Talous

Ruoan verkkokaupassa vahva käänne tänä vuonna – kauppajätit tuplaavat verkkokauppapalvelujaan

SOK:n digitaalisten palveluiden päällikkö Matti Torniainen täyttää kärryjä, joihin kerätään asiakkaiden verkossa tekemät ruokaostokset.
SOK:n digitaalisten palveluiden päällikkö Matti Torniainen täyttää kärryjä, joihin kerätään asiakkaiden verkossa tekemät ruokaostokset.

S-ryhmä tuplaa ruoan verkkokauppaa tarjoavat myymälät. K-ryhmällä on myös vahva laajenemistahti.

Ruoan verkkokauppaa tarjoavien myymälöiden määrä kasvaa tänä vuonna Suomessa vauhdikkaasti. S-ryhmä aikoo tuplata tämän vuoden aikana ruoan verkkokauppaverkostonsa. Vuoden lopussa 70 S-ryhmän myymälää tarjoaa ruoan verkkokauppaa.

K-ryhmälle on tulossa vuoden aikana noin 50 uutta ruoan verkkokauppamyymälää. Verkosto kasvaa nykyisestä 250 myymälästä 300 myymälää vuoden loppuun mennessä.

Aalto yliopiston tutkijan Mikko Hännisen mukaan on ollut vain ajan kysymys, milloin ruoan verkkokauppa lähtee lentoon Suomessa. Ruotsissa ruoan tilaaminen verkosta on jo arkipäivää monille.

Hänninen arvioi, että suomalaiset päivittäistavarajätit saa nyt liikkeelle kansainvälisen kilpailun pelko. Ruotsin suurin päivittäistavaraketju ICA alkoi investoida ruoan verkkokauppaan, kun markkinoille tuli muita ruoan verkkokauppiaita.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Myös suomalaiset kuluttajat ovat lämmenneet ruoan verkkokaupalle.

– Aiemmat verkkokauppaa koskevat pelot ovat hälvenneet. Monet ruoan verkkokauppaa kokeilleet ovat todenneet palvelun hyödylliseksi.

Noin 70 prosenttia suomalaisista käyttää nykyisin verkkokauppoja joidenkin ostostensa tekoon.

Matti Torniainen perustelee S-ryhmän laajennushankkeita asiakkaiden toiveilla.
Matti Torniainen perustelee S-ryhmän laajennushankkeita asiakkaiden toiveilla.

S-ryhmän ruoan verkkokaupan verkosto laajenee kaupungit ja Prismat edellä, mutta nyt mukaan tulee myös pienempien paikkakuntien S-marketteja.

S-ryhmän ruoan verkkokauppapalvelut laajenevat erityisesti Pohjanmaalla. Oulussa palvelut on jo avattu. Jatkossa muun muassa Seinäjoelle, Kokkolaa, Vaasaan, Pietarsaareen ja Ylivieskaan tulee ruoan verkkokauppaa tarjoavat Prismat. Prisman kotiinkuljetus laajenee kattamaan koko pääkaupunkiseudun kevään aikana ja jokaiseen pääkaupunkiseudun Prismaan tulee noutopiste tänä vuonna.

Osa kaupoista tarjoaa keräilyä ja noutoa, osa myös kotiinkuljetusta. Keräilyn hinta on viiden euron luokkaa. Keräily ja kotiinkuljetus maksavat noin kymmenen euroa.

Keskiostokset ruoan verkkokaupasta ovat moninkertaiset tavalliseen verkkokauppaan verrattuna. Alkoholin myynti ruuan verkkokaupan kotiin toimituksiin ei ole sallittua, mutta noutopalveluun alkoholia voi tilata.

Vuonna 2019 S-ryhmän ruoan verkkokaupan myynti oli yli 50 miljoonaa euroa, edellisvuonna vastaava luku oli 38 miljoonaa euroa. Kuukausitilausten määrä oli viime vuonna noin 45 000 kappaletta.

SOK:n digitaalisten palveluiden päällikkö Matti Torniainen perustelee S-ryhmän laajennushankkeita asiakkaiden toiveilla. Ruoan verkkokaupan palveluja odotetaan aiempaa enemmän, koska niiden odotetaan tuovan helppoutta arkeen.

Kaupalle kyse on Torniaisen mukaan mittavasta investoinnista. Tilausten käsittelyyn ja noutoihin tarvitaan uusia tiloja ja it-järjestelmiä. Myös henkilökuntaa on rekrytoitava ja koulutettava lisää.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

K-ryhmän kaupoissa ruoan verkkokauppa tuplaantui viime vuonna. Palvelua tarjosi viime vuonna noin 250 K-ryhmän kauppaa ja tänä vuonna K-kauppoja tulee verkostoon noin 50 lisää. Kuukausitilauksia oli noin 50 000 kappaletta.

K-ryhmän digitaalisten palvelujen myyntijohtaja Antti Rajala sanoo, että ruoan verkkokauppa ei ole enää kauaa pientä Suomessa. Hänen mukaansa se on jo tosi monelle perheelle normaali tapa tehdä ostoksia.

– Ostamisen rutiinit muuttuvat, kun palveluita on saatavilla.

Kumpikin kaupan ryhmittymä tarjoaa asiakkailleen niin sanottua älykästä ostoslistaa, joka poimii ostohistoriasta ne tuotteet, jotka asiakas todennäköisesti haluaa.


Tausta

Osuus vielä pieni

Ruoan verkkokaupan myynti on Suomessa noin sata miljoonaa euroa vuodessa.

Osuus on alle 1 prosenttia koko ruokakaupasta.

Ruoan verkkokaupan parhaat markkinat ovat suurissa kaupungeissa.

Ruoan verkkokauppaa pyörittävät päivittäistavarakaupan markkinajohtajien, S- ja K-ryhmän kaupat, joilla on hallussaan yli 80 prosenttia Suomen päivittäistavarakaupasta.

Mukana on myös pienempiä toimijoita, kuten pääkaupunkiseudulla toimiva verkkoruokakauppa, Kauppahalli24.

Asiakkaiden keskiostokset verkkoruokakaupassa ovat moninkertaisia verrattuna kivijalkakauppaan.

Ruoan verkkokaupasta ostetaan samoja tuotteita kuin kivijalkakaupoista.

Ruoan verkkokaupan edelläkävijä on Etelä-Korea. Euroopassa ruokaa ostetaan eniten verkosta Englannissa ja Ranskassa. Suomea edellä on myös Ruotsi, jossa verkkokaupan osuus on pari prosenttia.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.