Ruotsinlaivat

Viking Linen Mariellasta tulee Italiassa Mega Regina – varustamo myy kalustoaan vahvistaakseen rapistuvaa talouttaan

Jori Liimatainen
Viking Linen Mariella-alus on korvannut Turun linjalla Viking Grace-alusta muun muassa viime syksynä. Alus on nyt myyty Italiaan.
Viking Linen Mariella-alus on korvannut Turun linjalla Viking Grace-alusta muun muassa viime syksynä. Alus on nyt myyty Italiaan.

Ahvenanmaalaisvarustamo Viking Line on myynyt Mariella -laivansa. Mariella matkaa Italiaan ja aluksen uudeksi nimeksi tulee Mega Regina. Viking Line pääsi eilen sopimukseen Mariellan myynnistä italialaisen varustamo Corsica Ferries SAS:n kanssa. Suunnitelman mukaan kauppa päätetään ja alus toimitetaan toukokuun 2021 aikana. Corsica Ferriesin toimitusjohtaja Pierre Mattei kiittelee sosiaalisessa mediassa aluksen ympäristöystävällisyyttä ja modernia ulkonäköä. Aluksen sisätilat on uudistettu kaksi vuotta sitten.

Alus on liikennöinyt Helsingin ja Tukholman välisellä linjalla Gabriellan parina.

Mariellan myynti on osa yhtiön taloudellisen aseman vahvistamista. Kokonaiskauppahinta on 19,6 miljoonaa euroa. Aluksen kirjanpitoarvo 31. maaliskuuta 2021 oli 5,7 miljoonaa euroa. Myynti toteutetaan niin sanottuna Bareboat hire purchase -rahtausjärjestelmänä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Viking Linen mukaan myynti ei aiheuta henkilökunnan irtisanomisia.

Mariella on rakennettu Turussa vuonna 1985. Sen sen tilasi silloinen Viking Linen osakasvarustamo SF Line Ab.

Laivan pituus on 175,7 metriä, leveys 28,4 metriä ja suurin syväys 6,78 metriä. Matkustajia alus ottaa 2500.

Viking Line kertoi aluksen myyntiaikeista viime kesänä. Syksyllä varustamon toimitusjohtaja Jan Hanses kertoi, että myös Amorellaa on kyselty, mutta varustamolla ei hänen mukaansa ollut kiire realisoida omaisuuttaan.

Viking Line on tehnyt suuria tappioita, kun koronapandemia ja sen mukanaan tuomat rajoitukset ovat lopettaneet suuren osan liiketoiminnasta. Kulut aluksista juoksevat, mutta tulorahoituksen raju supistuminen uhkaa yhtiötä kassakriisillä.

Yhtiön omavaraisuusaste on kuitenkin edelleen hyvä.

Otsikkoa muutettu ja lisätty aluksen uusi nimi klo 14.39

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.