Polttoaineet

Bensiinin hinta hipoo Turussa 1,80 euroa litralta – poikkeuksellisen jyrkkään hintojen nousuun ei yhtä selitystä

Jukka Vaso

Bensiinin 95E10-laadun hinnat hipovat Turussa nyt 1,80 euron litrahintaa. Keskiviikkoaamuna Turussa ABC:n, Shellin ja St1:n asemilla E9510-laatua myytiin 1,779 euron litrahinnalla. Teboililla samaa la...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (16)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mietiskelijä
Halpaa vielä
2012 taisi raakaöljyn hinta käydä 120 dollarissa, eli 50% lisää nykyiseen. Joskus peloteltiin ihmisiä tulevaisuudella kysymällä millä ajat, kun bensa maksaa 5mk/l. No nyt maksaa jo tuplat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Halpaa vielä
Kun vähän miettii niin silloin kun bensa maksoi 2mk/ litra, eli jolloin kyseltiin 5mk hinnan perään niin suomalaisten mediaanipalkka oli neljäsosa nykyisestä.

Inflaatio ei ole bensan hintaan osunut koska öljytynnyrillisen poraaminen on halventunut koko ajan tekniikan kehittyessä.

Bensa kuitenkin on saaste ja sen käyttöä tulee rajoittaa ihan siinä missä arsenikinkin. 5€/l kuitenkaan ei riitä koska suomalaiset ajaisivat kuitenkin saman verran kuin nyt koska se on edelleen liian halpaa ja helppoa. siihen 0,5km kauppamatkaan tuo kun ei toisi lisää kustannusta kuin 10snt.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sepponen
Jepjep
Mä haluan kans semmosen bensasäiliön pihalleni, joka on aina tyhjä silloin ku maailmanmarkkinahinta huipussaan ja sitten ku maailmanmarkkinahinta halpa ni se onki täynnä kalliilla ostettua. Eiku?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Paljonajava
Eikä mitään syytä edes oikeasti ole?
Kirjoitan tätä Tallinnasta, jossa polttoaineiden hinnat ovat pysyneet samalla tasolla jo pitkään. Jos todellista korotuspainetta (poislukien Suomen verotuksen muutokset) noinkin paljon olisi, pitäisi sen kyllä näky myös muualla kuin Suomessa. Mutta suomalaisethan on totutettu uskomaan ja ottamaan vastaan kaikki, mitä "ylhäältä" annetaan. Saapa nähdä, koska polttoaineista tulee se tuote, mitä matkustajatuontina tuodaan Suomeen. Tällä hintaeron kehityksellä se ei kauaa enää kestä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ajattelija
Töihin?
Eli olen ihmetellyt miksi suomessa on työttömiä ja avoimia työpaikkoja mutta tämä tietysti saattaa olla yksi syy. Työmatka vähennykset pitäisi nousta eli maksimi summaa korottaa jonka saat jos joudut töihin ajamaan pitkää matkaa.
Tosin yksi ministeri sanoi että 7000 € saa paljon polttoainetta eli kertoi taas ministerin yksinkertaisuudesta eli tuolla summalla vähennetään verotettavaa tuloa ei maksettavaa veroa....
Kuitenkin maksimi matkakorvauksen saat nyt vaikka verotuksessa oman auton kilometrit lasketaan 0,25 €/km kun ajat 28000 kilometriä vuodessa eli 140 kilometriä päivässä toisin sanoen 70 kilometriä kauemmmas ei kannata lähteä töihin saatikka jos laskettaisiin auton todellisten kulujen mukaan kun tuo 0,25 € ei todellakaan kata auton kuluja kun kilometri korvauskin on jo 0,40€ ylitte.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Töihin?
Polttoaineiden hinta on siis työllistymisen este.Ja niitä esteitä pitäisi purkaa,sanovat päättäjät.Mutta samat päättäjät kuitenkin haluavat korottaa hintaa mm.päästökaupalla ja ruuhkamaksuilla.Polttoaineiden hinta vaikuttaa myös kilpailukykyyn heikentäen sitä.Sitäkin pitäisi parantaa,eikä heikentää.Myös palveluiden,ruuan,tavaroiden hinta nousee,jos polttoaine nousee.Autoliiton mukaan todellinen kustannus on yli euron kilometriä kohden.Eli jos työmatka on 70km,todellinen kustannus on noin 140euroa työpäivä,kun pitää kotiinkin ajaa.Verottaja hyväksyy vain noin 35euroa päivä ja sekin on yli vuoden aina myöhässä.Jos menee yli maksimin,siltä osin ei saa senttiäkään mistään.Kannattaako siis lähteä 70km päähän lähteä pienellä palkalla?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Töihin?
Muumimamma: "Kannattaako siis lähteä 70km päähän lähteä pienellä palkalla?"
Voisi ehkä kannattaa mikäli saisi samat kulukorvaukset kuin Arkadianmäen päättäjät.
Aika monet ovat tosin huomanneet että nuo päättäjät elävät etuineen omassa kuplassaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Töihin?
Oman auton kustannusten mukaan voi työmatkat vähentää vain:
-Julkista kulkuneuvoa ei ole lainkaan käytettävissä.
-Kävelymatka on yhdensuuntaisella matkalla yhteensä vähintään 3 kilometriä.
-Odotusaika meno-paluumatkalla on yhteensä vähintään 2 tuntia.
-Matkasi alkaa tai päättyy klo 00.00 - 05.00 välisenä aikana.
Eli yleensä työmatkat voi vähentää vain halvimman julkisen halvimman taksan mukaan.
Haaveeksi jää tuo 0.25€/km.
Pyörällä, bussilla tai jalan kulkemalla saa saman työmatkakorvauksen (Tulonhankkimisvähennykseen sisältyvänä) 750€/v, mitä yleensä autoilijatkin saavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Töihin?
Muumilaaksossa markat muuttuvat äkkiä euroiksi kun propagandaa ryhdytään ajamaan. Se oli markka per kilometri eikä tuo ole siitä juuri noussut. Ei nykyään se on alle 40snt per kilometri kun samalla saa verottajalta vähennyksiä yli 40snt per kilometri. Tämä on asia mistä Autoliitto vaikenee täysin. Eli autoilu on käyttäjälleen tuottavaa toimintaa. Muut veronmaksajat maksavat koko autoilun kunhan työmatka on tarpeeksi pitkä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää