Talous

Konecranes ja Cargotec yhdistyvät – Cargotec on viime vuosina kasvattanut toimintaansa Kaarinassa

Jari Laurikko
Kaarinassa toimiva MacGregor on yksi Cargotecin brändeistä. Fuusion myötä samaan konserniin tulevat Konecranesin teollisuusnosturit.
Kaarinassa toimiva MacGregor on yksi Cargotecin brändeistä. Fuusion myötä samaan konserniin tulevat Konecranesin teollisuusnosturit.

Muun muassa lastinkäsittelylaitteita ja erilaisia nostureita valmistavat Konecranes ja Cargotec yhdistyvät. Yhtiöiden hallitukset ovat torstaina allekirjoittaneet yhdistymissopimuksen ja sulautumissuunnitelman yhtiöiden yhdistämiseksi sulautumisella.

Viime vuoden perusteella yhdistetyn yrityksen yhteenlaskettu liikevaihto on noin 7,0 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto noin 565 miljoonaa euroa.

Syntyvän yhtiön suurimmiksi osakkeenomistajiksi tulevat Ilkka Herlinin Wipunen varainhallinta, Heikki Herlinin Mariatorp ja Ilona Herlinin Pivosto.

Cargotecilla on kolme vahvaa toimialaa: Hiab, Kalmar ja Macgrecor.

Nostolaitevalmistajista Cargotec-konserni on viime vuosina kasvattanut toimintaansa Varsinais-Suomessa keskittämällä toimintoja Kaarinaan. Noin 5000 neliön tiloissa Kaarinan Krossissa työskentelee reilut sata tytäryhtiö MacGregorin työntekijää, minkä lisäksi tiloissa toimii useita kymmeniä konsernin muoden yhtiöiden eli Hiabin ja Kalmarin väkeä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Hiabilla on lisäksi toimipiste Raisiossa, jossa työntekijöitä oli viime vuonna noin 170. Yhteensä konserni työllisti Kaarinassa ja Raisiossa viime vuonna yhteensä lähes 350 ihmistä.

MacGregorin Suomen pääkonttori on Kaarinassa, jossa on keskitytty erityisesti rahtialusten lastiratkaisujen myyntiin, suunnitteluun, kehittämiseen, toimitusprosesseihin ja huoltoon.

Tyypillisiä tuotteita ovat lastiluukut ja konttien kiinnitysjärjestelmät. Kaarinan yksikön erikoisosaamista ovat lastinkäsittelyn optimointiin liittyvät ratkaisut ja uuden liiketoiminnan kehittäminen.

Raisiossa Hiab valmistaa Multilift-vaihtolavalaitteita, jotka on alun perin kehitetty Raisiossa 1950-luvulla. Raision tuotantoyksikkö on kuluneiden vuosien aikana kasvanut, ja tänä vuonna tehdasta laajennettiin. Syyskuussa käyttöön otettiin uusi maalaamo.

Konecranesin toiminta sen sijaan on lounaisen Suomen alueella varsin pientä. Nosturien huoltoliiketoiminta työllistää Porin, Sastamalan, Rauman, Turun ja Salon toimipisteissä yhteensä noin 40 työntekijää.

Juttua on päivitettu 15.40. tiedoilla yhtiöiden toiminnoista Turun seudulla.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.