Talous

Jättitappiot tehneen Finnairin kassa kestää pitkälle ensi vuoteen, lippujen hinnat ovat kiinni kysynnästä ja lentokapasiteetista

Finnair lentää nyt jonkin verran rahtilentoja Aasiaan. Tällä koneella Suomeen tuli suojavarusteita Kiinasta huhtikuun puolessavälissä.
Finnair lentää nyt jonkin verran rahtilentoja Aasiaan. Tällä koneella Suomeen tuli suojavarusteita Kiinasta huhtikuun puolessavälissä.

Finnairin toimitusjohtajan Topi Mannerin mukaan kahdeksan laajarunkokoneen rahtilennot Aasiaan ovat kannattavia.

Lähes kaikki muu alkuvuoden toiminta saikin Finnairin osavuosikatsauksessa eteensä miinusmerkin. Liikevaihto laski vertailukaudesta 16,0 prosenttia ja vertailukelpoinen liiketulos meni tappiolle 91,1 miljoonaa euroa. Matkustajamääriä koronavirus laski 15,6 prosentilla 2,7 miljoonaan.

Polttoainekuluissa vähennys jäi vain 1,3 miljoonaan euroon, koska polttoaineen hinnan suojaus oli tehty kuukausiksi eteenpäin, jolloin polttoaineen hintojen yleistä lasku ei ole pystytty hyödyntämään. Samantapainen hintasuojaus on Mannerin mukaan käytössä kaikilla vastuullisesti toimivilla lentoyhtiöillä.

Finnair arvioi laskevan suuntauksen jatkuvan koko kuluvan vuoden, jonka vuoksi yhtiön liikevaihto tulee vuonna 2020 pienenemään olennaisesti vuoteen 2019 verrattuna.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Virustilanteen vuoksi Finnair kertoo operoivansa nykyistä minimiverkostoaan koko tämän toisen vuosineljänneksen ajan. Minimiverkosto tarkoittaa noin 1000 matkustajaa päivässä ja viittä prosenttia normaaliajan lennoista.

Loppuvuoden lento-ohjelmastaan Finnair kertoo lisää toukokuussa.

– Finnairin vuosi alkoi vahvasti, tammikuu sujui odotuksia selvästi paremmin, mutta helmikuusta alkaen koronavirus käänsi liikevaihdon suunnan dramaattisella tavalla, jolle ei löydy vertailukohtaa koko kaupallisen lentoliikenteen satavuotisesta historiasta, Manner toteaa.

Hän ennakoi, että akuutin kriisin hellitettyä edessä on 2–3 vuoden pituinen siirtymäaika uuteen normaaliin.

– Ennakoimme lentoliikenteen toipuvan hitaasti heinäkuusta lähtien ja matkustajamäärien palaavan vuoden 2019 tasolle 2–3 vuodessa.

Kasvuakin on Mannerin mukaan alalla tulevaisuudessa odotettavissa, mutta ei enää siinä mitassa mitä aiemmin oletettiin.

Lentolippujen hinnat koronatilanteen hellitettyä riippuvat Mannerin mukaan lippujen kysynnän ja lentokapasiteetin välisestä suhteesta. Jos kysyntää on enemmän kuin kapasiteettia, hinnat todennäköisesti nousevat.

Finnairin henkilökunnan lomautuksia joudutaan näillä näkymin jatkamaan kesän jälkeen.

Lomautusten lisäksi muita säästötoimia ovat myynti- ja markkinointikulujen, toimittajasopimusten, it-kulujen sekä investointien leikkaaminen.

Mannerin mukaan irtisanomisia ei ole tällä hetkellä näköpiirissä, mutta niitä ei voida täysin sulkea pois keinovalikoimasta.

Finnairin johdon palkkoja leikataan 15 prosenttia ja hallitus luopuu palkkioistaan samassa suhteessa.

Poikkeustilanteen vuoksi 2019 osinkoa ei jaeta.

Finnair alkaa valmistella osakeantia, koska koronavirustilanteesta aiheutuneet tappiot ovat vähentäneet omia pääomia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Yhtiön suunnitelman mukaan osakeannin kokonaismäärä olisi arviolta 500 miljoonaa euroa.

Kassakriisi ei kuitenkaan kolkuta vielä aikoihin Finnairin ovella.

Yhtiöllä on 833 miljoonan euron kassa, josta riittäisi ammennettavaa pitkälle ensi vuoden puolelle, vaikka tappiota tulisi nykyiset kaksi miljoona euroa päivässä.

Valtioneuvosto tiedotti keskiviikkona, että valtio tukee omistajana Finnairin osakeantisuunnitelmaa.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta puoltaa, että eduskunnalta haetaan enintään 700 miljoonan euron suuruista valtuutta Finnairin pääomitusjärjestelyihin osallistumiseksi sisältäen nyt suunnitellun osakeannin sekä Finnairin mahdolliset muut pääomitusjärjestelyt.

Suomen valtion osuus Finnairin osakkeista ja äänistä on tällä hetkellä 55,8 prosenttia.

Finnair on valtiolle strategisen intressin yhtiö.

Juttua päivitetty kello 16.12.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.