Uutisen takaa

Neste virtaa pois Suomesta – polttoainejalostajan investoinnit suuntautuvat ulkomaille

Jane Iltanen
Säiliöjunat eivät enää kolistele Naantaliin. Neste suuntaa toimintaansa yhä vahvemmin Suomen ulkopuolelle.
Säiliöjunat eivät enää kolistele Naantaliin. Neste suuntaa toimintaansa yhä vahvemmin Suomen ulkopuolelle.

Uutisen takaa

timo.anttila@ts.fi

Valtion 44-prosenttisesti omistama polttoaineyhtiö Neste kertoi maanantaina, ettei sen pitkään suunnittelema uusi jalostamoinvestointi tule ainakaan Porvooseen. Se tulee...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (24)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ajattelija
Tarttisko tehdä jotain?
Eli miten saataisiin suomesta houkutteleva investointi kohde? Ei ainakaan sillä että pakotetaan ihmiset siirtymään sähköautoihin eli toisin sanoen sähkönkulutus kasvaa tuotanto ei ainakaan nykyisen hallituksen toimesta siis hinta nousee. Nykyinen hallitus ajaa kaukolämmön/sähkö yhteistuotanto laitokset ahtaalle.
Lisäksi jonkin tutkimuksen mukaan Nesteen Mydieselillä ajettaessa päästöt on pienämmät kuin sähköautolla jos otetaan nykyinen suomen sähkön hiilijalanjälki.
Toiseksi en tiedä kuinka moni katsoi dokumenttia Kongosta koboltti kaivoksilta jos edes osa siitä oli totta niin en haluaisi olla lisäämässä ainakaan omilla päätöksilläni akkujen tarvetta...
Kaiken lisäksi jos päätettäisiin turve uusiutuvaksi niin suomessa pystyttäisiin tekemään kaikki dieselimme siitä ilman takuulla vahemman uusiutumattoman raakaöljyn käyttöä mutta kun ei.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hit’n’run
Vast: Tarttisko tehdä jotain?
Suomessa on Euroopan suurin kobolttikaivos. Periaatteessa koko arvoketju raaka-aineesta uusiin akkuihin ja vanhojen kierrätykseen on jo täällä. Eli kyllä on tehty, mutta lisää pitää tehdä. Yksinkertaisesti ei ole varaa olla ulkona tästä, kutsutaan sitä sitten vihreäksi siirtymäksi tai ihan vaan bisnekseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tarttisko tehdä jotain?
Tässä viimeisimmässä tapauksessa ratkaisevaa oli se, että Rotterdamista löytyi olennaisesti parempi tontti rakennuksille. Lisäksi logistiikkaetu on kiistaton. Kaiken lisäksi hiilidioksidipäästöt voidaan johtaa putkella Atlantin pohjaan. Suomen valtion toimilla ei tällaisiin asioihin voida vaikuttaa. Sähköautot ovat tulevaisuutta koko Euroopassa eivätkä tähän liity mitenkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Tarttisko tehdä jotain?
Vihreää autoilua jonka voima saadaan joko fossiilisista ja ydinvoimaloista. Ruotsissa arvioivat, että jos sähköautot lisääntyvät nykyistä vauhtia, maasta loppuu sähkö – ja vaikka sähkö riittäisikin, loppuu sähkölinjat. Nykyisillään eivät pysty kantamaan terawattien kulutusta. Eivätkä tuottamaan varavirtaa meille, kun meillä menee vähiin.

Joo, on Suomessa kobolttikaivos. Taitaa vain sen tuottamat varat valua ulkomaille vierahille. Jälleen yksi hyvä esimerkki siitä, miten ei pitäisi tehdä – miksi meidän kaivoslaki on mätä.

Luurinvaihtoa uattelin viime vuonna, sitten uattelin toisemman kerran – ja jätin asian hamaan tulevaisuuten, niin kauan kuin se kuitenkin toimii.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hit’n’run
Vast: Tarttisko tehdä jotain?
Sivustaseuraaja ” Vihreää autoilua jonka voima saadaan joko fossiilisista ja ydinvoimaloista”

Tässähän se villakoiran ydin juuri onkin, että tehdään ne akut ja sähköautot täällä puhtaamman energian maassa, eikä jossain vinkuintiassa fossiileista. Itse valmiin auton päästöhän on jotakuinkin puhdas nolla. On se kumma, ettei tämä mene kaaliin.

