Turun keskusta

Kaupat ja toimistot jättävät Helsingin paraatipaikat – Turun keskusta selvisi koronasta vähällä

Riitta Salmi
Tuomiokirkon viereen on uutta elämää tuonut kesäterassi. Tiistaina lounasta  olivat nauttimassa  Nina Tynkkynen (vas.)  ja Anna Remes sekä Magnus Hellström ja Henrik Ringbom.
Tuomiokirkon viereen on uutta elämää tuonut kesäterassi. Tiistaina lounasta olivat nauttimassa Nina Tynkkynen (vas.) ja Anna Remes sekä Magnus Hellström ja Henrik Ringbom.

Toimistot ja kaupat jättävät Helsingin ydinkeskustan. Tyhjää liiketilaa löytyy myös Turun keskustassa, mutta tilanne on Catellan myyntipäällikön Sami Mataran mukaan yllättävän hyvä.

– Aika hyvin me ole...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (20)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Timo Laihinen
Turun keskusta alue.
Hyvä näin,että korona ei lisää tällä hetkellä vaikuttanut alueen toimintaan.
Mutta jo tässä vaiheessa on todettava.
Toriparkki joka keskustan kaavaan silloin äänelläni lisättiin.
Oli se piste iin päälle.
Tästä tule uudelleen se Suomen paras tori.
Ja saa hakea vertaistaan muualta pitkään.
Lopuksi.
Kun Me Turkulaiset vielä oppisimme kehumaan tätä ainut laatuista kaupunkia.
Ja jopa itseämme.
Silloin on saavutettua lopullinen paras Turku
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jokke J
Autoille tilaa keskustaan raitsikalla
Jutussa annetaan ymmärtää, että itseohjautuvat sähkökulkuneuvot ja raitsikka ovat toistensa kilpailijoita. Näin ei ole.

Keskustan henkilöautoliikenne tuottaa täysin samat ruuhkat, tilantarpeet ja parkkipaikkavaatimukset riippumatta siitä kuka autoa ajaa tai mistä se saa voimansa. Tämä ongelma vain pahenee tulevaisuudessa.

Raitsikka taas kuljettaa tehokkaasti massoja tehden muulle toiminnalle tilaa keskustaan, jolloin rajallinen kaupunkialue saadaan paremmin ja viihtyisämmin käyttöön. Ruuhkien vähetessä tätä kiittää myös autoilija.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Autoille tilaa keskustaan raitsikalla
"Raitsikka taas kuljettaa tehokkaasti massoja tehden muulle toiminnalle tilaa keskustaan"
- keskustan kautta kulkee yli 30 paikallisbussilinjaa. Yksi tai kaksi raitsikkalinjaa ei tee keskustassa mitään tilaa muulle toiminnalle, vaan päin vastoin vie sitä busseilta, yksityisautoilta sekä huolto- ja jakeluliikenteeltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Autoille tilaa keskustaan raitsikalla
Jokke J:n kommentti selvitti minulle vihdoin, miksi ihmeessä niin monet itse autoilevat kannattavat ratikkaa.

ihan alkuperäinen ajatus ei tainnut kuitenkaan olla, että ratikan avulla saadaan enemmän tilaa autoille...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Autoille tilaa keskustaan raitsikalla
Vai vie raitiotie tilaa busseilta :D Tämä fakta ei ole selvästikään kulkeutunut Helsinkiin eikä Tampereelle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Autoille tilaa keskustaan raitsikalla
”Tehokkaasti massoja”? Varissuolta? Sieltähän sitä työ-ja ostovoimaa keskustaan tuleekin. Ja toisinpäin, keskustasta käydään koulussa töissä Varissuolla todella runsaasti, eikö?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Autoille tilaa keskustaan raitsikalla
Heiskalaine; Sinäpä sen sanoit.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jokke J
Vast: Autoille tilaa keskustaan raitsikalla
Heiskalaine: Kupittaa, keskusta ja tuleva sataman alue ovat ne suurimmat massojen liikuttajat. Keskustan yrittäjät haluavat ihmiset alueelle kuluttamaan pidemmäksi aikaa, eivät hoitamaan asioitaan mahdollisimman pikaisesti ja kyttäämään juoksevia parkkimaksuja.

Veronmaksajana huolehtisin enemmän kaupungin omistamien Varissuon asuntokompleksien arvon säilytyksestä. Mikäli näiden talojen annetaan slummiutua ja menettää arvonsa, siitä vasta meille kaikille kaupunkilaisille lasku syntyy. Tampereella jo todistettu ratikan vetovoima tuottaa arvonnousua kaupungin (ja veronmaksajien) omaisuudelle Varissuolta satamaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Autoille tilaa keskustaan raitsikalla
Sepäs onkin aina niin kovin ylevää haukkua varissuolaisia köyhiksi sieltä Audin penkistä.

Olen varmaan ennenkin muistuttanut, että raitiotie ei ole mikään hyperloop, ratikka pysähtyy niin kutsutuilla pysäkeillä. Ja niitä on esimerkiksi Itäharjulla, jonne ollaan kaavoittamassa työpaikkoja jopa 20 000, asuntoja myös runsaasti. Radan varressa on myös yliopisto, sairaala ja Kupittaan rautatieasema.

Sehän ei ole relevanttia, mihin Varissuon asukkaan joukkoliikenteellä kulkevat, vaan se, että heitä on paljon. Hirvensalossakin asuu paljon ihmisiä, mutta eivät he käytä bussia. Joten sinne ei ole ensimmäisessä vaiheessa tarpeellista rakentaa linjaa. Vaikka olisivat kuinka hyviä ja maksukykyisiä ihmisiä. Ja samassa kuplassa sinun kanssasi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Autoille tilaa keskustaan raitsikalla
JJ, Turku ei ole Tampere, Varissuo ei ole Hervanta. Lähtökohdat ovat Tampereella täysin erilaiset, jo pelkästään Hervannan etäisyys Tampereen keskustasta on moninkertainen Varissuohon tai satamaan verrattuna. Kupittaalta kävelee keskustaan 10-15 minuutissa, sama aika kun menisi kävellä ratikkapysäkille, odottaa ratikkaa ja matka-aika keskustaan. Eli huono argumentti, Jokke. Varissuon slummiutuminen on jo tapahtunut, valitettavasti, eikä ratikka tule sitä muuttamaan. Hirvensalon suunta todella ruuhkautunut, sinne ratikkalinja sopisi. Kaarina-Raisio-linja vähentäisi ruuhkia mutta ympäristökunnat eivät lähde mukaan Turun vedätettäväksi. Nykyinen ratikkasuunnitelma on vain viherpesua ja imagon kohotusta ilman kunnon perusteita ja lopputulosta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jokke J
Vast: Autoille tilaa keskustaan raitsikalla
Heiskalaine: Raitsikan taloudelliset perusteet löytyvät kaupungin raitiotie-sivulta.

VTT:n tutkijoiden tutkimuksia ja virkamiesten virkavastuulla tekemiä selvityksiä on tehty jo toistakymmentä vuotta.

Tulos on selvä: Taloudellisesti Turulla ei ole varaa olla investoimatta raitiotiehen.

Ei tässä ole mitään ihmeellistä. Sama tulos on saatu viimeksi Tampereella ja sitä ennen lukuisissa vastaavissa Euroopan kaupungeissa.

Turussa pätevät samat talouden realiteetit kuin muuallakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
1350
"liikenteen sähköistyminen ja itseohjautuvat kulkuneuvot ovat muuttamassa vahvasti liikennettä""
"liikenteen sähköistyminen ja itseohjautuvat kulkuneuvot ovat muuttamassa vahvasti liikennettä"
Ja täällä pohditaan, että mitä jos aikaamme ja trendejä seuraten rakennamme 1800-luvun liikenneratkaisun.
Siinä on sitten naureskeltavaa kun autonomiset sähköbussit, jotka mahdollisesti vielä algoritmillaan optimoivat/suunnittelevat reittinsä reaaliaikaisesti ainan matkustajien liikkumistarpeiden mukaan.
Onhan se sitten matkailullisesti vetovoima tekijä kun turistit tulevat ihmettelemään maahan upotettuja rautakiskoja (samalla kun tutustuvat Logomosiltaan ja Funikulaariin).
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jokke J
Vast: "liikenteen sähköistyminen ja itseohjautuvat kulkuneuvot ovat muuttamassa vahvasti liikennettä
©©©P: Raitiotie on kaupunkikehityshanke, ei liikennehanke.

Raiteiden varteen uskalletaan rakentaa kun tiedetään niiden pysyvyys ja investoinnin varma tuotto. Tähän ei mikään alati muuttuva bussilinja pysty.

Investoinnit tuovat kaupunkiin työtä, verotuloja ja ihmisiä. Kaikki tämä tuo alueelle ja koko kaupungille vetovoimaa ja yhä uusia investointeja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: "liikenteen sähköistyminen ja itseohjautuvat kulkuneuvot ovat muuttamassa vahvasti liikennettä
Hauskaa, miten vain raitiotie on 1800-luvun teknologiaa, mutta bussit eivät ole. Kyllä, bussit on ihan erilaisia kuin 200 tai edes 30 vuotta sitten. Vaan niin on raitiovaunutkin. Mikä saa sinut kuvittelemaan, että raitiotien teknologista kehitystä ei ole tapahtunut sen keksimisen jälkeen?

Joskus tekisi mieli sanoa ratikan vastustajia hieman yksinkertaisiksi, kun argumentit on tätä tasoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: "liikenteen sähköistyminen ja itseohjautuvat kulkuneuvot ovat muuttamassa vahvasti liikennettä
Jokke J; Muutoin ihan järkevä perustelu ja tulokulma aiheeseen, mutta hieman särähti tämä "Raiteiden varteen uskalletaan rakentaa kun tiedetään niiden pysyvyys ja investoinnin varma tuotto"
No jos kerran näin on ja ottaen huomioon, että täällä on jo siis ollut tuo raitiotieverkosto, niin miten sen pysyvyyden ja investoinnin tuoton kanssa kävi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: "liikenteen sähköistyminen ja itseohjautuvat ....
Nyt oli kiva saada kuulla tiivistelmä raitiotieteknologian huimasta kehityksestä verrattuna muihin liikennemuotoihin.
Tekninen analyysi.
Ei riitä, että s a n o o kehitystä tapahtuneen.

Muuten: tulevaisuudessa ne kartettavat kaupungin alueet ovat juuri siellä missä on kiskot, kauppakeskuksia ja väestötihentymiä.
Radanvarret halpenevat Helsingissäkin.
Parhaimmat neliöhinnat on siellä missä on rauha ja vähemmän lonnivia "oleilijoita" vaikka oleilu laumoissa kuulemma muodikasta onkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: "liikenteen sähköistyminen ja itseohjautuvat kulkuneuvot ovat muuttamassa liikennettä""
Tällainen ajatelma: "Siinä on sitten naureskeltavaa kun autonomiset sähköbussit, jotka mahdollisesti vielä algoritmillaan optimoivat/suunnittelevat reittinsä reaaliaikaisesti ainan matkustajien liikkumistarpeiden mukaan."

Joskus nuorempana minulla oli vain kaksi liikkumisvälinettä, polkupyörä ja linjuribiili.
Se oli sitä aikaa kun linjurit ajoivat kiinteätä reittiä kiinteän aikataulun mukaan. Se oli silloin helppoa, kun tiesi minne oli menossa ja milloin piti olla perillä niin ei kun vain oikeaan aikaan pysäkille.

Mutta entä nyt tuon yllä esitetyn ajatelman mukaan. Minun pitäisi päästä tiettyyn aikaan lääkärille joka on tietyssä paikassa. Astun siis autonomiseen algoritmibussiin. Seuraavaksi bussiin tuleekin vaikka kaksi uutta matkustajaa, joiden määränpää on päinvastaisessa suunnassa. Kun heitä on enemmän niin heidän kantansa kaiketi voittaa ja minä en ehdikään lääkäriin.
Kun sitten siellä autonomisessa algoritmibussissa on 50 matkustajaa niin taitaa algoritmikone tiltata.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jannis_H
Työpaikkoja
Mitä runsaasti vientituloja tuottavia työpaikkoja on Turun keskustassa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää