Talous

Posti selvitti: korona-aika kasvatti verkko-ostamista lähes kolmanneksella – eniten osatetaan muotia ja elektroniikkaa

Jane Iltanen

Koronaviruspandemian aihettama poikkeusaika näkyy selvästi myös suomalaisten kuluttajien ostotottumuksissa.

Kantar TNS:llä teetetystä Suuri verkkokauppa 2020 -tutkimuksesta käy ilmi, että suomalaisista lähes 60 prosenttia tilaa tuotteita verkosta kuukausittain, jo lähes kolmannes viikoittain.

Valtaosa verkko-ostajista arvioi ostavansa verkosta tulevaisuudessa entistäkin enemmän.

– Suomalaisten verkosta ostamisen aktiivisuus on selkeästi noussut, osin koronan takia. Ostamisessa suosittiin viime vuotta vahvemmin kotimaisia verkkokauppoja, 75 prosenttia verkko-ostajista pitivät tärkeänä tuotteiden kotimaisuutta, Postin paketti- ja verkkokauppapalveluiden liiketoimintajohtaja Tommi Kässi kommentoi tiedotteessa.

Netistä tilataan eniten vaatteita, kenkiä ja asusteita, joiden osuus oli yli neljännes kaikista tilatuista tuotteista. Verkosta ostetaan myös paljon kodin elektroniikkaa, tietotekniikkaa sekä puhelimia, laitteita ja tarvikkeita. Niiden osuus oli kyselyssä 17 prosenttia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Keskiostoksen arvoksi kuluttajat arvioivat yli 100 euroa, mikä vaihtelee tuotekategorioittain. Esimerkiksi muodin kategoriassa keskiostos on noin 81 euroa, kodin elektroniikassa 199 euroa.

Suomalaiset ovat tilanneet myös selvästi aiempaa enemmän verkosta ruokaa, vaikka ruoan ostamisen suosio onkin vielä kaukana esimerkiksi Keski-Euroopan maista.

Nettishoppailuun houkuttelevista tekijöistä merkittävin on kyselyn mukaan ostamisen helppous. Ostosten toimitusten osalta verkko-ostamista lisäävät viime vuotta vahvemmin ilmaiset toimitukset, pakettien seuranta ja ohjaus sekä ennakoivat toimitusilmoitukset.

Vastaajista 80 prosenttia kertoi tilaavansa enemmän tuotteita ilmaisen toimituksen houkuttelemana.

– Koronan ensimmäisessä aallossa moni brändi tarjosi tuotteilleen ilmaiset toimitukset. Tuloksena moni verkkokauppias ylsi huikeisiin verkkokaupan myyntilukemiin. Tämä maailmalla arkea oleva kauppatapa yleistyy myös Suomessa, Postin kansainvälisistä verkkokaupan palveluista vastaava Sami Finne arvioi tiedotteessa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.