kolmesssa suuressa keskuksessa eli Turun Hansassa ja Skanssissa sekä Raision Myllyssä keskimääräinen myynti putosi viime vuonna kymmenisen prosenttia, mikä oli valtakunnan tasoa selvästi pienempi pudotus. Tänä vuonnakin Turun seudulla on pysytty koko maan tasoa paremmissa lukemissa, sillä esimerkiksi Myllyn kokonaismyynti on noussut noin kuusi prosenttia ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Heinäkuussakin kauppakeskuksen myynti nousi reiluun 20 miljoonaan euroon, mikä vastaa normaalisti vuoden parhaan sesongin, marras- ja joulukuun myyntiä.

– On selvää, että ihmisillä on koronan vuoksi täyttämättä jääneitä ostotarpeita. Kävijämäärät eivät ole palautuneet koronaa edeltävälle tasolle, mutta käynneillään asiakkaat tekevät isompia kertaostoksia, toimitusjohtaja Mari Hantula toteaa tiedotteessa.

Lue myös: Hansan pelasti jättiuudistus, Myllyn ja Skanssin sijainti – kauppakeskusten kävijöistä katosi Suomessa jopa neljännes, mutta rahaa käytettiin enemmän


Fakta

42 keskusta mukana

Luvut perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto.

Myynti- ja kävijätietoja on seurattu vuodesta 2011 lähtien.

Uusimmassa päivityksessä on mukana 42 kauppakeskusta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.