Meyer Turku

Ensimmäisen Icon-jättiristeilijän tuotanto aloitetiin Meyer Turun telakalla – laiva valmistuu vuonna 2023

Meyer Turku
Icon of the Seas –aluksen tuotanto käynnistyi Turun telakalla. Kuvassa Meyer Turun hallituksen puheenjohtaja Bernard Meyer.
Icon of the Seas –aluksen tuotanto käynnistyi Turun telakalla. Kuvassa Meyer Turun hallituksen puheenjohtaja Bernard Meyer.

Meyer Turku aloitti maanantaina 14.kesäkuuta Royal Caribbean Internationalille rakennettavan Icon of the Seas –aluksen tuotannon. Myös laivan nimi julkistettiin tilaisuudessa.

Royal Caribbean -varustamo on tilannut Turun telakalta kolme Icon-jättiristeilijää. Kaikki Turusta tilaamat alukset rakennetaan ja peruutuksia laivatilauksiin ei ole tulossa koronaviruksen aiheuttamista viivästyksistä huolimatta.

Tuotannonaloitusta juhlistettiin maanantaina koronaturvallisesti telakan levyhallilla. Paikalla olivat Meyer Turun hallituksen puheenjohtaja Bernard Meyer, toimitusjohtaja Tim Meyer, Royal Caribbean Groupin hallituksen puheenjohtaja ja pääjohtaja Richard Fain sekä uusien laivojen varapresidentti Harri Kulovaara. Royal Caribbean Internationalin toimitusjohtaja Michael Bayley osallistui tapahtumaan etäyhteyden kautta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Sitouduimme Icon –luokan julkistuksen yhteydessä vuonna 2016 tuottamaan puhdasta energiaa merellä, ja kohta siitä on tulossa alan käytäntö, toimitusjohtaja Michael Bayley sanoi etäyhteyden kautta.

Meyer Turulle Icon of the Seas on sekä suuri haaste että mahdollisuus nousta jälleen laivanrakennuksen kärkeen. Varustamo Royal Caribbeanin tilaamien alusten ensimmäisen laivan rakentaminen aloitettiin jo viime keväänä matalalla profiililla.

– Olemme ottaneet tämän haasteen innolla vastaan. Nyt kun laivan tuotanto levyhalleissamme on alkanut, alamme nähdä suunnittelumme tulosten saavan fyysistä muotoa, toimitusjohtaja Tim Meyer kertoo tiedotteessa.

Valmistuessaan vuonna 2023 Icon of the Seas on ympäristöteknologialtaan edistyksellinen risteilylaiva. Laivassa on muun muassa vedenalaisen pohjan ilmavoitelu, jossa miljoonilla mikroskooppisilla ilmakuplilla rungon kitkaa vähennetään, sekä erittäin kehittynyt lämmön talteenottojärjestelmä, joka ottaa talteen ja käyttöön jopa kolme megawattia energiaa.

Lue myös: Icon-risteilijät miljarditappioita kirjanneen Finnveran historian suurin rahoitushanke – aluksia rakennetaan Turun telakalla

Royal Caribbean viivyttää risteilijöidensä valmistusta – varustamo vahvistaa, että kaikki Turusta tilatut alukset rakennetaan

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Rainer Kryssi
Ilmapulputus
Tuota ilman puhaltamista käytetään eräissä jäänmurtajissa murtajan ja jään välisen kitkan pienentämiseen. Voi tietysti kysyä kuinka ympäristöystävällistä se on. Esim. 99m pitkässä jm Otsossa tuo vaatii 1.9 MW ylimääräistä sähkötehoa. Iconin kokoluokassa puhutaan >10 MW tehoista kun Icon-luokan uppouma on yli 20 x Otsoon verrattuna. Ei se teho tyhjästä synny.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Arnold-Karma
Vast: Ilmapulputus
Iconin kokoisessa aluksessa sen hyödyntäminen ja ylellisyysjärjestelmistä otetun hukkaenergian hyödyntämällä saadaan paremmat edut kuin jäänmurtajassa
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Arto Pohjola
Huikea laiva ja projekti
mutta tori kuopan teko taivas alle kestää n. 4 vuotta
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.