Finnlines allekirjoitti sopimuksen kahdesta aluksesta kiinalaistelakan kanssa

Jane Iltanen
Finnlinesin M/S Finnfellow on 189-metrinen ro-ro-alus. Uudet alukset tulevat olemaan 230 metirä pitkiä.
Finnlinesin M/S Finnfellow on 189-metrinen ro-ro-alus. Uudet alukset tulevat olemaan 230 metirä pitkiä.

Rahti- ja matkustajalaivavarustamo Finnlines on allekirjoittanut tilauksen kahdesta ropax-aluksesta kiinalaisen China Merchants Jinling Shipyard telakan kanssa. Telakka on aiemmin tunnettu nimellä AVIC Weihai.

Tilaus on jatkoa Finnlinesin uudisrakennusohjelmalle, jonka puitteissa yhtiö tilasi vuonna 2018 Jinling-nimiseltä telakalta kolme ympäristöystävällistä hybridi-roro-alusta.

Roro-aluksilla tarkoitetaan laivoja, joiden kuormaus tapahtuu aluksen sivusta, perästä tai keulasta rullaten, ilman että lastaamisessa on tarvetta nosturille. Uudet alukset ovat ropax-aluksia, eli matkustajalaivoja, joissa on pitkät autokaistat henkilöautoille ja paljon rahtitavaratilaa, kuten roro-rahtilaivoilla.

Superstar-luokan ropax-aluksiksi kutsuttavia uusia aluksia odotetaan liikenteeseen vuonna 2023.

Alukset tulevat olemaan suurempia kuin yrityksen nykyiset Star-luokan alukset, ja samalla Finnlinesin laivaston lippulaivoja niin koon kuin teknologiansakin puolesta.

Alukset ovat noin 230 metriä pitkiä ja niiden lastikapasiteetti on 5 100 kaistametriä sekä matkustajakapasiteetti noin 1 100 matkustajaa. Finnlinesin mukaan alukset tulevat olemaan luokkansa edelläkävijöitä myös ympäristöasioissa.

Finnlinesin uudet alukset on suunniteltu siten, että lastinkäsittely toimii tehokkaasti ja nopeasti tarjoten rahtiasiakkaille mahdollisimman lyhyen lastaus- ja purkuajan.

Uuden palvelukonseptin on määrä nostaa asiakaskokemus uudelle tasolle digitaalisten palveluiden kautta, jotka ulottuvat check-in- ja kansipalveluista aina asiakaspalautteeseen asti.

– Haluamme tarjota laadukasta palvelua asiakkaillemme samalla ollen edelläkävijä ympäristöasioissa. Tämä investointi tähtää energiatehokkuuden parantamiseen ja päästöjen vähentämiseen, mutta samalla panostamme matkustajien viihtyvyyteen. Haluamme olla johtava korkealaatuisen roro- ja ropax-kuljetuspalvelun tuottaja Itämeren alueella. Meneillään oleva 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelma varmistaa, että tarjoamme jatkossakin asiakkaillemme ensiluokkaista palvelua, sanoo Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi tiedotteessa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.