Japanilaisjätti Uniqlo taas yhteistyöhön suomalaisten kanssa – nyt vuorossa olevalla Finlaysonilla kovat vientiodotukset

Jane Iltanen
Esimerkiksi Finlaysonin tuttu Elefantti-kuosi päätyy Uniqlon malliston lastenvaatteisiin maaliskuussa.
Esimerkiksi Finlaysonin tuttu Elefantti-kuosi päätyy Uniqlon malliston lastenvaatteisiin maaliskuussa.

Jenni Honkanen

Japanilainen jättimäinen pikamuotiketju Uniqlo aloittaa yhteistyön suomalaisen tekstiilivalmistaja Finlaysonin kanssa. Yhtiöt tuovat maaliskuussa myyntiin yhteisen vaatemalliston.

42 tuotteen mallistossa tulee olemaan naisten vapaa-ajan vaatteita ja lastenvaatteita, kuten naisten t-paitoja, vauvojen bodyja, lasten t-paitamekkoja ja laukkuja, joissa esiintyy kaikkiaan yhdeksän Finlaysonin kodintekstiileissä aiemmin esiintynyttä kuosia.

Samalla Finlaysonin kuosit Elefantti, Omppu, Coronna, Pilkkuva, POP, Anni, Ulpu, Ainikki ja Ajatus päätyvät ensimmäisen kerran lakanoiden sijasta vaatteisiin.

Uniqlon yhteistyömallistoista vastaava johtaja Rei Matsunuma kuvailee tiedotteessa, että Finlaysonin graafiset ja luonnosta inspiroituneet muodot sopivat hyvin Uniqlon vaatteisiin.

– Tekemällä yhteistyötä Finlaysonin kaltaisten brändien kanssa syvennämme ymmärrystämme Pohjolasta.

Finlaysonin kanssa tehtävä mallisto on osa Uniqlon vuoden 2020 Uniqlo T-Shirts Collection -yhteistyötä, jossa ovat mukana myös muita brändejä, kuten Anna Sui ja Keith Haring.

Finlayson odottaa merkittävää lisämyyntiä ja näkyvyyttä yhteistyöltä.
Finlayson odottaa merkittävää lisämyyntiä ja näkyvyyttä yhteistyöltä.

Finlaysonin mukaan yhteistyö on sen viennille merkittävä askel, sillä vaatemalliston tuotteita on myynnissä kaikkiaan parissa tuhannessa Uniqlon liikkeessä ja lisäksi verkkokaupassa.

Finlayson aloitti viennin vuonna 2014 ja viime vuonna sen oman viennin brändimyynti oli reilut kymmenen miljoonaa euroa. Finlaysonilla on kaikkiaan 18 myymälää ja shop-in-shopia Hong Kongissa ja Kiinassa, minkä lisäksi sillä on verkkokauppa myös Japanissa.

Finlaysonin vientijohtaja Tiina Mikkonen kertoo, että yhtiö odottaa isoa lisämyyntiä yhteistyöstä. Tavoiteltuja myyntilukuja Mikkonen ei tarkemmin halua avata, mutta myynnin lisäksi tavoitteena on laaja näkyvyys, joka tukee yhtiön kansainvälistymistavoitteita.

Uniqlolle suomalaisyhteistyö on tuttua, sillä se on julkistanut jo kaksi mallistoa Marimekon kanssa. Tuorein yhteistyö on viime vuoden lopulta. Marimekon mukaan yritysten ensimmäinen, keväällä 2018 lanseerattu yhteistyömallisto menestyi hyvin.

Jori Liimatainen
Myös Marimekon vasemmalla näkyvä Kivet-kuosi on päätynyt Uniqlon vaatteisiin. Yhtiöt ovat lanseeranneet yhdessä jo kaksi mallistoa.
Myös Marimekon vasemmalla näkyvä Kivet-kuosi on päätynyt Uniqlon vaatteisiin. Yhtiöt ovat lanseeranneet yhdessä jo kaksi mallistoa.

Japanilaisella Uniqlolla on noin 2200 myymälää 20 maassa. Tuorein avaus on Vietnam. Euroopassa myymälöitä on muun muassa Belgiassa.

Lokakuussa Uniqlon emoyhtiön Fast Retailingin toimitusjohtaja ja pääomistaja Tadashi Yanai kertoi Nikkein haastattelussa, että ketju aikoo vuosikymmenessä nelinkertaistaa myymälöidensä määrän Aasiassa.

– Aasia, Kiinasta Intiaan neljällä miljardilla ihmisellään, on maailmassa ainoa vakaasti kasvava markkina, Yanai arveli.

Tänä vuonna Fast Retailing on kuitenkin laskenut arviotaan koko vuoden tulokseksesta 11 prosentilla. Sen liiketoimintaan ovat vaikuttaneet muun muassa Hong Kongin protestit ja kauppakiistat Japanin ja Etelä-Korean välillä.

Fast Retailingin myynti laski tämän vuoden tammikuussa kahdeksan prosenttia edellisvuodesta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.