Sähköautot

Valmet Automotive teki esisopimuksen hollantilaisen sähköautojen valmistajan Lightyearin kanssa

Sopimuksen mukaan Uudessakaupungissa valmistetaan sähköautoja jo ensi vuoden alkupuoliskolla. Kuvassa Valmet Automotiven projektipäällikkö Ville Rantala (vas.), Lightyearin operatiivinen johtaja Hans Heijmans, Lightyearin hankintatoimen johtaja Gerard Berkelmans, Valmet Automotiven myyntijohtaja Matti Räsänen ja Lightyearin varapääjohtaja Wim van Stratum.
Sopimuksen mukaan Uudessakaupungissa valmistetaan sähköautoja jo ensi vuoden alkupuoliskolla. Kuvassa Valmet Automotiven projektipäällikkö Ville Rantala (vas.), Lightyearin operatiivinen johtaja Hans Heijmans, Lightyearin hankintatoimen johtaja Gerard Berkelmans, Valmet Automotiven myyntijohtaja Matti Räsänen ja Lightyearin varapääjohtaja Wim van Stratum.

Uudessakaupungissa autoja valmistava Valmet Automotive on solminut esisopimuksen sähköautojen valmistuksesta hollantilaisen Lightyear-yhtiön kanssa. Sopimuksen mukaan Uudessakaupungissa valmistetaan jo ensi vuoden alkupuoliskolla autoja hollantilaiselle tilaajalle.

Lightyear One -sähköautossa yhtiö pyrkii oman ilmoituksensa mukaan yhdistämään integroidut aurinkokennot autonsa muotoiluun.

Osoituksena teknologiaosaamisestaan Lightyear saavutti äskettäin prototyyppimallillaan 710 km ajomatkan yhdellä latauksella. Lightyear on perustettu vuonna 2016 ja työllistää yli 200 henkilöä.

Aiesopimus edeltää valmistussopimusta, jonka perusteella Valmet Automotive tulee valmistamaan rajoitetun sarjan Lightyear One -mallin sähköautoja. Mallin valmistus vaatii uuden, kyseisen auton valmistukseen soveltuvan kokoonpanolinjan.

Jori Liimatainen
Valmet Automotive on panostanut voimakkaasti sähköautojen valmistukseen.
Valmet Automotive on panostanut voimakkaasti sähköautojen valmistukseen.
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (16)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mankala
Talbot Horizon takaisin tuotantoon
Kun Suomi nyt eroaa EU:sta kiristyneiden ilmastovaatimusten takia, voidaan kohta ottaa tuotantolinjalle myös Euro Samara.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Talbot Horizon takaisin tuotantoon
Ei käy, jos Lightyear-puljun toimitusjohtajalla Buzz Lightyearilla on asiaan jotain sanomista!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
SaunaSivari
Vetokoukku?
Miten on saako tuohon vetokoukkua?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Vetokoukku?
Ei.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Vetokoukku?
Kylläpä ovat ottaneet kovan riskin jos ei saa vetokoukkua autoon.
Kun näitä keskusteluja on lukenut niin vetokoukku on se auton tärkein varuste.
Minulla on vuosikymmenten mittaan ollut kymmenen autoa. Yhdessäkään ei ole ollut vetokoukkua, en ole sellaista edes harkinnut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HANNU NIEMINEN
Vast: Vetokoukku?
Monet joutuvat käyttämään vetokoukkua, kun itse hoidetaan taloudellisesti mahdolliset huollot ja korjausremontit. Ei siis kaikkea ole varaa maksattaa ulkopuolisilla. Kun pakettiautot sähköistetään, niin pakko niihin on myös vetokoukku mahdollisuus tulla. Mutta hintataso lienee ihan jotain muuta, kuin ns. henkilöautoilla, koska se liikkeelle lähtö isolla kuormalla lisää tekniikkaa varsinkin mäessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Vetokoukku?
Hannu Nieminen: "Kun pakettiautot sähköistetään, niin pakko niihin on myös vetokoukku mahdollisuus tulla. Mutta hintataso lienee ihan jotain muuta, kuin ns. henkilöautoilla, koska se liikkeelle lähtö isolla kuormalla lisää tekniikkaa varsinkin mäessä."

Vähän oudosti muotoiltu kommentti, tuo 'lisää tekniikkaa varsinkin mäessä'.
Mutta sehän on selviö että sähkömoottori antaa täyden vääntömomentin jo heti pienilläkin kierroksilla. Polttomoottorissa vääntöä alkaa tulla vasta kun on tarpeeksi kierroksia. Sen suhteen sähköauto on siis selkeästi parempi peräkärryn vetoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Vetokoukku?
Nieminen on oikeassa. Sähkömoottori tarvitsee ison virran ensimmäisiin kierroksiinsa, ja suuremmalla kuormalla vielä isomman. Tällöin akusto saattaa lämmetä liikaa, jonka takia moniin halvemman luokan sähköautoihin ei saa asentaa vetokoukkua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Vetokoukku?
Esko: "Nieminen on oikeassa. Sähkömoottori tarvitsee ison virran ensimmäisiin kierroksiinsa, ja suuremmalla kuormalla vielä isomman. Tällöin akusto saattaa lämmetä liikaa, jonka takia moniin halvemman luokan sähköautoihin ei saa asentaa vetokoukkua."

Ei ole Nieminen oikeassa, et myöskään sinä Esko.
Se virtapiikki on hetkellinen, merkityksetön.

Otetaan omakohtainen esimerkki. Jos ajan sadan kilometrin nopeudella tunnin, eli siis sata kilometriä niin sähköä kuluu noin 15 kWh. Eli moottori käyttää tehoa 15 kW.
Kun siinä moottorissa on kuitenkin reilusti yli 100 kilowatin teho niin eihän se ole mitenkään kovilla.

Se että vetokoukkua ei alkujaan saanut sähköautoihin oli vain ja ainoastaan autonvalmistajien varotoimi. Tietysti taustalla olivat myös USA:n järjettömän kovat tuo
tevastuut.
Nyt tilanne on muuttunut ja muuttumassa ja sähköauto on parempi 'veturi' kuin laiska polttomoottoriauti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Vetokoukku?
Miten olisi T.S. jos ensin tutustuisit edes vaikkapa edes pääpiirteittäin sellaiseen käsitteeseen kuin sähkömoottorin liikkeellelähtömomentti.
Sen jälkeen jos mielenkiintoa riittää, niin seuraavaksi sähkömoottorin tarvitsemaan "käynnistysvirtaan" liikkeellelähdettäessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hullujussi
Hinta
Paljon toi romu maksaa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hinta
Paljon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
-m.
Panostus turvallisuuteen pakolliseksi
Ukissahan onkin takavuosilta kokemusta sähköautoista. Tämä Lightyear on hieno jatkumo. Sähkö on oikealla toteutuksella hyvä energianlähde.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että nykyinen akkutekniikka on useine ongelmakohtineen pian väistyvä energian varastointimenetelmä. Sitä hypetetään ja tuetaan nyt aivan liikaa, kun panostukset pitäisi laittaa vedyn varastoinnin ja jakelun kehittämiseen. Nykyakuissa meillä on edessämme muutaman vuoden päästä valtava ongelma. Yksi on se, että kysynnän kasvaessa ja kilpailun kiristyessä markkinoille tulevat koijarit, jolloin akkujen laatu laskee. Ehkä käyttöturvallisuus myös. Toinen on akkujen vanhentuessaan muuttuvat ominaisuudet.

Akkuautojen räjähtävistä ja hankalasti sammutettavista tulipaloista on ollut mediassa. Tukesin mukaan litiumakkuja (mm. sähkö- ja hybridiautojen akut) ei saa ladata ilman valvontaa. Toistaiseksi on onneksi päästy ilman kuolemia ja vakavia rakennuspaloja. Silti autoteollisuuden pitää varautua tähän ongelmaan nykyistä paremmin. Varsinkin kun akkuja ladataan sisätiloissa, halleissa ja kerrostalojen alakerroissa.

Yksi ratkaisu on akkuihin sijoitettava muutaman kympin äly, joka seuraa lataustapahtumaa ja akun sekä muun laitteiston lämpötilaa jne. Ongelman ilmetessä auto lähettäisi hälytyksen sekä pelastuslaitokselle että auton haltijalle (haltijoille). Tietoliikenteeseen on nykyautoissa olemassa operaattoreista riippumaton huoltoyhteystekniikka. Latauspisteissä, myös syvällä olevissa parkki- ym. halleissa tietoliikenneyhteydet ovat jo olemassa. Tämän pitää olla pakollinen varuste välittömästi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Uusturkulainen
Vast: Panostus turvallisuuteen pakolliseksi
Sivuhuomautuksena, että vety se vasta räjähtävää tavaraa onkin. Hyvä silti, että teknologia kehittyy.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ANTTI VUORIMÄKI
Vast: Panostus turvallisuuteen pakolliseksi
Vedyn itsesyttymislämpötila on korkeampi kuin bensiinin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vire
Vast: Panostus turvallisuuteen pakolliseksi
@M:ltä mainio ehdotus. Outoa että valmistajat tai pelastustoiminta eivät ole moista järjestelyä hokanneet.

Tuosta vetyvoimasta muuten, aiheesta on mm. ex ministeri Vanhasen mukaan vireillä useita tutkimuksia, myös Suomessa.
TS:n keskusteluissakin on taannoin tullut esiin vetyvarastoksi magnesiumhydriditahna, josta saadaan vetyä "vettä lisäämällä". Magnesium on yleinen metalli.
Vety ei muuten ole akun korvike, sitä käytetään sähkömoottorien lisäksi myös polttomoottoreissa. Tämä tuo lisää näkökulmaa hybridiautojenkin tulevaisuuteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.