Talous

VR aloittaa yt-neuvottelut ja pohtii mahdollisia muutoksia tarjontaansa – lomautusuhan alla tuhansia työntekijöitä

Jari Laurikko
Arkistokuva viime vuoden syksyltä, ajalta ennen koronavirusepidemiaa.
Arkistokuva viime vuoden syksyltä, ajalta ennen koronavirusepidemiaa.

Koronakriisi kurittaa kovalla otteella lentojen lisäksi raideliikennettä.

VR Group kertoi torstaina aloittavansa yt-neuvottelut. Neuvotteluissa käydään läpi suunnitelmat henkilöstön lomautuksista, niiden perusteet sekä käytettävissä olevat vaihtoehdot.

VR-Yhtymässä lomautusuhan alla on noin 3 000 henkilöä, junien ja asemien ravintola- ja kahvilapalveluita tarjoavassa Avecrassa noin 400 henkilöä ja kunnossapitoyhtiö VR FleetCaressa noin 950 henkilöä.

Ensi vuonna toteutettavat lomautukset olisivat joko toistaiseksi voimassa olevia tai kestäisivät enintään 90 päivää.

VR on jo tänä vuonna lomauttanut työntekijöitä.

VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson kertoi torstaina, että yhtiön toiminta on selvästi tappiollista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Konsernin liiketulos oli tammi-syyskuussa miinuksella 10,3 miljoonaa euroa.

VR Groupin liikevaihto laski katsauskaudella 19 prosenttia.

Myös muutokset tarjontaan ovat nyt mietinnässä.

– Näissä olosuhteissa meidän on tarkasteltava liikennetarjontamme laajuutta ja mahdollisesti tehtävä muutoksia vuoden alussa, kuitenkin turvaten edelleen välttämättömän työ- ja asiointimatkustamisen mahdollisuudet, Jansson kertoo tiedotteessa.

Matkamäärät ovat olleet syksyllä noin 50 prosenttia heikommat kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Keskimäärin junassa vain noin joka viidennellä istumapaikalla on matkustaja.

Kesällä epidemiatilanne oli tasaantunut, rajoitustoimet lieventyneet ja suomalaiset suosivat yhä enemmän kotimaanmatkailua. Tilanne kuitenkin muuttui uudestaan synkemmäksi elo-syyskuussa, kun koronatilanne osoitti huonontumisen merkkejä vaikuttaen VR:n asiakasmääriin sekä tulokseen.

– Vapaa-ajan matkustaminen ei ole pystynyt paikkaamaan vajetta, jonka työmatkustamisen vähentyminen on aiheuttanut. Epidemiaan liittyvä laaja etätyöpainotteinen työskentely ja kasvomaskisuositus ovat näkyneet joukkoliikenteessä, Jansson toteaa.

VR:llä on ollut keväästä lähtien käynnissä turvallisen junamatkustamisen toimenpideohjelma, eikä junissa ole Janssonin mukaan todennettu yhtään tartuntaketjua.

Janssonin kiittelee sitä, että raideliikenteen infrastruktuurille on jo osoitettu rahoitusta elvytystoimenpiteenä ja osana pitkäjänteistä maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelua.

– Pikaisesti tulee arvioida myös valtion ostoliikenteen rahoituksen riittävyyttä ilmastoystävällisen junaliikenteen palvelutason ylläpitämiseksi kriisin aikana, hän esittää.

Tavaraliikenteeseen koronakriisin vaikutukset on ovat olleet toistaiseksi odotettua maltillisemmat, ja kuljetusmäärät ovat pysyneet poikkeustilanteenkin keskellä hyvällä tasolla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Kuitenkin talouden ja etenkin viennin kehitykseen ja eri teollisuudenalojen näkymiin liittyy paljon epävarmuutta epidemian ja muun muassa kysynnän muutosten vuoksi. Kotimaassa yritykset ovat ilmoittaneet aikeistaan sulkea tuotantolaitoksia, ja nämä uutiset vaikuttavat väistämättä myös meihin pidemmällä aikavälillä, VR:n toimitusjohtaja pelkää.

Uutta liikennevirtaa yhtiö on saanut muun muassa viljan transitokuljetuksista. Uusia Vectron-sähkövetureita on otettu käyttöön. Pilotoidut ennätyssuuret junakokoonpanot parantavat entisestään paitsi liikenteen tehokkuutta, myös ympäristöystävällisyyttä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.