Nesteen jalostamo

Asfaltin tekeminen kallistuu Naantalin jalostamon sulkemisen myötä – uutta päällystettä riittää entistä harvemmalle tielle

Juha Neuvonen
Teiden päällystämisessä tarvittavan bitumin valmistus loppuu Suomessa, kun Naantalin jalostamo ajetaan alas.
Teiden päällystämisessä tarvittavan bitumin valmistus loppuu Suomessa, kun Naantalin jalostamo ajetaan alas.

Asfaltin teossa tarvittavan bitumin valmistus loppuu Suomessa, kun Neste sulkee Naantalin jalostamon.

Bitumin tuotanto on jo valmiiksi ollut hyvin keskittynyttä Pohjois-Euroopassa. Kilpailun vähetessä ...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (20)

Vanhimmat ensin
Vastaa
VanhaLauri
Alueen puhdistus
Kuka tosiasiassa maksaa jalostamon laajan alueen ja kalliosäiliöiden puhdistuksen.
Rapakiveen valunut öljy on erityisen vaikea puhdistaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jurmalainen
Riittäähän meillä rahaa
Ja lisää tulee, kun ostetaan kallista bitumia ulkomailta silloin, kun sitä joku sattuu myymään. Säästöistähän Naantalin jalostamon lopetuksessa on kysymys, ellen ihan väärin ole ymmärtänyt. Teitä voidaan toki pinnoittaa myös betonilla. Tässä lähellä oli ainakin vielä muutama vuosi sitten hyvänä esimerkkinä Paraisille vievä tie. Kestävä ja pimeällä kelillä valoisampi kuin asfalttitie. Tällainen kansakoulubarbaari ei mitenkään onnistu ymmärtämään sitä, miksi niin tärkeän aineen tuotanto lopetetaan silläkin uhalla ja todennäköisyydellä, että sen hinta nousee ja hankinta vaikeutuu. On siis turha puhua vastuullisesta liiketoiminnasta. Pääomistajana valtio olisi voinut tähän kohtaan Naantalin jalostamon lopetusprosessia puuttua. Edelleen samalla koulupohjalla joutuu ihmettelemään, mihin Porvoon jalostamolla syntyvä prosessin ylijäämä viedään. Sitähän bitumi kai suurimmaksi osaksi on,. Minä alan nyt vahvasti epäillä, että ministereitä ei kiinnosta huoltovarmuuden säilyminen, vaan halutaan saada asiat näyttämään tehokkaasti hoidetuiksi. Toinen esimerkki tästä on maskituotannon alasajo ja tilausten keskittämine Kiinaan. Jos olisi taipumusta salaliittoteorioiden suuntaan, voisi epäillä, että korona onkin kiinalaista kauppapolitiikkaa. Pöläytetään ilmoille tauti ja aletaan myydä suojavälineitä kaikkialle maailmaan. Vaalit olisi täytynyt pitää viime viikolla, jolloin tämäkin vaikeasti ymmärrettävä asia olisi ollut tulevaisuutta. Nyt siitä tuli lisäkivi ministereiden reppuihin ja niitä siellä alkaa olla jo hevostenkin vedettäviksi asti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leif Michaelsson
Vast: Riittäähän meillä rahaa
On paljon lisää lisää ihmeellisiä asioita joita ei oikein tahdo ymmärtää.
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin Naantalin jalostamo kaatui isoihin ympäristömaksuihin. Nyt bitumi tehdään sitten muualla missä ei ympäristöstä välitetä.
Mutta mehän maksamme nyt EUlle 6 miljardia ja saamme alle 3 takaisin. Ei meillä ole rokotetehdastakaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koba
Vast: Riittäähän meillä rahaa
Leiffille tiedoksi,viimeisen tiedon mukaan maksamme 6.6 miljardia ja takaisin saisimme 2,1 miljardia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Vast: Riittäähän meillä rahaa
Perussyy oli kuitenkin maamme tällä hetkellä arvaamaton viherpolitiikka. yritykset ei enää tiedä mitkä vihreiden uhakausista saatetaan toteuttaa, mm ympäristöluvat ja lupien uusiminen ovat kohtuuttoman hintaisia jo nyt ja korotuksia on luvassa, polttoaineiden hinnan nousu niin, että kukaan ei enää pysty kotimaasta polttoainetta hankkimaan ym.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Riittäähän meillä rahaa
Naantalin jalostamo kaatui, koska laskivat siellä, että on edullisempaa toimia muualla tai lopettaa toiminta. Ympäristömaksut olivat vain yksi tekijä.

Kuvittelisin, että bitumin tuotanto ei parhaimmillaankaan ole erityisen ympäristöystävällistä hommaa, edes Suomessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Riittäähän meillä rahaa
Eiköhän bitumi ole raakaöljyn jalostuksen jätetuote. Sen tuotantomäärä ymmärtääkseni kohosi kun raskas polttoöljy kiellettiin ja jalostusaste nousi.. Rakaöljyn jalostuskapasiteetin laskiessa laskee myös bitumin tuotantomäärät. Bitumista tulee pula Suomessa. Sen tarve kasvaa kaikkialla, joten hinta nousee . Kun teitten hoitokustannukset nousee niin autoilijoitten maksamat verot nousee. Kiitos vaan hallitus. Kauankohan kansan kukkaro tätä menoa kestää?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jannis_H
"Säästyneet" rahat Afrikkaan.
Teiden päällystysmäärät olivat alhaisia jo silloin kun bitumi olisi ollut halpaa.
Oli idioottimaista jättää hyöty käyttämättä.
Tämä on ollut tietoista politiikkaa. Liikenneinfran muukin korjausvelka vain kasvaa.
Vihreä unelma.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
No
Kaikkihan siirtyvät polkupyörään joten polttoaineita ja teiden päällystämistä ei enää tarvita.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: No
No, teitä ne ja ne sähköautotkin ajavat. Vai ajattelitko jotain levitaatio-ilmiötä tms? Vai suoraan siiville?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: No
Niin, kaikki meillä ulkoistetaan. Päästöt ja ympäristökatastrofitkin, jotta Pariisin ilmastosopimukseen päästään. Se sopimus on takuu sille, ettei päästöt vähene, vaan lisääntyy. Ja tätä tuetaan vielä verovaroin. Katsokaa Yle Areenasta ohjelma Likaista vihreää energiaa. Onko tämä se "vihreä unelma" jota viherpiipertäjät haluaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää