Talous

Lidlin kasvu oli verkkaista ennen koronapandemiaa – verkkokaupan puuttuminen lisää kilpailijoiden etumatkaa

Ari-Matti Ruuska
Lidlin talousjohtaja Sami Pyykösen mukaan myymälöitä avataan jatkossakin noin 5–10 vuodessa, mutta suurimmat kiinteistöinvestoinnit ovat nyt takana päin.
Lidlin talousjohtaja Sami Pyykösen mukaan myymälöitä avataan jatkossakin noin 5–10 vuodessa, mutta suurimmat kiinteistöinvestoinnit ovat nyt takana päin.

Lidlin viimeisimmällä, helmikuussa päättyneellä tilikaudella ketjun Suomen myynti kasvoi kolmisen prosenttia 1,68 miljardiin euroon. Vauhti on hidastunut, sillä edellisellä tilikaudella kasvua kertyi vielä seitsemän prosentin verran.

Yhtiön liikevoitto pysytteli edellisen kauden tasolla 63 miljoonassa eurossa. Toissa vuonna yhtiön tulos putosi 20 prosenttia, mihin syynä olivat isot 110 miljoonan euron investoinnit.

Viime vuonna investoinnit olivat maltillisemmat. Ketju investoi yhteensä 64,7 miljoonaa euroa ja avasi kuusi uutta myymälää, joista yksi avautui Turun Vähäheikkilään. Tänä vuonna Varsinais-Suomessa on avautunut Paraisten myymälä.

Lidlin talousjohtaja Sami Pyykösen mukaan myymälöitä avataan jatkossakin noin 5–10 vuodessa, mutta suurimmat kiinteistöinvestoinnit ovat nyt takana päin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lidlin markkinaosuus Suomessa oli tutkimusyhtiö Nielsenin mukaan viime vuonna 9,6 prosenttia. Kasvua oli 0,4 prosenttiyksikön verran.

Vastaavasti K-ryhmän osuus oli 36,5 ja S-ryhmän 46,2. Koko päivittäistavaramyynti oli arvoltaan 18,6 miljardia euroa, ja se kasvoi 2,5 prosenttia.

Tänä vuonna ruokakaupan kasvu on kiihtynyt. Päivittäistavarakauppa ry:n tilastojen mukaan vuoden toisella neljänneksellä huhti-kesäkuussa elintarvikemyynti kasvoi 9,2 prosenttia. Koronaviruspandemian vuoksi vähentynyt ravintolaruokailu toi keväällä entistä enemmän asiakkaita ruokakaupoille.

Esimerkiksi viime vuonna päivittäistavarakaupan myynnin kasvua selitti enimmäkseen hintojen nousu, mutta tänä vuonna ruokaa on myyty määrällisesti entistä enemmän. Vuoden toisella neljänneksellä hinnat nousivat 1,9 prosenttia ja myynnin volyymi 7,1 prosenttia.

Keväällä myös ruuan verkkokauppa kääntyi aiempaa nopeampaan kasvuun, mikä on tuonut ennestään hallitseville K- ja S-ryhmille lisää kilpailuetua.

Lidlillä ei ole Suomessa ruuan verkkokauppaa, ja vielä toukokuussa ketju ilmoitti, ettei sillä ole Suomessa konkreettisia suunnitelmia kattavasta ruoan tai käyttötavaroiden verkkokaupasta.

Lidl on kuitenkin jo testannut verkkokauppaa Suomessa puolitoista vuotta jatkuneessa pilottikokeilussaan. Kesän alussa suljetussa Sportyfeel-verkkokaupassa myytiin pääasiassa käyttötavaraa, kuten kodinelektroniikkaa, lastentarvikkeita ja työkaluja.

Myymälöitä Lidlillä on 190 ja henkilökuntaa 5500.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.