Virolainen raideyhtiö Operail vuokraa kalustoa johtaville metsäyhtiöille – venäläisiä vaunuja ei saa vetää sisäisessä liikenteessä

Metsä Group on yksi yhtiöistä, joka on vuokraamassa Suomen markkinoille pyrkivän Operailin tavaravaunuja. Tällä hetkellä Suomessa toimiva Fenniarail tuo venäläisvaunuilla puuta Venäjältä UPM:lle. Operaililla on samansuuntaisia suunnitelmia.

Virolainen Operail alkaa liikennöidä Suomessa ja solmi yhteistyön metsäyhtiöiden kanssa. Puu ja metsäteollisuuden tuotteet ovat yleisintä tavaraa Suomen raiteilla.
Virolainen Operail alkaa liikennöidä Suomessa ja solmi yhteistyön metsäyhtiöiden kanssa. Puu ja metsäteollisuuden tuotteet ovat yleisintä tavaraa Suomen raiteilla.

Joonas Kuikka

Suomen raiteiden tavaraliikennemarkkinoille pyrkivä virolainen Operail tiedottaa aloittaneensa yhteistyön Suomen johtavien metsäyhtiöiden kanssa.

Operail vuokraa metsäteollisuuden yrityksille yhteensä 195 hakevaunua pitkäaikaisilla yhteistyösopimuksilla. Yksi uusista kumppaneista on Metsä Group.

Operail kertoo luovuttaneensa Suomeen ensimmäiset 55 vaunua. Loput vaunut toimitetaan kuluvan vuoden loppuun mennessä.

– Tavaravaunujen kysyntä jatkuu voimakkaana. Kyseinen yli 10 miljoonan euron investointi on osa pitkän aikavälin strategiaamme, jonka tavoitteena on kasvattaa toimintaa Suomessa ja laajentaa raidekaluston vuokrausliiketoimintaamme, toteaa Operailin johtoryhmän jäsen Paul Lukka tiedotteessa.

Operail aikoo investoida Suomeen yhteensä 50 miljoonaa euroa.

Operail on viime vuosina laajentunut ulkomaille nopeasti. Se on hankkinut puolentoista vuoden aikana 1 500 tavaraliikennevaunua, jotka on vuokrattu ulkomaalaisille asiakkaille. Yhteensä Operaililla on 3 500 vaunua.

Virolainen Operail pyrkii saamaan osuuden VR:n tavaraliikenteestä. Rautateiden tavaraliikenteen kilpailu Suomessa on ollut vapaata vuodesta 2007, mutta Operail on ensimmäinen suuryritys, joka hakee merkittävää markkinaosuutta.

Suomen raiteilla yleisimmät tavaralajit ovat metsäteollisuuden tuotteet ja puuraaka-aineet.

Operailin kuljetukset vuonna 2018 olivat 13,4 miljoonaa tonnia. Suomen raiteilla kulki Väyläviraston mukaan 38,5 miljoonaa tonnia vuonna 2017.

Tavaraliikenteessä Fenniarail hoitaa puukuljetuksia Suomen ja Venäjän välillä. Tällä hetkellä yhtiö saa ajaa yhdysliikennettä eli rajalta UPM:n tehtaalle ja takaisin Venäjälle.

Venäläisvaunuja ei kuitenkaan saa käyttää minkäänlaisissa siirtymissä kahden paikan välillä Suomen sisällä.

– Haemme sitä, että voisimme tehdä yhden sisäisen siirron Suomen sisällä, sanoo Fenniarailin hallituksen puheenjohtaja Petri Lempiäinen.

Tämä niin kutsuttu kabotaasiliikenne on venäläisiltä vaunuilta kielletty Suomessa. Fenniarail kuljettaa arviolta miljoona tonnia puuta vuodessa.

Fenniarail neuvottelee uuden sallitun vaunukaluston hankinnasta Suomen sisäistä liikennettä varten. Odotukset olivat kalustoyhtiössä, jonka Antti Rinteen (sd) hallitus laittoi jäihin.

Lempiäinen kritisoi hyväksyttämismenettelyn hitautta Suomessa. Viranomaisilla kesti 1,5 vuotta hyväksyttää heidän Tshekistä ostamansa veturin malli Suomen rataliikennettä varten.

– Ajat ovat järkyttävän pitkiä. Se maksoi meille hyvin paljon.

Operail kertoo käyttävänsä liikenteessä venäläisvaunuja. Myös Operail aikoo tuoda puutavaraa Suomeen Venäjältä.

Operailin mukaan heillä on Suomen viranomaisten hyväksyntä kyseiselle vaunutyypille.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.