Talous

Matkailualan myllerrys jatkuu – Tallinkin jätti-yt:t vaikuttavat jopa 2 500 työntekijään eri maissa, kuljetuspalveluille kaavaillaan pakollista lähtömaatestausta

Jori Liimatainen

Tallink-konserni aloittaa tällä viikolla neuvottelut irtisanomisista Virossa ja Latviassa. Suomen tytäryhtiössä ovat käynnissä mittavat lomautukset. Koronakriisin seurauksena aloitetut sopeutustoimet vaikuttavat yhtiön mukaan yhteensä jopa 2500 työntekijään Tallink-konsernin eri maissa.

Suomen Tallink Silja Oy:ssä on parhaillaan käynnissä mittavia maa- ja merihenkilöstön lomautuksia, jotka jatkuvat koko- tai osa-aikaisina toistaiseksi. Lomautukset koskevat lähes kaikkia Tallink Siljan noin 1200 työntekijää, niin maaorganisaatiossa kuin Suomen lipun alla operoivilla kahdella laivalla eli Silja Serenadella ja Baltic Princessillä.

Yhtiön mukaan tilannetta seurataan tiiviisti ja tarvetta sopeuttamistoimenpiteiden riittävyydestä arvioidaan jatkuvasti.

– Alueemme pandemiatilanteen viimeaikainen paheneminen, kotimarkkinoidemme erilaiset lähestymistavat matkustusrajoituksiin ja matkustusohjeita koskeva sekalainen viestintä, ovat kaikki vaikuttaneet kielteisesti lipunmyyntiin viimeisen kolmen viikon aikana, sanoo Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene yhtiön tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Keskiviikkona kerrottiin uusista suunnitelmista, jotka vaikuttavat matkailuun ja kuljetuspalveluiden tarjoajiin.

Jos liikenne- ja viestintäministeriön esitys menee läpi, Suomeen tulevalta matkustajalta aletaan edellyttää todistusta negatiivisesta testituloksesta. Tämä olisi kuljetuspalvelun tarjoajan vastuulla.

– Päivittäisessä ulkomaanliikenteessä olisi tehokkainta, että lennoilla, laivoilla, busseissa ja junissa kuljetuksen järjestäjä velvoitetaan huolehtimaan ja tarkastamaan, että matkailijalla on todistus negatiivisesta testituloksesta, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) ministeriön tiedotteessa.

Kuljetuspalvelun tarjoajille asetettava velvollisuus tulisi käyttöön sellaisessa tilanteessa, kun terveysviranomaiset ovat todenneet laajaa tartunnan vaaraa aiheuttavan yleisvaarallisen tartuntataudin. Velvollisuus koskisi kaikkia liikennemuotoja.

Harakka kertoi STT:lle, ettei negatiivisen testin vaatimus koskisi suomalaisia tai maassa vakituisesti asuvia. Testivaatimusta ei myöskään sovellettaisi esimerkiksi yksityisautoliikenteeseen rajoilla.

Ministeriö valmistelee lakimuutosta pikaisesti. Lakimuutosta koskeva hallituksen esitys on tarkoitus lähettää lausuntokierrokselle ensi maanantaina ja määräaikainen laki olisi voimassa vuoden loppuun.

Tallink-konsernin mukaan sopeutustoimien taustalla vaikuttaa myös se, että valtioiden tukitoimista ei ole tehty päätöksiä.

– Toivon vilpittömästi, että hallitustason keskustelut palkkakorvausjärjestelmistä Suomessa, Ruotsissa ja Virossa myös johtavat pian myönteisiin päätöksiin, jolloin pystyisimme vähentämään irtisanomisia, uudelleenorganisointia ja lomautuksia. Suomen henkilöstön lomautusten laajuus ja kesto ovat täysin riippuvaisia mahdollisista Suomen merenkulun tukipaketeista, toimitusjohtaja Nõgene toteaa tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Yhtiön mukaan suunnitelmat tehtiin keväällä sillä oletuksella, että liikennöinti Ruotsiin pystytään palauttamaan.

– On selvää, että nykytilanteessa ei ole taloudellisesti mahdollista jatkaa kaikkien syksylle ja talvelle suunniteltujen tuotteiden ja palvelujen tarjoamista. Näin ollen emme myöskään pysty tarjoamaan niin paljoa työtä konsernimme työntekijöille kuin toivoimme.

Suomen Merimies-Unioni ja Suomen Varustamot ovat esittäneet yhteisvoimin, että alalle ryhdyttäisiin maksamaan EU-komission linjausten sallimaa väliaikaista palkkatukea.

Viime viikolla yt-neuvottelujen aloittamisesta kertoi Tallinkin kilpailija Viking Line. Neuvottelut koskevat 570 hengen maahenkilöstöä Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Ahvenanmaalla. Yhtiö arvioi neuvottelujen johtavan enintään 200 henkilön osa-aikaistamiseen, lomauttamiseen tai irtisanomiseen.

Vaikeuksissa on myös ilmailuala. Finnair kertoi viime viikolla käynnistävänsä yt-neuvottelut, joiden piirissä on Suomessa 2 800 työntekijää. Neuvotteluja käydään myös ulkomaiden toimintojen osalta. Arvioitu vähennystarve on noin tuhat työpaikkaa.

Finnair suunnittelee lisäksi rakenteellisia muutoksia sekä toteuttaa lisälomautuksia.

Finnairilla on Suomessa yhteensä noin 6 200 työntekijää, joista lähes jokainen on ollut lomautettuna jossain vaiheessa kevättä tai kesää. Finnair ei tässä vaiheessa suunnittele lentävän henkilöstön pysyviä vähennyksiä Suomessa.

Juttua päivitetty 2.9. kello 18.40 ministeriön valmistelemalla lakiesityksellä matkustajien koronatesteistä. Lisäksi otsikkoa muutettu,

Juttua on täydennetty klo 13.45 tiedoilla Viking Linen ja Finnairin yt-neuvotteluista. Lisäksi otsikkoa on muokattu.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.