Talous

Akkukierrätys vauhtiin Suomessa – sähköautojen akkujen materiaaleja aletaan käyttää uudelleen, eivät päädy enää jätteeksi

Nornickelin Harjavallan kemikaalitehtaalla työskentelee prosessinhoitaja Ilkka Kallio. Tehtaalla tuotetaan nikkelikemikaaleja ja kobolttisulfaattia, joita käytetään akkuteollisuudessa.
Nornickelin Harjavallan kemikaalitehtaalla työskentelee prosessinhoitaja Ilkka Kallio. Tehtaalla tuotetaan nikkelikemikaaleja ja kobolttisulfaattia, joita käytetään akkuteollisuudessa.

Helsinki

Harjavaltaan Satakuntaan syntyy ainutlaatuinen akkujen kierrätystä hoitava ja akkumateriaaleja valmistava yrityskeskittymä. Kolme yritystä, Fortum, BASF ja Nornickel ovat allekirjoittaneet akkujen kierrätystä koskevan aiesopimuksen. Tavoitteena on käytetyistä akuista saatavien metallien suljettu kierto ja uudelleenkäyttö.

Kolmen yrityksen yhteistyössä Fortum hoitaa akkujen kierrätyksen. Fortum osti vuoden alussa Harjavallassa toimivan, hydrometallurgiseen kierrätykseen erikoistuneen yhtiön, Crisolteqin.

Fortumin kierrätys- ja jäteliiketoiminnan kehitysjohtajan, Tero Holländerin mukaan tarkoituksena on, että akkuja kerätään Suomesta ja koko Euroopan markkinoilta. Nykyisin akut päätyvät pääosin jätteeksi. Akut esikäsitellään ja puretaan ensin muualla ja Harjavaltaan tuodaan vain kierrätykseen menevä materiaali.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Holländerin mukaan akkujen kierrätyksen kasvunäkymät Harjavallassa ovat erinomaiset. Uusia työpaikkoja Satakunnan klusteriin voi syntyä reilusti yli sata. Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n arvion mukaan maailman teillä liikkuisi vuonna 2030 noin 125 miljoonaa sähköautoa, kun nyt sähköautoja on liikenteessä noin kolme miljoonaa kappaletta.

Holländer arvioi, että akkujen kierrätyksestä voisi maailmanlaajuisesti kasvaa noin 20 miljardin euron suuruista liiketoimintaa vuoteen 2030 mennessä. Sähköauton litiumakun ikä on 4-10 vuotta. Uusien akkujen rakentaminen nopeutuu, kun kierrätyksestä saatava materiaali voidaan käyttää akkuteollisuudessa hyväksi.

Fortum laajentaa Crisolteqin oston ja yhteistyön avulla kierrätysliiketoimintaansa, johon tähän asti on kuulunut muun muassa kuluttajapakkausmuovien kierrätys.

Akkuteollisuuden tarpeisiin nikkeliä ja kobolttia valmistava Nornickel on toiminut Harjavallassa jo 60 vuoden ajan. Nornickelin toimitusjohtaja Joni Hautojärvi pitää yhteistyön tiivistymistä kierrätyksessä erinomaisena asiana.

– Kun sähköautojen kysyntä kasvaa, niin myös akkujen valmistuksessa tärkeiden metallien, nikkelin ja koboltin kysyntä kasvaa. Jotta markkinoiden tarve pystytään tyydyttämään, niin se edellyttää sitä, että kierrätys tulee vahvasti kuvioon mukaan ja pystytään käytetyistä akuista palauttamaan metallit markkinoille takaisin, Hautojärvi sanoo.

Hän uskoo, että Euroopassa akkujen kierrätystä tullaan arvostamaan, koska hiilijalanjälki on hyvin tärkeä.

– Akkuvalmistuksen hiilijalanjäljestä keskustellaan paljon.

BASF rakentaa parhaillaan Harjavaltaan akkumateriaalitehdasta, jonka toiminta alkaa 2022. BASF:n maajohtaja Tor Stendahl sanoo, että BASF on vahvasti tukemassa EU:n tavoitetta rakentaa Eurooppaan koko akkumateriaalien arvoketju, raaka-aineista lopputuotteeseen autojen valmistajille.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tärkeä syy BASF:n tehtaan rakentamiseen Harjavaltaan on Nornickelin läheisyys eli se, että akkumateriaalien raaka-aine saadaan läheltä. BASF:n tavoite on lisätä kierrätettyjen raaka-aineiden käyttöä niin pian kuin mahdollista.

