Talous

Korona-ahdinko laski Finnairin liikevaihtoa ja matkustajamääriä lähes 90 prosenttia – tämä kurjuus jatkuu myös loppuvuonna

Kestää vuosia ennen kuin Finnair ja muut lentoyhtiöt toipuvat koronan antamasta iskusta.
Kestää vuosia ennen kuin Finnair ja muut lentoyhtiöt toipuvat koronan antamasta iskusta.

Koronan kovalla kädellä iskemä lentoyhtiö Finnair teki heinä-syyskuussa rajusti tappiota. Sen vertailukelpoinen liiketulos oli miinuksella 167,0 miljoonaa euroa.

Vuosi sitten samalla ajanjaksolla liikevoitoksi saatiin 101 miljoonaa euroa.

Liikevaihto laski heinä-syyskuussa 88,7 prosenttia vertailukaudesta ja oli 97,4 miljoonaa euroa.

Osakekohtainen tulos oli miinus 0,15 euroa. Koko alkuvuodelta osakekohtainen tulos painui 0,56 euroa miinukselle.

Matkustajamäärä laski heinä-syyskuussa 88,9 prosenttia 0,5 miljoonaan.

Yhtiö ennustaa, että jatkuneiden tiukkojen matkustusrajoitusten vuoksi vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan jäljellä olevalla neljännellä vuosineljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin toisella ja kolmannella vuosineljänneksellä.

– Matkustusrajoitukset, jotka erityisesti Suomessa ovat poikkeuksellisen tiukat, johtivat siihen, että aiemmista suunnitelmistamme poiketen operoimme edelleen rajallista verkostoa koko vuosineljänneksen ajan. Tämä näkyi matkustajamäärissä, liikevaihdossa ja tuloksessa, Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoo tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Manner on arvioinut, että lentoliikenteen toipumiseen koronasta menee vuosia.

Toisaalta rahdin kysyntä jatkui hänen mukaansa vahvana.

– Pystyimme avaamaan Aasian-reittilentoja rahdin tukemana. Rahdin osuus liikevaihdostamme pysyi normaalia merkittävämpänä, Manner kertoo.

Alkuviikosta Finnair kertoi, että Finnair Cargo valmistautuu kuljettamaan myös koronarokotteita.

Toimitusjohtajan mukaan Finnairin kassa on edelleen varsin vahva ja tase terve.

– Jatkoimme katsauskauden aikana rahoitusasemamme ja oman pääomamme vahvistamistoimia. Uudelleenrahoitimme aiemman 200 miljoonan euron hybridilainamme, toteutimme yhden A350-lentokoneen myynti ja takaisinvuokraus -järjestelyn sekä nostimme toisen 200 miljoonan euron erän 600 miljoonan euron TyEL-lainastamme, Manner selvittää.

Koronan takia perutuista lennoista Finnair maksoi lippupalautuksia helmi-syyskuussa yli 400 miljoonaa euroa.

Finnairin yt-neuvottelut saatiin päätöksen aiemmin syksyllä. Yhtiö vähentää noin 600 työpaikkaa Suomessa ja 100 Suomen ulkopuolella.

Yt-neuvottelujen piirissä oli 2 800 työntekijää eli yhtiön koko henkilöstö Suomessa pois lukien matkustamopalveluhenkilöstö ja lentäjät.

Irtisanomisten lisäksi lentoyhtiö kertoi jatkavansa lähes koko henkilöstönsä lomautuksia.

Finnairilla on tällä hetkellä yhteensä noin 6 500 työntekijää.

Henkilöstövähennykset toteutetaan ensi maaliskuun loppuun mennessä.

Kauppalehti uutisoi viime viikolla, että Finnair siirtää lähes neljänneksen koneistaan ulkomaille pitkäaikaissäilytykseen.

Rahtiliikenteen lisäksi toinen valopilkku lentoyhtiön syksyssä on ollut Taste of Finnair -lentokoneaterioiden suosio, kun niitä alettiin myydä vantaalaisessa marketissa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ruuat on myyty loppuun useampana päivänä, ja ne ovat nousseet koko kaupan myydyimpien tuotteiden joukkoon. Ne ovat herättäneet myös kansainvälistä huomiota.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.