Rauman telakka

Rauman telakalle tulee monitoimihalli sotalaivojen rakentamista varten

Juha Sinisalo
Wasalinen Aurora Botnia laskettiin vesille viime syksynä. Aluksen luovutuspäivää on kevään mittaan lykätty heinäkuulle.
Wasalinen Aurora Botnia laskettiin vesille viime syksynä. Aluksen luovutuspäivää on kevään mittaan lykätty heinäkuulle.

Rauman telakalle rakennetaan uusi 25 miljoonan euron monitoimihalli, jossa valmistuvat Puolustusvoimien tilaamat monitoimikorvetit.

Rauman kaupunki ja Rauma Marine Construction perustavat tätä varten yhteisen kiinteistöyhtiön. Halli tulee kaupungin omistamalle telakka-alueelle, jossa rakentaminen alkaa tänä vuonna. Kaupunki omistaa uudesta kiinteistöyhtiöstä 80 prosenttia ja tekee siihen 801 000 euron pääomasijoituksen. RMC omistaa yhtiöstä 20 prosenttia ja sijoittaa siihen 199 000 euroa.

Hankkeen taustalla ovat telakka-alueen rakennus- ja kunnostustarpeet, jotka liittyvät Puolustusvoimien Laivue 2020 -hankkeeseen. Monitoimikorvetit on turvallisuussyistä rakennettava sisätiloissa, mikä vaatii lisää hallitilaa.

RMC vuokraa hallin käyttöönsä 12,5 vuodeksi, ja voi myöhemmin ostaa sen kokonaan itselleen.

Rakennushankkeessa toteutetaan projektinjohtomallia, jonka avulla on tarkoitus tarjota myös pienemmille raumalaisille rakennusyhtiöille mahdollisuus päästä mukaan rakennustöihin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Kyseessä on RMC:lle erittäin merkittävä ja tärkeä investointi. Monitoimihalli on edellytys sille, että työllisyysvaikutukseltaan noin 3 600 henkilötyövuoden Laivue 2020 -hanke voi ensi vuonna edetä rakennusvaiheeseen, RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa sanoo tiedotteessa.

Heinimaan mukaan hallia on tarkoitus hyödyntää myös matkustaja-autolauttojen rakentamisessa, vaikka sen koko on parhaimmillaan pienempien alusten rakentamiseen. Hallin pituus on noin 180 metriä ja leveys 40 metriä.

– Merivoimien alukset pystymme rakentamaan hallissa käytännössä valmiiksi ja kuljettamaan sellaisinaan ulos. Kaupalliset matkustaja-autolautat voivat olla jopa 220-metrisiä, joten niitä ei ole mahdollista rakentaa kokonaan hallissa. Tavoitteemme on kuitenkin mahdollisuuksien mukaan hyödyntää monitoimihallia esimerkiksi TT-Linen aluksien lohkojen valmistuksessa, Heinimaa kertoo.

Tasmanialainen varustamo TT-Line Company teki keväällä RMC:n kanssa sopimuksen kahden autolautan tilaamisesta. Yhtiö tilasi lautat alkujaan jo aiemmin, mutta vetäytyi kertaalleen aiesopimuksesta koronapandemian takia.

Tällä hetkellä telakalla rakennetaan kahta alusta.

Wasalinen Aurora Botnia on määrä luovuttaa tämän kuun puolivälissä. Aluksen luovutus on lykkääntynyt jo useilla kuukausilla.

Toinen tekeillä oleva alus on Tallinkin My Star, jonka luovutus on telakan mukaan ensi vuonna.

Tallink on ilmoittanut aiemmin, että alus aloittaa liikennöinnin Helsingin ja Tallinnan välillä tammikuussa 2022.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Rainer Kryssi
Turvallisuusyyt?
Alihankkijat, jotka laivat käytännössä rakentavat, tulevat entisistä itäblokin maista. Sekä Rauma- että Hamina-luokan ohjusveneet rakennettiin taivasalla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Markku Tammi
Turvallisuus
Mites on tietovuotojen kanssa kun suurin osa tekijöistä entisistä itäplokin maista. Huippusalaisuus ei pysy piilossa varmastikaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.