Sillä kuka nämä kaivokset omistaa ei ole oikeastaan mitään merkitystä tässä yhtälössä, lisäarvo tulee arvoketjusta eikä raaka-aineesta. Säästyypähän muutaman neekerpojan henki ja terveys siellä Kongossa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Osakekurssit -tämän päivän rahasampona
Ei kotimaista yritysmaailmaa teollisuuden kannata elvyttää tai edes jatkaa. Neste Oy esimerkkitapaus kun yhtiön osakekannasta enin myyty, osakkeenomistajat eli "helpomman rahan metsästäjät" vaativat suurempaa tuottoa, yhtiötä on kasvatettava kansainvälisemmillä markkinoilla.
Tämän totuuden tiedostivat jo vuosia sitten ns. "ohjaavat ministerit" kun yhtiön enin omistuspohja oli vielä Suomen valtiolla. Mutta se ei riitänyt kasvupohjaksi. Piti katsoa kauemmaksi.
Neste Oy:n johtoon löytyikin hollantilainen todellinen "saneeraaja". Tämän uuden toimitusjohtajan näkemykset sopivat yhteen osakkeenomistajien tarpeeseen saada kunnon tuottoa sijoittamilleen varoille. Aivan kuten Fortum Oy:n tilanteessa tapahtui.
Suomalainen kotimaisuus ei enää merkitse mitään, ei edes kansan valitsemille kansanedustajille/ministereille. Voidaan siis myydä maat ja mannut jalkojemme alta! Tämä loukkaa meidän kotimaahan sitoutuneitten kansalaisten itsetuntoa - syvästi! Ja itse asiassa valtiokin jää häviäjän puolelle, niitä verotuloja tuskin vieraalta maaperältä saadaan suuressa määrin kotiutettua.
Ja vielä, monin kohdin maksamme tästä - kipeästi!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rautalanka
Vast: Osakekurssit -tämän päivän rahasampona
Taisit nyt unohtaa, että Nesteen suurin omistaja on edelleen Suomen valtio, jonka intresseissä on, että Neste tekee mahdollisimman hyvää tulosta. Käytännössä 44% omistusosuutta vastaava osuus Nesteen maksamista osingoista menee sellaisenaan valtion kassaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Malvik
Logistisesti oikein. Kansallisesti ei
Neste on glopaali pörssiyhtiö ja investoinneilla ei ole kotimaata , investoinnit tehdään jotta sijoittajat ovat osinkoihin tyytyväisiä. Neste on jo pidempään siirtänyt toimintojaan ulos Suomesta. Varustamo toimintaa Nesteellä hoitaa Norjalainen yhtiö ja laivojen siirto muiden lippujen alle tehdään kotimaan huoltovarmuuskeskusksen ja sijoittaja yhtiöiden siunauksella. Porvoon jääminen kakkossijalle ei ihmetytä, sillä alue on jo rakennettu melkotäyteen ja Nestteen vanha kaarti varmaan muistaa alueen ympäristö yms riidat aikoinaan tässä Porvoon jalostamon alueen toimintojen laajennuksesta. Myönteistä tässä on ratkaisussa on että Neste lupaa investoida Porvoon jalostamon toimintaan. Se biokaasun käyttöön tarvittava raaka aine täytyy tuoda jostain mailman kolkasta Porvooseen eli logistisesti valinta on oikea. Mitä hyötyä on jostain työpaikasta jota valtio joutuu veromarkoin tukemaan. Meillä on biopolttoaineen raakaka ainetta jo nyt vähän niillekin jotka sitä yrittää meillä hyödyntää. Onhan Uudessakaupungissa biopolttoainetta tuottava laitos joka kerää paistorasvoja yms raaka aineeksi ja tuskin taistelee iian tarjonnan kanssa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
Hyvä!
Suomi toteuttaa nyt vauhdilla vihreää ideologiaa! Investoijat on saatu vihdoin täysin uskomaan, että Suomeen ei pidä yrittää tuoda mitään teollisuutta. Täällä sallitaan vain polkupyörät millä ajellaan automaateille nostamaan korvauksia. Vielä loput autot ja saunat pois niin olemme pelastaneet maailman.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leif Michaelsson
Vast: Hyvä!
Taitaa Neste mennä pakoon vihreitä eli sama vika kuin Naantalissa. Suomi hylkii työpaikkoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ande
Vast: Hyvä!
Näinhän se on. Sen ohella vihreät vihaavat ankarasti maalla asuvia ja viljelijöitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hyvä!
Hyvönen jatkaa tutulla linjalla: puutaheinää! Neste valitsi Rotterdamin koska se oli vähintään 500 M€ halvempi rakentaa. Kapitalismi voitti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hapansilakka-liike
Vast: Hyvä!
18.3.2021 eduskunnan kyselytunti: "Nesteen investointi meni harmillisesti Rotterdamiin, mutta se on osa vihreää siirtymää, pääministeri Sanna Marin (sd) totesi..."
Eli myönsi mikä on ollut ajatuksena.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää