Talous

Gasum saatetaan pilkkoa osiin

Kaasunporauslauttaa hinattiin Jäämerellä kolme vuotta sitten. Kuva: Gazprom
Kaasunporauslauttaa hinattiin Jäämerellä kolme vuotta sitten. Kuva: Gazprom

Nesteytetyn maakaasun (LNG) tuontiterminaalin rakentaminen Suomeen aiheuttaa merkittäviä muutoksia kaasuyhtiö Gasumissa. Kaasukauppaa harjoittava Gasum on voinut poikkeusluvan turvin omistaa myös kaasuputken, sillä Suomeen on tullut kaasua vain yhdestä lähteestä eli Venäjältä.

Työ- ja elinkeinoministeriön energiaosaston ylijohtajan Esa Härmälän mukaan putkiyhtiö on pakko eriyttää omaksi yhtiökseen, jos Suomeen rakennetaan iso LNG-terminaali. Härmälän mukaan koko maakaasuketju voi mennä remonttiin.

– Voi syntyä kolmekin yhtiötä. Putkiyhtiön ja markkinointiyhtiön lisäksi terminaalia varten voidaan perustaa oma yhtiö, Härmälä sanoo.

Johtaja Björn Ahlnäs Gasumista sanoo, että he ovat varautuneet putkiyhtiön eriyttämiseen omaksi yhtiökseen. Ahlnäs uskoo, että valtiolla tulee olemaan iso rooli putkiyhtiössä.

Ison tuontiterminaalin hinta on noin 400 miljoonaa euroa, minkä lisäksi hanke edellyttää Suomen ja Viron maakaasuverkkojen yhdistämistä Suomenlahden alittavalla kaasuputkella. Hankkeen kannattavuuden kannalta ratkaisevaa on EU:n tuki, joka voi nousta jopa 40 prosenttiin terminaalin kustannuksista.

Härmälä odottaa, että EU tekee päätöksen asiasta viimeistään syksyn aikana.

EU päättää itsenäisesti tuesta. Virolaiset haluaisivat terminaalin Tallinnaan. Myös Latvia on kisassa mukana omalla Riikaan suunnitellulla terminaalillaan.

EU:n tukea on kuitenkin luvassa vain yhdelle kohteelle.

Gasumilla on valmius aloittaa nopeasti terminaalin rakentaminen, jos EU näyttää hankkeelle vihreää valoa. Terminaalin paikaksi on kaksi vaihtoehtoa eli Porvoon Tolkkinen ja Inkoon Joddböle.

LUE LISÄÄ LAUANTAIN TURUN SANOMISTA

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Esko
.
Virolaiset eivät halua terminaalia Tallinnaan, vaan joko Paldiskiin tai Muugaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.