Sähköautojen akut valmistetaan tällä hetkellä suurelta osin Aasiassa, mutta myös Euroopassa investoidaan kennotehtaisiin. Autoja Uudessakaupungissa valmistava Valmet Automotive aloitti viime syksynä autoteollisuuden käyttöön tarkoitettujen akkujen tuotannon Salossa.


Kolmen yhtiön yhteistyö

Fortum

Suomalainen, valtion enemmistöomistuksessa oleva energiayhtiö, joka tuottaa sähköä, lämpöä ja jäähdytystä.

Fortumin kierrätys- ja jäteliiketoimintaan kuuluu muun muassa Riihimäen muovijalostamo.

Yhtiön liikevaihto 2019 oli 5,4 miljardia euroa.

Työllistää noin 8000 ihmistä.

BASF

Saksalainen pörssiyhtiö, jolla on kuusi liiketoiminta-aluetta.

Rakentaa Harjavaltaan akkumateriaalien tuotantolaitosta.

BASF-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 59 miljardia euroa.

BASF-konsernissa on 117 000 työntekijää. Suomen tytäryhtiö työllistää yli sata ihmistä.

Nornickel

Osa venäläistä Norilsk Nickel-konsernia, joka on kaivos- ja metallialan yhtiö.

Maailman suurin palladiumin ja korkealaatuisen nikkelin tuottaja ja suurimpia platinan ja kuparin tuottajia.

Toiminut 60 vuotta Harjavallassa, jossa valmistetaan nikkelikemikaaleja ja metalleja.

Yhtiön liikevaihto Suomessa on noin miljardi euroa.

Työllistää noin 300 ihmistä Harjavallassa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
Rainer Kryssi
Valmet Automotive vain paketoi
VA Salossa vain paketoi (kiinnittää ja kytkee) kiinalaiselta omistajaltaan CATL:ltä ostamansa yksittäiset akkukennot tilaajan haluamaksi paketiksi. Kennoja ei valmisteta Salossa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
-m.
"Sähköauton litiumakun ikä on 4-10 vuotta"
Hyvä uutinen. Muuten tällä menolla akkujen malmi loppuisi maapallolta pian. Varsinkin litiumia on vähän. Lisäksi louhintaa tapahtuu lapsityövoimalla ja ympäristöstä piittaamatta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tero Piispala
Vast: "Sähköauton litiumakun ikä on 4-10 vuotta"
Ei mennyt auvan oikein. Litium on maapallolla hyvin yleinen ja tälöä hetkellä tunnetut malmivarat riittävät monikymmenkertaisesti muuttamaan koko ajoneuvokanan sähköiseksi. Litiumin louhinnassa ei juuri missään käytetä lapsityövoimaa. Täämä liityy muutamiin laittomiin kobolttikaivoksiin Kongossa. Koboltti ei ole akuissa välttämätöntä ja siitä ollaan hankkiutumassa eroon.

Ympäristövaikutukset litiumin tuotannosta ovat suuresti liioiteltuja. Paljon parjatut avolouhokset ovat pinta-alaltaan pieniä ja maisemoituvat nopeasti kaivostoiminnan loputtua. Pieni hinta ilmaston tuhoamisen rinnalla.

Tyypillisessä malmissa on 2.6% litiumia kun sitä on akussa nykyään alle prosentti. Telan model 3:n akussa on kennoja n.360kg, eli siihen tarvitaan pari kottikärryllistä malmia.

Toinen vaihtoento on valmistaa litiumia litiumpitoisten suolajärvien vedestä. Propaganda puhuu aavikon pohjavesien ehdyttämisestä mutta todellisuudessa kyse on suolan kyllästämästä liejusta joka on yhtä vahvaa kun kuollut meri eikä siinä elä mikään. Sitä saadaan pumppaamalla kun tehdään suolakerrokseen reikä.

Näitä järviä muutamia alueilla jossa ihmisiä ei juuri elä, joten varantojen hyödyntämisestä on melko minimaalinen haitta.

Kierrätys on hyvä asia ja se on tarpeen kestävän tilan saavuttamiseksi. Mikään akuutti uhka materiaalien loppuminen ei kuitenkaan ole. Ennen sähköautoja varsinaista etsintää ei paljoa ollut sillä tarjontaa on yli tarpeen. Tunnetut varat ovat nyt moninkertaistuneet hyvin lyhyessä ajassa. Öljynkin piti loppua jo 70 luvulla, mutta eipä ole loppumassa. Toisin kun litium, sitä ei voi kierrättää. Litium ei häviä akusta mihinkään, joten tilanne on siltäkin osin hyvä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.