Talous

Rauman telakka sopi Laivue 2020 -projektin päälaitehankinnoista – yli sadan miljoonan euron tilaukset ulkomailta

Puolustusministeriö
Tältä Laivue 2020 -alukset tulisivat havainnekuvan mukaan näyttämään. Puolustusvoimien monitoimikorvetit rakennetaan RMC:n telakalla Raumalla.
Tältä Laivue 2020 -alukset tulisivat havainnekuvan mukaan näyttämään. Puolustusvoimien monitoimikorvetit rakennetaan RMC:n telakalla Raumalla.

Rauman telakkaa operoiva Rauma Marine Constructions (RMC) on solminut kolme merkittävää päälaitehankintasopimusta Puolustusvoimille toimitettaviin monitoimikorvetteihin.

Monitoimikorvettien päälaitteet ostetaan globaalisti johtavilta alan toimittajilta, joiden järjestelmät on kehitetty erityisesti taistelualuksiin. Solmittujen sopimusten arvo on yli sata miljoonaa euroa.

Monitoimikorvettien koneiston tärkeimpiä laitteita ovat kaasuturbiini ja sähkökäyttöjärjestelmä ja ne potkuriakseleihin yhdistävä vaihteisto sekä päädiesel-generaattorit.

Suorituskyvyn kannalta kriittisen ja teknisesti haastavan vaihteiston sekä sähkökäyttöjärjestelmän toimittaa aluksiin saksalainen Renk AG. Yhtiöllä on vuosikymmenten kokemus taistelualusten vaihdetoimituksista lukuisille valtioille ympäri maailman.

Kaasuturbiinin aluksiin toimittaa yhdysvaltalainen General Electric. LM2500-kaasuturbiini on yleisin sotalaivoissa käytetty kaasuturbiini maailmassa. Suomen merivoimat tulee olemaan 39. tätä turbiinimallia käyttävä laivasto maailmassa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Aluksen sähkö tuotetaan puolestaan Man Energy Solutions SE:n erittäin hiljaisilla 12V 175D -dieselgeneraattoreilla.

– Tärkeimmät sopimukset kriittisistä pitkän toimitusajan laitteista on allekirjoitettu kevään ja kesän aikana hyvin poikkeuksellisessa maailmantilanteessa. Koronapandemia on aiheuttanut merkittäviä haasteita monille yrityksille, eikä se ole ollut vaikutukseton Laivue 2020 -hankkeellekaan, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa tiedotteessa.

– Tässä haastavassa tilanteessa on jouduttu kehittämään uusia toimintatapoja, ja neuvottelumenettelyt ovat vaatineet uusia tapoja toimia sekä pitkäjänteisyyttä kaikilta osapuolilta. Olemme todella tyytyväisiä, että suurimmat ja aikataulukriittisimmät laitehankinnat Puolustusvoimien tilaamaa Laivue 2020 -hanketta varten on nyt tehty. Saavutus on huomattava maailmassa, jossa monet telakat ja yritykset ovat joutuneet sulkemaan ovensa jo kokonaan, kertoo Heinimaa.

Toimittajavalinnoissa tärkeässä roolissa oli telakan mukaan aluksen operatiivisen suorituskyvyn varmistaminen eli moottoreiden ja vaihteiden teho-painosuhde, alusten vedenalainen hiljaisuus ja taistelunkestävyys. Kaikissa järjestelmissä on myös huomioitu sotalaivoille erittäin poikkeukselliset talvi- ja jäissäkulkuvaatimukset. Laivue 2020 -alusten koneisto- ja propulsioratkaisu on niin sanottu CODELAG (Combined Diesel Electric and Gas) kahdella potkuriakselilinjalla. Alhaisemmilla nopeuksilla alusta kuljettavat vaihteeseen kytkeytyvät sähkömoottorit, jotka saavat tehonsa dieselgeneraattoreilta. Suuremmilla nopeuksilla ja raskaissa jääolosuhteissa vaihteeseen kytketään suuritehoinen kaasuturbiini.

Valitut järjestelmät ja niiden toimittajat täyttävät myös alukselta vaaditun kansallisen huoltovarmuuden kriteerit. Alukset huolletaan Suomessa koko niiden elinjakson ajan.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Teppo Vanamo
Kapitalismi ei toimi
Jos maailmantaloudessa olisi jotain tolkkua, olisi pitänyt syntyä 20% kustannussäästöt, mutta kun ei ole.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
yxturkulaine
Vast: Kapitalismi ei toimi
Ei tarvitse, kun veronmaksajien piikki on auki.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Kapitalismi ei toimi
Mihin tämä käsitys mahtaa perustua?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Paavo Manninen
Vast: Kapitalismi ei toimi
Olisihan joku Kiinan telakoista voinut tehdä korvetit halvemmallakin, mutta hyvä näin. Kapitalismia tai ei? Vakuutukseksi minä tätä kutsun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.