Turun keskusta

Retkeilybuumin siivittämä Scandinavian Outdoor sulkee Hansan myymälän – "Valitettavasti Turun ydinkeskusta ei ole päässyt mukaan kasvuvauhtiin"

Ari-Matti Ruuska
Scandinavian Outdoorilla oli aiemmin myymälä myös Raision Myllyssä, mutta se suljettiin jo vuonna 2015.
Scandinavian Outdoorilla oli aiemmin myymälä myös Raision Myllyssä, mutta se suljettiin jo vuonna 2015.

Turkulainen ulkoilu- ja retkeilyvarusteketju Scandinavian Outdoor sulkee Hansakorttelin myymälän Turussa vuokrasopimuksen päättyessä elokuussa. Yhtiön mukaan liikettä ei jatketa, sillä se ei ole koron...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (15)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jackalope
Tuskin lienee ongelman kanssa yksin
Korkeat vuokrat yhdistettynä siihen että keskustaan ei ole moneen vuoteen ollut kiva mennä näin asiakkaan näkökulmasta varmasti iskee yrityksen kannattavuuteen. Jos pohdin omia hankintoja, olen suorittanut kaikki hankinnat Raisiossa tai verkosta. Periaatteessa en suosi Raisiota tai verkkokauppaa, mutta esimerkiksi työkaluja, useimpia IT-laitteita joita kotitoimisto tarvitsee, vaatteita, kodinkoneita ja kalusteita ei saa mistään keskustassa. Lähinnä kirjastossa tulee käytyä, ja kauppahallista hakemassa lounasta.

Joku sai toriparkkinsa - mitä kukaan ei pyytänyt. Tässä on sen hinta. Toivottavasti se joku on nyt tyytyväinen. Korona ei iskenyt joukkoliikenteen asiakasmääriin ja keskustassa käytettyyn rahaan ennen vuotta 2020. Korona ei yksin selitä keskustan alueen ahdinkoa. Toisaalta Turun asukkaista yhä suurempi osa on suhteellisesti köyhiä, kun työtätekevät perustavat kotinsa ympäryskuntiin. Hankala kuluttaa keskustassa - tai missään - rahaa jos sitä ei ole. Lainarahalla elävät opiskelijat ja tulonsiirtojen ja pätkätöiden varassa olevat työttömät eivät kuntaa elätä. Toisaalta voi kysyä, missä mielessä kulutusyhteiskunta ylipäänsä on mielekäs sosiaalinen järjestelmä. Monet tulevat ympäri maailmaa toimeen vähemmälläkin materialla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ootti
Vast: Tuskin lienee ongelman kanssa yksin
Ja jatkossa Turun keskustan kaupat tulevat kärsimään entisestään, kun autoilua keskustaan vaikeutetaan jatkuvasti. Ei se riitä pitämään Turun keskustaa elinvoimaisena, että Jopolla pääsee juomaan kauramaitoa kävelykaduille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lepp1s
Vast: Tuskin lienee ongelman kanssa yksin
Tässä onkin ainoannos harhakuvitelmia sovitettu yhteen kommenttiin.

Artikkelissa yritys itse viittaa keskustan houkuttelevuuten ja saavutettavuuteen, mutta sinä tuot ensimmäisenä esiin korkeat vuokrat. Tiedätkö edes mikä se vuokrataso on keskustassa vs kauppakeskuksessa? Ei niihin siirrytä vuokrien takia, vaan sen takia, että siellä on asiakkaita. Ja asiakkaita siellä on siksi, että sinne on erityisen helppo päästä ja laaja kirjo palveluita saman katon alla. Kauppakeskuksia ohjataan yksikkönä joka kykenee toimimaan tilanteen ja tarpeen mukaan. Näin ei ole keskustassa koska yritykset, liikepaikat ym ovat yksin.

Mitä tulee liikenteeseen, niin kauppakeskuksiin valtaosa asiakkaista liikkuu autolla. Keskustaankin rahan käytössä laskettuna 43% liikkuu autolla, tämä käy ilmi siitä kauppakorkeakoulun tutkimuksesta. Ja huom, tämä tilasto on siltä ajalta, kun autoilu keskustassa oli hankalinta mitä se on ikinä (modernina aikana) ollut ja asiakkaat jo kaikonneet.

Toriparkin syyttäminen yksinomaan tästä tilanteesta on lähinnä sääälittävää. Tai jos sitä haluaa syyttää, niin kannattaa toki sitten myös yhtälailla syyllistää niitä tiettyjä poliittisia tahoja, jotka järjestelmällisesti sabotoivat hanketta vuosikaudet. Fakta on kuitenkin se, että toriparkki ei ole maailman ensimmäinen ja ainoa rakennushanke kaupunkikeskustassa eikä ainoa sellainen, joka tilapäisesti haittaa liikkumista. Ihan eri taho kuin toriparkin rakentaja on päättänyt siitä, milloin hanke alkaa, miten sen aikana toimitaan, mihin ja miten ihmiset ohjataan jne.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Tuskin lienee ongelman kanssa yksin
"autoilua keskustaan vaikeutetaan jatkuvasti."

Kyllä, toriparkki tehtiin nimenomaan hankaloittamaan autoilua koska sinnehän pääsee vain jalankulkijat, bussit ja pyöräilijät. Ja toriparkin rakentamisestakin kärsivät lähinnä autoilijat jotka ajoivat torin ympäri heitellen seteleitä ikkunoista koska halusivat pitää keskustan elinvoimaisena.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Tuskin lienee ongelman kanssa yksin
"Ja huom, tämä tilasto on siltä ajalta, kun autoilu keskustassa oli hankalinta mitä se on ikinä "

Paitsi että ei ollut. Kysely tehtiin helmikuussa aikana jolloin jalankulku ja pyöräily olivat vaikeinta mitä ikinä on ollut. Bussilinjat oli viety pois Hansan ympäriltä eli bussia vaihtavat eivät piipahtaneet siellä pikaisesti siirtyessään pysäkiltä toiselle ja polkupyöräily torille oli oikeasti mahdollista vain lännestä ja etelästä. Eikä autoilijoiden, joille oli edelleen runsaasti pysäköintitilaa katujen varsilla ja etenkin Louhessa, osuus siltikään ollut tuon suurempi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
KodakTri-X
Kiitos Toriparkki
Suurin syy on Toriparkki, jonka takia joukkoliikenne on takkuillut ja siirretty pois torilta. Autolla on tiettävästi päässyt koko ajan ihan samalla tavalla kuin yleensäkin. Toinen syy on toki korona ja etätyöt sekä varmasti jossain määrin ravintola- ja tapahtumasulut, ei ole ollut paljon syitä lähteä keskustaan kun juuri minnekään ei ole päässyt. Paitsi kauppoihin, mutta kuka nyt vain kaupoissa kävisi, on elämässä muutakin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Kiitos Toriparkki
Aika kauas ulottuu toriparkin vaikutus, kun liike siirtyi jo aiemmin Myllystä pois?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Littoisten_komendantti
Kauppakeskukset VS keskusta
Kauppakeskuksien rasitteena on yhteisten aukioloaikojen noudattaminen. Kallista pienille liikkeille jos asiakkaita ei ole.
Keskustan suurin rasite ainakin itseni mielestä on se sakki joka maleksii kaikkialla. Turvaton olo on läsnä kokoajan.
Myllyn tuleva laajennus tulee siirtämään kiinnostavuutta pois keskustasta. Tämä toki edellyttää uusia kiinnostavia liikkeitä Myllyyn. Tällä hetkellä liikkeet eivät pysty kilpailemaan Stockmannin tai Sokoksen kanssa. Urheilupuolella on sitten toki tilanne päinvastainen..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Vihreää siirtymää?
Jos keskustoja muokataan cityvihreiden toiveita vastaaviksi, ei siellä mitkään ulkoiluliikkeet pärjää. Luonnossa patikoijat ovat ihan eri porukkaa, kuin kaupungilla soijalattebaareissa maailmaa parantavat taivaanrannanmaalarit. Jos jopolla ei johonkin pääse, se on liian kaukana.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Vihreää siirtymää?
Minä käyn keskustassa nykyään harvoin. Joka kertaa iskee tarve päästä suorittaa asiointi mahdollisimman nopeasti. Keskustassa oleilee niin epämääräistä ja vieraan tuntuista väkeä, että asioin mieluiten muualla. Raision partiokauppaan tulee yhteensä kymmenisen kilometriä enemmän matkaa, mutta sähköavusteisella pyörällä se menee helposti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Vihreää siirtymää?
Se on kieltämättä harmillista jos ei pääsee tekemään pitkiä patikointeja luonnossa koska ei saa autoa kaupan viereen parkkiin.

Cityvihreitten toiveilla tarkoittanet sitä että keskusta olisi elävä ja vilkas paikka missä on mukava liikkua, eikä parkkipaikka. Hankala keksiä kuka tuollaista vastustaisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää