Neste Oyj

Neste valitsi Rotterdamin uuden jalostamon sijaintipaikaksi – kokonaiskustannukset liian suuret Porvoossa

Arttu Laitala

Neste valitsi Rotterdamin maailmanlaajuisen uusiutuvien tuotteiden jalostamon sijaintipaikaksi. Yhtiö kertoo verkkosivullaan tuottaneensa perusteellisen selvityksen kahdesta mahdollisesta sijainnista, Porvoosta Suomessa ja Rotterdamista Alankomaissa. Nesteen mukaan kustannusten välinen ero on merkittävä Rotterdamin hyväksi.

– Perusteellisten tutkimusten ja laskelmien perusteella investoinnin kokonaiskustannukset ovat huomattavasti pienemmät Rotterdamissa. Päätöksemme perustuu tulevaisuuden kilpailukykymme varmistamiseen ja uusiutuvien tuotteiden kasvustrategiamme toteuttamiseen, sanoo Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker.

Yhtiön mukaan sijoituspaikan valinnan kriteerejä ovat nykyiset markkinat ja markkinoiden kasvua tukeva sääntelykehys, raaka-aineiden hankintamahdollisuudet, investointi- ja käyttökustannukset, infrastruktuuri, vähähiiliset hyödykeratkaisut sekä paikalliset synergiat ja kannustimet.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Kustannuseroon vaikuttavat päätekijät ovat logistiikkakustannukset, paikkakohtaiset rakennuskustannukset ja vähähiilisen vedyn saatavuus. Lisäksi Porvoon jalostamoalue on monimutkaisempi, mikä johtaa korkeampaan toteutusriskiin ja pidempään rakennusaikatauluun. Rotterdam puolestaan ​​hyötyy uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvien polymeerien ja kemikaalien uusien markkinoiden läheisyydestä sekä läheisyydestä raaka-ainelähteisiin, Vanacker jatkaa tiedotteessa.

Yhtiöllä on jalostamot sekä Porvoossa että Rotterdamissa. Suomessa sijaitsee yhtiön tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokeskus myös tulevaisuudessa. Neste mainitsee tiedotteessa investoivansa Suomeen ja erityisesti Porvoon toimipisteeseen, sillä yhtiö on sitoutunut saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä

Valmius hallituksen lopulliseen investointipäätökseen pyritään luomaan vuoden 2021 loppupuolella tai vuoden 2022 alussa.

Neste ilmoitti maaliskuussa 2020 aikomuksestaan ​​lisätä uusiutuvien tuotteiden tuotantokapasiteettiaan Euroopassa yhtiön strategian mukaisesti.

Lue lisää: Suomi tarvitsee investointeja

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (14)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Pyöräilijä
Tästä syystä
NESTEen yksityistäminen on tullut Suomelle todella kalliiksi. Jos NESTE olisi 100%:sesti valtion omistuksessa, olisi omistajan näkökulmasta kaikkein edullisin paikka ollut Suomessa jossa suuremmat mainitut kulut olisivat kompensoituneet sillä, että työntekijöiden verot palautuvat omistajan kassaan.

Nyt tämä ei painanut vaa'assa lainkaan vaan mentiin sinne, mistä firma saa johtajille suurimmat bonuslisät ja omistajille suurimmat osingot
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
skelet
Vast: Tästä syystä
Valtio on vieläkin suurin yksittäinen omistaja. Luulisi sillä olevan jotain painoarvoa. Punaviherhallitus kuitenkin katsoo ettei suomalaiset tarvitse näitä työpaikkoja. Mukava nähdä miten Pyöräilijä saa tämän väännettyä oikeiston piikkiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Vast: Tästä syystä
Niin, paitsi varsinainen syy on Suomen nykylinjan arvaamattomuus, vihreällä huuhaalla asetetaan vaikka minkälaisia maksuja yrityksille ja samalla luvataan mahdollisesti tulevaisuudessa lisää. Ikävä kyllä Suomeen ei kannata rakentaa muuta kuin pankkiautomaatteja mistä erinäköisiä tukia saa nostaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Julle
Puukenkämaa kiittää!
Hieno juttu😂🥵
Meidän tulevaisuuteen kurkottavat päättäjät kuten Tytti T. ovat kertoneet, että Suomen edun ajaminen on vahingollista. Näin me häivytetään kansalliset rajat. No onhan Rotterdam lähempänä tulevan EU liittovaltion pääpaikkaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Humanisti
Vast: Puukenkämaa kiittää!
Eiköhän väitteesi ministeri Tuppuraisen sanomisista ole pahasti vääristelty. Mutta miksi valittaessa suomalaiseen yritykseen johtoa ajatellaan, että ulkomaalainen henkilö olisi parempi kuin suomalainen? Tulee mieleen Nokian amerikkalainen johtajavalinta. Nyt hollanninkielinen, Saksan ja Belgian kansalainen Vanaker vaikutti varmaankin siihen, että tehdas perustetaan Rotterdamiin, Hollannissahan on matalampi verotuskin kuin Suomessa. Mitä vähemmän yhtiöiden johtoryhmissä on suomalaisia, sitä hanakammin toimintaa siirretään pois täältä yhtiön kotimaasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Puukenkämaa kiittää!
Puhut puuta heinää taas. Kyse oli puhtaasti rahasta eli rakentamiskustannuksista. Lisäksi Rotterdamissa on ratkaistu hiilidioksidin talteenotto.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julle
Vast: Puukenkämaa kiittää!
Sir. Mankala&Humanisti
Business is business and Tytti is Tytti. Mitä sitä kinaamaan, itseään kunnioittavat yritykset päättävät ihan itse miten toimitaan. He pyrkivät alueille jotka arvostavat työtä ja hyvinvointia generoivaa yritystoimintaa kuten Puukenkämaa, Baltian maita unohtamatta. Suomi, Venäjä ja tuskin P-Koreakaan ovat yritysten investointien ensimmäisenä kohteena. Poliitikot tietysti puhuu mitä sylki suuhun tuo. Uskokoon ken haluaa. Teot ja päätökset kertoo totuuden🤣🤣
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Puukenkämaa kiittää!
Julle: on suomalaisten veronmaksajien etu, että Neste teki järkevän ratkaisun. Rakentaminen Rotterdamiin on puoli miljardia euroa halvempaa ja lisäksi logistiikka toimii. Teot kertoo puolestaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: Puukenkämaa kiittää!
Mielestäni on outoa logiikkaa sanoa, että tämä oli veronmaksajien etu. Kyllä ne työpaikat on veronmaksajien etu. Ilmeisesti vihreille jo sana polttoaine on vastoin ideologiaa eli heille on parempi että ei hanketta saatu Suomeen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hima-Hönö
Nesteen ilmoitus
"Neste ilmoitti maaliskuussa 2020 aikomuksestaan ​​lisätä uusiutuvien tuotteiden tuotantokapasiteettiaan Euroopassa yhtiön strategian mukaisesti."

Niintuota mainitaanko Suomi tuossa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Se vei koko käden...
Kun pirulle antaa pikkusormen, niin käy juuri niin kuin tässäkin on käynyt. Eikä taida Suomi kilpailla tämän mittaluokan bisneksissä. Rakentaminen olisi ehkä saatu valtion kustantamana yhtiölle plusmerkkiseksi, kaikki muu on miinusta. Tai tietysti riippuu siitä, mitä siellä aiotaan uusiutuvana valmistaa.

Mutta kun Rotterdamistakin jotain tiedän, uskallan väittää että ei ainakaan rakentaminen ole ilmaista sielläkään, siellä tulee jo maankäyttö vastaan. Siellä maa on kortilla. Olisipa mukava tietää miten Rotterdam on subventoinut hanketta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
yxxy
Vast: Se vei koko käden...
Neste Oy:n nykyinen toimitusjohtaja lienee hollantilainen ja luonnollisesti pyrkii vetämään kotiinpäin, aivan toisin kuin mitä meidän ministerit jotka ovat kunnostautuneet myyntihommissaan ulkomaisiin käsiin.
Neste Oy saattaa olla kohta Caruna II.
Nokia jo meni ajat sitten Jenkkeihin ja esim. B. Wahlroos suunnistelee pankkiyhtiönsä (Nordea Oy) kanssa yli veden ja takaisin...oman etunsa mukaisesti! Wärtsilä Meriteollisuus meni 90-luvulla Italiaan Turusta ja ...todella kansainvälistä siis! Ainut vain ettei niitä verotuloja juurikaan Suomeen ole jäänyt , ei edes Olkiluoto III ydinvoimalaitoksen rakennuskompleksin pitkällä aikajanalla ( alunalkaen piti työllistää kotimaista sektoria).
Miten Suomea siis rakennetaan tuleville sukupolville?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää